Anmeldelse: Sahra da Silva & Hans Knudsen: Back then (Woodrat Music/Krudtmejer Productions)

Af Jakob Wandam

Sahra da Silva og Hans Knudsen dyrker normalt hver sin karriere, da Silva især med sit blues- og soul-orienterede band, og Knudsen som solist, i små ensembler eller med sit Hans Knudsen Jump Band. Men indimellem spiller de to musikere jobs som duo i jazzklubber og lignende.

I marts 2025 besluttede de at gå studiet for at indspille nogle af de sange, som de har på repertoiret i duoprojektet. Efterfølgende fik producer Laust ”Krudtmejer” Nielsen optagelserne, og han har selv lagt kontrabas og trommer på nogle af sporene. Vennerne Ole ”Fessor” Lindgreen, Ronni Boysen og Carsten Milner har desuden givet diverse instrumentale bidrag.

Det er dog stadig Sahra da Silvas vokal og Hans Knudsens klaver, der tegner pladen, og det er blevet til et enkelt, traditionsbevidst og aldeles vidunderligt album.

Hans Knudsen har en nærmest encyklopædisk viden om blues, jazz og gospel og især det musikalske spændingsfelt, hvor de tre genrer mødes. Det er i dette område, han og Sahra da Silva har plukket numrene til Back then. Det er naturligvis ikke uprøvet land for Sahra da Silva, som aldrig har ladet sig begrænse af genreprædikater, men det er første gang, at vi hører hende på plade i et så traditionelt repertoire.

Og Sahra da Silva boltrer sig som en fisk i vandet. Hendes stemmeføring har altid trukket på arven fra vaudeville-bluesen, og man får mindelser om store sangerinder som Dinah Washington, Etta James og Bessie Smith, når hun snart følsomt, snart flirtende og snart selvhævdende udforsker sangenes forskellige sindsstemninger. Det er smukt, kraftfuldt og medrivende.

Hans Knudsens varme klaverakkompagnement lever og stortrives i de relativt minimalistiske arrangementer, hvor hans bluesy touch kommer flot til sin ret. Selv når han spiller med let og jazzet hånd som i den fine standard ”What a difference a day makes”, er hans bluesfornemmelse mærkbar. Knudsen er også særdeles veloplagt på ”Ain’t nobody’s business”, hvor han synger duet med Sahra da Silva.

Få basunister kan spille så drivende blues’et som Fessor, og hans bidrag på sange som ”Trouble in mind”, ”A good man is hard to find” og den morsomme double entendre-blues ”Long John blues” er simpelthen fremragende. Ronni Boysen har et herligt råt guitar-swing på den livlige gospelstandard ”Strange things happening ever day”, og hans fills og fraseringer på ”Stormy Monday” er sublimt bluesy med den samme umiddelbare og nærmest håndgribelige energi.

Hans Knudsen er en af Danmarks bedste formidlere af den traditionelle rhythm & blues, som han elsker og samtidig giver et personligt præg. Han er et bindeled til bluestraditionerne for generationer af yngre musikere, og lige som hans duoalbum Generations med Christian Bundgaard (nu kendt som Chris Copen) var det (læs anmeldelse her), er Back then et udtryk både for denne rolle og mission og for hans store kærlighed til musikken.

Sahra da Silva er den perfekte sparringspartner for Hans Knudsen. Hun mestrer den klassiske kunst at foredrage en sang; hun indtager sangenes personaer og giver dem liv og vitalitet. Spændvidden i temperamenter og stilarter på Back then giver hende mulighed for at fremvise sit eget store vokale repertoire.

Det hele går op i en større enhed i Laust ”Krudtmejer” Nielsens varme, intime og uprætentiøse produktion, der sætter vokal og klaver i centrum og tilføjer den helt rigtige mængde iscenesættelse med empatiske medmusikere.

Back then får vores uforbeholdne anbefaling.

Albummet udkommer i dag, fredag den 27. juni, på cd og som streaming.