Anmeldelse: Black pearls vol. 3. Voodoo moon (Koko-Mojo Records KM-CD-27)

Af Jakob Wandam

Tredje udgivelse i den Ronni Boysen-kuraterede serie med blues- og rhythm & blues-perler fra 1940’erne, 50’erne og 60’erne er muligvis den bedste hidtil.

I hvert fald lægger den ud med et helt sublimt nummer, Rollee McGills ”I’ll forgive you baby”. Hvis man ikke kender sangeren og saxofonisten Rollee McGill, er man lovligt undskyldt, for seriens raison d’être er netop at kaste spotlyset på nogle af de mange ukendte eller glemte guldklumper fra rhythm & blues-genrens storhedstid.

Der sniger sig dog også et par store navne ind i tracklisten på Voodoo moon. Selveste John Lee Hooker dukker op med sin ”Baby Lee”, som vel heller ikke kan siges at være et overset nummer. Men med sit mambo-beat passer den ind i cd’ens tema, som er eksotiske rytmer og voodoo-stemning.

Også den store blues shouter Jimmy Rushing er repræsenteret med den pudsige ”Where were you”, og nogle vil måske ligeledes nikke genkendende til Roy Milton, som her synger ”Baby don’t do that to me”.

Ellers er vi ude i navne, som ikke har sat det kæmpestore aftryk på populærmusikhistorien, men som ikke desto mindre er ansvarlige for mindeværdige singler. Augustus D. Jenkins med kunstnernavnet The Young Woolf [sic] bidrager for eksempel med den fede ”Worries & troubles”, der lyder påfaldende meget som Otis Rush-klassikeren ”Double trouble”, men er fire år ældre.

Andre nævneværdige bidrag er The Chanters feat. Ethel Browns energiske ”Hot mamma”, The Shields’ opfindsomme arrangement af standarden ”Nature boy”, den gospelbaserede ”Shadrach Meshack and Abednego” af The Wanderers (fantastisk sunget, og hør lige den vilde trompet!) eller Preacher Stephens’ hæsblæsende ”Mary” med de overskudsagtige temposkift og breaks.

Der er altså masser at gå på opdagelse i, og lige som med de to tidligere cd’er i serien kan man være helt sikker på at blive præsenteret for numre, som man ikke har hørt før.