“Det bliver stort

Peter Buhl Foto: Peter Widmer

Peter Buhl
Foto: Peter Widmer

Af Peter Widmer

Nedtællingen til den store internationale blueskonkurrence European Blues Challenge (EBC) 2017 er begyndt.

European Blues Challenge er stablet på benene af European Blues Union (EBU), der er en interesseorganisation, hvis hovedformål er at udbrede kendskabet til bluesmusikken.

European Blues Challenge, der afholdes én gang om året, har før været afholdt i blandt andet Riga, Letland, Bruxelles, Belgien, og senest i Torrita di Siena, Italien.

Med 2017-udgaven af EBC er det syvende gang, at arrangementet løber af stablen.

I år foregår EBC i Danmark, hvor Horsens er værtsby for blueskonkurrencen, der finder sted den 6., 7. og 8. april. Selve konkurrencen foregår den 7. og 8. april. Blueskartellet, Horsens, er primus motor.

Bluesnews.dk snakkede med Peter Buhl, der er projektleder for EBC 2017, sidst i januar 2017 i Vejle. Peter Buhl er også formand for Bluesforeningen Crossroads samme sted.

Helt koncentreret

I EBC-pressematerialet står der, at EBC 2017 er “den største enkeltstående bluesbegivenhed i Danmark nogensinde.” Men passer det nu? Hvad med Copenhagen Blues Festival?

– Det passer! Ellers har vi da skrevet forkert, ler Peter Buhl.

– Copenhagen Blues Festival er jo spredt ud over store dele af København, mens EBC 2017 er helt koncentreret og foregår på faste steder, nemlig Horsens Ny Teater (HNT), KulisseLageret, FÆNGSLET og Forum Horsens.

– Også i kraft af det, at der kommer deltagere fra 21 lande – i form af bands. Der kommer ca. 150 mennesker, bare tilknyttet orkestrene. Altså bands og tilknyttede folk, og derudover forventer vi ca. 1.000 publikummer.

Forum Horsens

Forum Horsens

– Det er så over de to dage i Forum Horsens. Det kan vist ikke gøres større andre steder, men i øvrigt er det jo ikke størrelsen, det kommer an på.

Hvor mange folk regner I med, der dukker op til arrangementet? 

– Vi regner med 1.200 overnatninger, og det er jo også rigtig godt for Horsens som by.

Ikke imødekommende

I har været i gang med forberedelserne siden “vi fik tildelt værtskabet.” Hvem er lige “vi” i denne forbindelse? 

– Det startede jo egentlig et års tid før 2015. Det startede med, at Aarhus skulle være Europæisk Kulturhovedstad i 2017, og så kunne det jo være nærliggende at lave en European Blues Challenge samtidig med.

– Det har de gjort andre steder, i europæiske kulturbyer, f.eks. i Riga, Letland, da Riga var Europæisk Kulturhovedstad.

– “Vi” er Jysk Blues Netværk – eller bluesnetværk i Danmark – og vi prøvede at forhøre os i Aarhus Kommune, men der var lukket. De var ikke imødekommende. Måske var vi så tidligt ude, at de endnu ikke vidste noget konkret om Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Så dér stoppede idéen til initiativet.

– Der skete så ikke noget i trekvart års tid. Carsten Mellson, der er formand for Blueskartellet i Horsens og projektansvarlig for EBC 2017, kunne ikke helt slippe idéen. Carsten Mellson kontaktede og fremlagde idéen for Horsens Kommunes Kulturudvalg. Carsten ”fik døren åbnet,” og kommunen var derefter med på at bakke op om og støtte projektet.

Afslag

– Så da Aarhus 2017-kulturbysorganisationen kom op at køre, prøvede vi også at ansøge dem om samarbejde og støtte, men der var lukket. Vi fik blankt afslag. Og så faldt det ligesom til jorden, at projektet kunne relateres til Europæisk Kulturhovedstad 2017, men så har vi jo heller ikke dem at tage hensyn til.

– Vi fik derefter lavet en ansøgning til European Blues Union, hvor vi var én af fire eller fem ansøgere, i november 2015. Der skulle udvælges to ansøgere, som gik videre til den endelige udvælgelse, som skulle ske på generalforsamlingen på den næstkommende European Blues Challenge, der foregik i Italien 2016 i april.

– Det viste sig så, at EBU havde lavet om på cyklussen, sådan at fremover får arrangørerne to år i stedet for ét år at forberede sig i. Så pludselig i stedet for at udvælge to, som skulle gå videre til den endelige udvælgelse, så udvalgte de én i november 2015, og værtskabet tilfaldt så os.

