Trouble Cats i topform

Trouble Cats

Tekst og fotos: Peter Widmer

Med kun én udskiftning har aarhusianske Trouble Cats i indeværende år eksisteret i 30 somre, og det må siges at være noget af en præstation i vore dage.

Den nævnte udskiftning drejer sig om trommeslageren, der indtil sommeren 2016 hed John Simoni. Samme, der er uddannet biolog, valgte at koncentrere sig om sin metier som naturvejleder og forlod således Trouble Cats i al fredsommelighed.

Ind bag trommerne sprang derefter Henrik Thorsen, der må siges at have tilført ”balladekattene” eller ”bøvlemisserne” et frisk pust, og som er faldet virkelig godt til i orkesteret med sit opmærksomme, friske spil og sin humoristiske sans, der matcher de tre oprindelige bandmedlemmers ditto.

Der er sammenhængskraft og utrolig god ånd i dette orkester, hvilket lyser ud af hele kvartetten, lige meget hvilken scene den betræder.

To turnédele

I år har Trouble Cats været på 30-års jubilæumsturné, som de opdelte i to faser – en førsommerfase og en eftersommerfase.

Morten Brauner

Turnéen startede i Odense, hvor bandet gav deres første – og glimrende – jubilæumskoncert i Vollsmose Kulturhus torsdag den 23. februar.

Tilmed sluttede deres 30-års jubilæumsturné ligeledes i Odense, hvor Trouble Cats leverede en yderst vital koncert på spillestedet Dexter i Odense fredag den 8. december.

Her trådte Trouble Cats ind i scenelyset kl. 20 med Henrik Hansen på sang og mundharpe, Martin Blom Hansen på guitar og vokal, Morten Brauner på bas og kor og Henrik Thorsen på trommer og kor.

Var med

Trouble Cats var tydeligvis i hopla og i højt humør, og dette smittede klart af på det pænt talstærke publikum, der var med fra første nummer – den vuggende, relativt nye ”Heartbreaker” – og så var koncerten skudt godt i gang.

Martin Blom Hansen

Ikke blot fik man nye numre at høre, for denne koncert blev naturligt nok et musikalsk vue over orkesterets 30 år lange karriere, hvor kompositionerne af ældre dato bestemt holder endnu.

Således blev der for eksempel grebet helt tilbage til 1992 allerede med aftenens andet nummer ”Double crossing man” fra bandets cd Plugged. I aftenens udgave leverede Martin Blom en af aftenens mange fede guitarsoloer.

Med koncertens fjerde komposition, bandets hyldest til dovenskaben, den dejligt slæbende ”I’m lazy”, blev man ført helt tilbage til orkesterets langtidsholdbare debut-lp Risky business fra 1990.

Længe leve

Her brillerede Henrik Hansen med en dejlig lille mundharpesolo, såvel som Martin Bloms Hansens guitar og Henrik Hansens mundharpe snakkede godt sammen.

Martin Blom Hansen og Henrik Hansen

Og Martin Blom fik afslutningsvis lige sparket et ”Længe leve dovenskaben” ind til stor fornøjelse for aftenens veloplagte publikum.

Med ”First time I met the blues” kom man atter tilbage til cd’en Plugged, og her fik Martin Blom Hansen kastet en bidende solo ind.

Det skal desuden bemærkes, at Trouble Cats for 99 procents vedkommende skriver deres numre selv, og det står de sig særdeles godt ved.

Sådan har det været gennem hele deres karriere, hvor de startede som et rendyrket rhythm ’n’ blues-band, og hvor de gennem de senere år har føjet roots rock til deres genrebetegnelse.

Ældre

Hvordan går det mon, når man bliver ældre? Bliver man gammel, tvær og affældig? Er man ikke mere til musik? Hvad sker der, og hvad skal man?

Svaret blev leveret af Trouble Cats i perlehumør med det endnu ikke indspilningsdokumenterede, livsbekræftende, herlige nummer ”Rockin’ ’round the tombstone”, der indeholdt en flamboyant slide-guitarsolo ved Martin Blom Hansen.

Herefter fulgte ”City of dreams” fra bandets forrygende cd Live in Aarhus 2017 med flot unisont spil mellem Martin Blom Hansens slideguitarspil og Henrik Hansens mundharpetoner og med Martin Blom Hansen på sang.

Så kom Martin Blom Hansen på banen med sin komposition ”Lonely night blues” – ligeledes fra Live in Aarhus 2017 – hvor Henrik Hansens mundharpespil atter var et prominent indslag.

Vokset med opgaven

Henrik Thorsen

Bandets Benjamin, trommeslageren Henrik Thorsen, er virkelig vokset med opgaven, og at han nu er helt integreret, blev bekræftet halvt inde i aftenens koncert, da Henrik Hansen med reference til Henrik Thorsen spurgte publikum:

”Kan I li’ ham?” Svaret var et rungende ”Jaaa!”

”Det kan vi også,” konstaterede Henrik Hansen med et stort smil, og så er alt jo i den skønneste orden.

Henrik Thorsen har løftet arven efter sin forgænger på bedste vis, ligger tight hele vejen igennem og spiller fornemt op til, med og mod sin klippefaste, bundsolide rytmemakker Morten Brauner.

