Anmeldelse: The Blues Overdrive: Overdrive live! (Gateway Music TBO-150517)

OverdriveLiveAf Jakob Wandam

Efter succesen med 2015-albummet Clinch!, der havde gæsteoptræden af Duke Robillard og Joel Paterson og vandt Album of the Year-prisen ved European Blues Awards i London, er The Blues Overdrive nu klar med et nyt udspil. Som titlen antyder, er der tale om et live-album, indspillet ved sidste års Smukfest i Skanderborg.

Siden Clinch! har svenske Louisian Boltner afløst Lars Heiberg på trommerne, men ellers er besætningen den samme (minus Robillard og Paterson): Martin Olsen på vokal og guitar, Thomas ”Brother” Birck på bas og kor og Andreas Andersen på leadguitar.

The Blues Overdrives største styrke har altid været at finde det fede groove og låse sig fast på det på en måde, der får det til at rykke i danseskoen og får hovedet til at nikke med. Det har gjort dem til et populært koncertnavn i flere europæiske lande, og et live-album med et band, der således rider på en bølgetop, giver ganske god mening.

Overdrive live! følger orkestret den kendte formel: Rytmesektionen lægger et urokkeligt beat, Martin Olsens selvsikre, tilbagelænede vokal holder opmærksomheden fanget, og Andreas Andersen lægger små, delikate guitarriffs ind på de rigtige steder.

Der bliver spillet elegant og swingende, aldrig prangende. Variationen ligger i rytmen; ofte er det en doven, J.J. Cale-lignende boogie, men andre gange tenderer det jumpy West Coast blues, og indimellem er der et lille touch af surf, jazz eller latin. Detaljerne er således subtile, men det er dem, der gør albummet værd at lytte til – også gerne flere gange.

Pladen har en god, rå lyd og dén fornemmelse af levende musik og interagerende musikere, der gør et live-album relevant. Numrene er delvis gengangere fra gruppens to studieplader (4 fra The Blues Overdrive og 2 fra Clinch!), men ikke nødvendigvis i de oprindelige arrangementer. Der er to velvalgte covernumre (Bob Dylans ”High water (for Charley Patton)” og Willie Chambers’ ”You got the power to turn me on” fra Peter Thorups repertoire) samt én helt ny Martin Olsen-komposition med den meget passende titel ”Everybody was rocking”.

Overdrive live! er måske nok en statusrapport fra The Blues Overdrive snarere end et kunstnerisk statement, men til gengæld er pladen netop et fint snapshot af et band med spilleglæden i behold og evnen til at indfange et publikum i sine vuggende rytmer og små instrumentale finurligheder.