– Det var vi jo sådan set ikke helt klar på, griner Peter Buhl, for vi havde jo bare sendt sådan en ansøgning ind med vore foreløbige tanker, sådan set en skitse, og vi havde ikke noget gennemarbejdet budget, bortset fra sådan et helt overordnet et, der ikke kunne bruges til ret meget.

Fik værtskabet

– Vi håbede jo på at gå videre til den endelige udvælgelse et halvt år senere og regnede med at bruge dén periode på at specificere vores idéer, lave en rigtig god og gennemarbejdet ansøgning og udarbejde et mere detaljeret budget. Men vi fik altså værtskabet, og så måtte vi jo tage den derfra.

Forlyder noget om, hvorfor I fik tildelt værtskabet?

– Nej, det har vi sådan set ikke fået nogen specifik begrundelse for. Nogle af EBUs bestyrelsesmedlemmer har sagt, at der blev lagt vægt på, at vi var – eller er – et netværk, altså vi var ligesom flere om det, og dét kunne de godt lide. Men ellers ved vi faktisk ikke, hvordan og hvorledes.

I har fået støtte fra Horsens Kommune, og hvad med Jysk Blues Netværk? Hvor meget er det involveret?

– I den aktuelle planlægning er de ikke involveret. Der er det Carsten Mellson fra Blueskartellet i Horsens og undertegnede fra Crossroads og så en styregruppe bestående af Jeppe Vind fra KulisseLageret, og Thomas la Cour, Per Gregersen og Per Dybboe fra Blueskartellet.

– Men Netværket er bagved og bakker op, og står klar, når der er noget, der skal varetages, men det bliver praktiske og konkrete opgaver, der skal laves – lige før eller under eventet.

Samarbejdspartnere

I skriver i en pressemeddelelse, at jeres samarbejdspartnere er Horsens Kommune, FÆNGSLET, Forum Horsens, Horsens Ny Teater og KulisseLageret.

– Horsens Kommune støtter økonomisk, og vi bruger FÆNGSLET meget. Dér bliver afholdt noget både fredag og lørdag – bluesmarkedet og generalforsamlingen – og så er der for eksempel ølsmagning med mere.

Horsens Ny Teater

Horsens Ny Teater

– På Horsens Ny Teater er der åbningsaften om torsdagen den 6. april, og på Forum Horsens holdes eventet jo fredag og lørdag aften.

I jeres pressemeddelelse skriver I også om lokale aktører. Hvem er det, for eksempel?

– Det er alle de forskellige værtshuse og musikværtshuse i Horsens. Kuben i Horsens, der hører ind under Horsens Kommunes bylivsindsats, “Mærk Byen”. Og så er der en masse private, som gerne vil hjælpe til med praktiske opgaver. Det er primært folk, der er medlemmer af Blueskartellet. Lokalaviserne er også meget interesserede.

Åbningsaftenen

Selve blueskonkurrencen finder sted i Forum Horsens, så der bliver vel knald på med 21 bands fordelt på to dage.

– Ja, 11 bands spiller om fredagen, og 10 om lørdagen.

I skriver også, at I arbejder på at arrangere nogle jamsessions, der skal foregå på KulisseLageret. Det er da et nyt tiltag i forbindelse med European Blues Challenge.

– Ja, det er det.

– Der er åbningsaftenen den 6. april. Alle er velkomne – det det gælder både EBU-medlemmer og almindelige publikummer. Vi kalder det “Opening Night”, og det er noget, som vi helt selv står for.

– Det har ikke noget med European Blues Union at gøre, egentlig. Men det er jo oplagt at holde en åbningsaften, der er relateret til EBC. Der er jo nok allerede ankommet en del folk til byen, folk, der skal til EBC.

– Det er lidt samme koncept, som det der blev lavet i Riga og Bruxelles til EBC dér.

Der er så tre orkestre på: The Blues Overdrive, Big O & the Blue Quarters og Thorbjørn Risager & the Black Tornado.

– De tre orkestre er valgt ud fra det, at vi her har en bred repræsentation af danske bands. De unge – Big O & the Blue Quarters – de mere veletablerede The Blues Overdrive – og Thorbjørn Risager, som er et af de to helt store danske navne.

”Blues Market”

FÆNGSLET kommer jo også i brug. Hvad er det lige, der sker på Snedkeriet dér?

FÆNGSLET

FÆNGSLET

– Der kommer “Blues Market” til at foregå – og over hele to dage. Dét er noget nyt i forhold til tidligere udgaver af EBC (Berlin, Riga, Toulouse, Bruxelles etc.), hvor der kun har været Blues Market én dag. Blues Market er jo egentlig en European Blues Union-event, som vi arrangerer og planlægger.