Sidstnævnte smådansede nærmest hele koncerten igennem, og som hos hans tre medspillere var der brede smil og grin fremme konstant.

Kommunikationen mellem disse fire musikere var i højt gear, og dét smittede af på publikum. Den gode energi kørte begge veje, og dét var en sand fornøjelse at være vidne til.

Inferno

Afslutningen på orkesterets første sæt var en kombination af Martin Blom Hansens ”That’s all I want” og Willie Dixons ”I just wanna make love to you”.

Her excellerede Martin Blom Hansen i unisone toner mellem vokal og slideguitar med wah wah-pedalen i bund tilsat Henrik Thorsens fremadpiskende trommespil, og det hele endte i en ren inferno-afslutning.

Efter denne kraftpræstation var det tid til en kortere pause, som både Trouble Cats og publikum godt kunne trænge til.

Efter et kvarters tid var ”bøvlemisserne” på scenen igen, publikummerne parate, og så gik de musikalske løjer atter i gang.

Nye numre

Andet sæt bestod blandt andet af flere nye numre, og Henrik Hansen var straks på banen:

Henrik Hansen

”Hvad skal man gøre som ungt menneske i dag? Gå ind i hegnbranchen! Der bliver bygget hegn over hele verden,” sagde han med glimt i øjet og slet skjult reference til Donald Trumps herostratisk berømte plan om at bygge et hegn langs grænsen mellem USA og Mexico.

Herpå fulgte den rockede ”Building a fence” med Henrik Hansens vokal i centrum, en fin solo ved Martin Blom og bastant backing fra Henrik Thorsens trommer. Nummeret findes på Live in Aarhus 2017.

”Telephone blues” – ”Om én af de her lortedage, hvor man ikke gider tage telefonen eller åbne døren” – fulgte. Som afslutningsnumrene på første sæt kan dette nummer også høres på Live in Aarhus 2017.

Til gengæld var næste nummer fra taget fra Risky business. Her fik man nemlig det swingende ”Movin’ on” med Martin Blom Hansens vokal i centrum suppleret af en gnistrende omgang tråd.

Helt frisk

Så blev publikum transporteret tilbage til nutiden, med en ”helt ny, helt frisk” sang – den soul blues-agtige ”You can’t make a robot play the blues”.

Også her præsterede Martin Blom Hansen et fint sangforedrag og et forrygende guitarspil. Desuden var der flot korarbejde fra alle fire musikere.

Atter et nyt nummer fulgte, nemlig ”Why do you treat me like that”, en vuggende komposition med tekst om flygtningeproblematikken. Martin Blom Hansens fræsende slideguitarspil var fremtrædende i fint samspil med Henrik Hansens mundharpe.

Desuden tævede Henrik Thorsen behørigt i tønderne med slutningen af nummeret, der passende endte i et crescendo.

Harpin’ Wolf

Og der var flere nye numre på aftenens sætliste. For eksempel fik man det rockprægede uptempo-nummer ”Hide away”, der på tekstsiden ikke just indeholder den store begejstring for USA’s 45. præsident.

Henrik Hansen og Harpin’ Wolf

Kim Wilsons ”Don’t bite the hand that feeds you” var næste nummer med blandt andet fint korarbejde fra alle fire ”balladekatte.”

Som et ekstra plus kom mundharpemanden Claus Trohl alias Harpin’ Wolf fra Odense-bluesbandet Harpin’ Wolf & the Black Sheep på scenen.

Han spillede dels solo, dels duet med Henrik Hansen, alt sammen til publikums store begejstring og med anerkendelse fra hans medspillere.

Ud på gulvet

Sidste nummer blev ”I ain’t leavin” fra Plugged, og for at sætte ekstra turbo på bevægede Martin Blom Hansen og Henrik Hansen sig ud på gulvet blandt publikum, og dét træk tog kegler.

Her var der tryk på med bidende guitartoner med wah wah-farver, skærende mundharpe og højt skum over hele linjen.

Og det samlede publikum var tydeligt begejstret og klappede Trouble Cats frem til et ekstranummer.

Samme var meget passende ”The Trouble Cat jump” fra orkesterets debut-lp, og denne aften var der mere smæk på end vanligt.

Klatten

Jo, Trouble Cats, der er i absolut topform, afsluttede deres 30-års jubilæumsturné med manér.

Faktisk har Trouble Cats aldrig spillet bedre, end de gør for tiden.

Tilmed lyser spilleglæden og glæden ved at spille sammen ud af alle fire musikere, hvis musik, kompetence, humør og kommunikation er forbandet svær ikke at blive endog meget positivt berørt af.

Trouble Cats takker af

Henrik Hansen sluttede af med følgende bevingede ord til publikum:

”God jul, godt nytår, og hvordan var det nu? Jo – i 2018 kører vi med klatten!”

Og dét er der ingen tvivl om, at Trouble Cats gør.

Med en stak nye kvalitetsnumre under bæltet, ny cd i støbeskeen og jobs i kalenderen ser fremtiden særdeles lys ud for dette legendariske, vitale og garvede band, som man kun kan blive glad i låget og musikalsk beriget af at opleve, som det bestemt var tilfældet denne mindeværdige aften.