Tyvstart på Jam Days i Odense

Fra venstre mod højre: Lasse Skov, Jakob Riis, Morten Lyngsøe

Fra venstre mod højre: Lasse Skov, Jakob Riis, Morten Lyngsøe

Tekst og foto: Jakob Wandam

Fra onsdag den 2. august og frem til søndag den 6. er der Jam Days – Odenses jazz-, blues- og folkfestival (læs mere om festivalen her). Men allerede søndag den 30. juli spillede bandet L Wood Joy en ”pre-Jam Days”-koncert på Byens Scene, der er en lille foyer-scene i Odense nye musik- og teaterhus Odeon.

Himlens sluser stod åbne frem mod koncertstarten, og man kan forestille sig, at flere odenseanere ville have søgt mod spillestedet i byens centrum, hvis vejret havde været bedre. Som det var, blev det en lille udvalgt skare, der kom til intimkoncert. Det forhindrede dog ikke L Wood Joy i at spille et humørfyldt og swingende, timelangt sæt.

L Wood Joy er en trio bestående af Morten Lyngsøe på trommer, Jakob Riis på bas og Lasse Skov på klaver og vokal. Bandet har rødder i Odense, men musikalsk kan man trække en lige linje til New Orleans. De fleste af koncertens numre var således egne kompositioner – primært af Skov eller Riis – men trak på traditionel NOLA-rhythm & blues og boogie-woogie og navne som Professor Longhair og Allen Toussaint.

IMAG3303_cutCentralt stod pianisten og sangeren Lasse Skov som ensemblets eneste egentlige solist. Hans vokal har en lys, umiskendeligt skandinavisk tone, og selv om der blev sunget med veloplagt indlevelse, var det hans fornemme tangentarbejde, der tiltrak sig størst opmærksomhed og emmede af Louisiana-stemning.

Imens sørgede rytmesektionen med Morten Lyngsøe og Jakob Riis for swing, jump og boogie, så det i den grad smittede ned på tilskuerpladserne.

Som sagt skriver L Wood Joy-medlemmerne selv de fleste numre, og det tilfører indimellem musikken et lidt mere nutidigt præg, som på Lasse Skovs let poppede ”Hey little baby”. Men udgangspunktet er altid New Orleans-R&B og boogie-woogie, og L Wood Joy er bedst, når de holder stilen.

Klassikerne gik således også rent hjem hos publikum, der satte stor pris på L Wood Joys versioner af Bobby Troups ”Route 66” (oprindeligt indspillet af The King Cole Trio i 1946) og især afslutningsnummeret, Ahmet Ertegüns ”Mess around” (indspillet af Ray Charles og baseret på Pine Top Smiths ”Pine Top’s boogie-woogie”, der mere eller mindre navngav stilen).

IMAG3302L Wood Joy vender tilbage til Jam Days fredag den 4. august, hvor de spiller i Farvergården kl. 18. Ved denne koncert vil de være suppleret med en blæsersektion, så der er mange gode grunde til at høre dette sympatiske og velspillende orkester igen.