– Blues Market er en skræddersyet, unik og gratis mulighed for alle EBU-medlemmer til at præsentere deres aktiviteter i uformelle omgivelser. Mulighed for at mødes, interagere og kommunikere med andre blues-fagfolk, musikere, medier og entusiaster fra hele Europa, for ikke at nævne de forventede oversøiske blues-fagfolk.

– Men EBU har meldt ud, efter dialog med os – vi har jo haft en løbende dialog med dem, de har jo også været heroppe på præ-inspektion – at de godt vil prøve at holde det over lidt længere tid, men lørdag er for dem også meget presset, i og med at der er generalforsamling om formiddagen, og det kan næsten ikke lade sig gøre at forlænge eftermiddagen, for der er jo også event om aftenen.

– Så derfor ville de så prøve at starte ud om fredagen og så holde det både fredag og lørdag eftermiddag. Og det har vi jo så set, om det ka’ la’ sig gi’ sig, også med hensyn til Snedkeriet, om det nu også var ledigt med mere, og det var det så.

Frivillige

Sådan et stykke arbejde, at få EBC op at køre, kan vel ikke klares uden frivillige. Hvordan er det gået med at få trukket frivillige til?

– Det er gået meget nemt. Og de står jo simpelthen klar i startklodserne for at komme til at hjælpe. Det viser sig så, at vi nok ikke skal bruge ret mange frivillige. Men jo flere, jo bedre. Så er der i hvert fald ikke nogen, der bliver overbebyrdede. Fordi der jo er mange ting, som ”venues’ene” arrangerer for os, kan man jo så sige.

Hvad med bluesforeningerne? I jeres pressemeddelelse står der: ”Vi har fået stor opbakning fra Jysk Blues Netværk, særligt fra Crossroads i Vejle.”

– Qua det, at jeg er med til at planlægge EBC, og bluesforeningerne i netværket er klar med ”hjælpende hænder.”

Billetpriserne er ”bevidst lave?”

– Ja, voldsomt meget lave, griner Peter Buhl, og fortsætter:

– Billetpriserne ligger faktisk på samme niveau som ved de andre EBC’er. Ved EBC i Horsens ligger billetpriserne ca. en euro over, hvad de ellers har kostet, så det er i hvert fald ikke billetpriserne, der skal afholde nogen fra at komme! Det skal ikke være det, der er afgørende.

Øl og vin

Der er også andre nye tiltag end de førnævnte. Der er nemlig både øl- og vinsmagning. Hvordan kom I på dén idé?

– Det var i forbindelse med nogle lokale, f.eks. værtshuset Den Gyldne Hest i Horsens, hvor indehaveren bød ind med dét. Ølsmagningen er så senere blevet til, at det er et samarbejde mellem ham og Danske Ølentusiaster (der i øvrigt ofte er repræsenteret på Den Gyldne Hest, red.).

– En mulig vinsmagning er lige kommet til, og dén ved jeg ikke så meget om. Det er en mulighed, som Per Dybboe er ved at undersøge og evt. få i stand.

Plademesse og økonomi

 Der er sandelig endnu et nyt tiltag: Plademesse.

 – Det er også noget, som Per Dybboe har fået sat i gang. Han kender nemlig nogle af dem, der holder de dér plademesser rundt omkring i Danmark, og de kunne så godt være interesserede i dét. Lidt mere salt, med fokus på blues- og soul-delen; både cd’er og vinyl vil være repræsenteret, så det ligger jo lige til højrebenet.

Har I fået nogen kommentarer med hensyn til jeres nye tiltag – bluesmarked over to dage, øl- og vinsmagning, plademesse – fra EBU?

– Ikke andet end at de synes, at det er fint. Det er godt, at bakker op.

Hvordan ser EBC-projektets økonomi ud – totalt set?

– Den ser rimelig ud. Det ser ud til, at vi kommer ud med et overskud. Et lille overskud, men dog et overskud. Det er svært at sige, hvor meget dét så bliver.

– Vi har jo kun én indtægt, kan man sige, og det er jo billetprisen på eventet – antal tilskuere. Men med det, vi har budgetteret med, i forhold til de tal, vi har fra Bruxelles 2015, kommer vi ud med et overskud på små 100.000 kr. – måske – hvis vi er heldige.

– Principielt skal vi i hvert fald ikke have underskud, og så kan man så sige, at nu alt, hvad vi laver, det er jo også frivilligt arbejde. Det er jo også en risiko, som vi tager. Skulle det give underskud, hvad så?

– Så må vi finde ud af det sammen med EBU, hvordan et evt. underskud bliver dækket og sådan nogle ting. Men kan man komme ud af det med lidt overskud, og kan vi få lidt ud af det også, så vil det jo være fint.

 Logistik

Holder de forskellige tidsfrister?

– Indtil videre, siger Peter Buhl med en lun latter.

Hvordan med logistikken? Der er jo FÆNGSLET, hvor der foregår en hel del, der er Forum Horsens, der er Horsens Ny Teater, og der er KulisseLageret, publikum skal kunne komme frem og tilbage mellem. Bliver der arrangeret nogen form for transport mellem disse steder?

– Dét gør der, siger Peter Buhl med overbevisning i stemmen.

– Og det arrangerer Jesper Nielsen fra Horsens og Henry Dyrlund, Aarhus Bluesforening. De har gang i planlægningen, hvor de har taget kontakt til nogle lokale vognmænd. De er ikke helt færdige, men det varer ikke længe, før de er klar med et fuldt oplæg.

– Der bliver kørt en rute fra Horsens Ny Teater til FÆNGSLET – til Forum Horsens med faste afgange der, hvor der er reelt brug for afgange, men ikke medens der f.eks. er generalforsamling, og ikke medens der er bluesmarked, men op til generalforsamlingen og fra bluesmarkedet og inden eventet og tilbage igen.

– Der bliver også transport fra – eller holdeplads ved – nogle af de større hoteller i Horsens City. Jeg har ikke navnene på hotellerne i hovedet lige nu, men ruten og antal afgange i timen er jo så heller ikke helt fastlagt endnu. Selv om det hele er inden for Horsens city, og det måske ikke lyder som særlig voldsomt, er det jo klart, at lokaliteterne ikke ligger lige i umiddelbar forlængelse af hinanden.

Spisning

Der er også noget spisning involveret. Er der også transport til de arrangementer?

– Jamen det foregår jo der, hvor begivenhederne er. Torsdag aften er der spisning inden musikken på HNT. Det er så Horsens Ny Teater, der arrangerer det. Det har vi ikke noget med at gøre. Det vi simpelthen ikke. De bestemmer, og de tager prisen, og de har en menu. Vi har billetsalget til den musikalske og primære del

– Om lørdagen er der en frokost mellem generalforsamlingen, der slutter omkring middagstid, og Blues Market, der starter derefter. Frokosten skal deltagerne på generalforsamlingen bestille og købe på forhånd.

– Angående generalforsamlingen, så er alle interesserede velkomne, men det er kun medlemmer, der har stemmeret. Der bliver også noget at stemme om i år, for der skal faktisk vælges ny formand (for EBU).

– Og så på Forum Horsens er der spisning fredag, og lørdag aften fra kl. 18 til 19:30, før musikken går i gang kl. 20. Det arrangerer vi også i samarbejde med et lokalt firma – Madbixen – der leverer maden. Jeg tror faktisk de leverer alle steder – undtagen på HNT.

– Spisningen på Forum Horsens skal også bestilles forlods, så man ved, hvor mange kuverter der skal laves på dagen.

Så dér skal man altså lige være opmærksom, så man ikke kommer til at sulte.

– Det står på hjemmesiden, så det skulle ikke være noget problem.

– Derudover er det planen, at Madbixen opstiller nogle vogne med varm mad uden for Forum Horsens. Det er hotdogs og den slags. Indenfor er det Forum Horsens, der i foyeren sælger sandwiches og sådan nogle ting.

Hovedindtægt og madtilbud

Så jeres hovedindtægt er altså billetsalget?

– Ja, det er billetsalget. Vi har kun entréindtægten.

Peter Buhl var også til European Blues Challenge i Riga i 2014 Foto: Peter Widmer

Peter Buhl var også til European Blues Challenge i Riga i 2014
Foto: Peter Widmer

Nu kan du vel godt huske, at den mad, man kunne tilkøbe sig – som almindeligt publikum – til EBC i Riga, f.eks.- mildest talt ikke var noget at råbe hurra for. Det samme var tilfældet i Italien sidste år, selvom det var i Toscana, der jo er kendt for sin gode mad. Det var faktisk ringe.

– Ja, det var godt nok ringe!

 I laver det derimod på en helt anden måde?

 – Jeg kender endnu ikke noget til, præcis hvad man kan tilkøbe sig af mad, men jeg kan forestille mig, at det bliver noget med chili con carne, hotdogs, pizza og sådan noget. I hvert fald bliver der anstændig varm mad at få udenfor. Det skal dog supplere det, der tilbydes inde i foyeren.

– Men igen vil jeg sige, at vi ikke har fået det endelige oplæg endnu. Det er noget, de arbejder på. Jeg regner med, at i løbet af fjorten dage til tre uger – altså inden vi går ud af februar – så har vi det hele på plads.

Har du noget, du vil tilføje afslutningsvis?

– Ikke umiddelbart, ud over at det bliver stort, slutter Peter Buhl.

For yderligere information se: http://ebchorsens2017.dk/