På tur gennem blueshistorien med Knudsen & Boysen

IMAG2551_cutTekst og foto: Jakob Wandam

Onsdag den 10. maj var Bluesnews.dk ”henne om hjørnet, nede i kælderen,” nærmere betegnet på Mojo Blues Bar i København. Årsagen var, at Hans Knudsen og Ronni Boysen havde meldt deres ankomst kl. 21.30, så der var udsigt til en rigtig god gang piano/guitar-duo-blues. Ronni Boysen blev kåret som ”Årets Danske Bluesnavn” i 2013, og Hans Knudsen blev tildelt samme ære året efter.

IMAG2578_cut2Pianisten Hans Knudsen er en mand, der nærer stor kærlighed til bluesmusikken, og som besidder stor viden om og interesse for dens historie. At han også er hamrende musikalsk, stod klart, allerede inden koncerten begyndte. Han kunne simpelthen ikke lade være med at spille med på de Willie Mabon-numre, der lød fra Mojos højttalere – når han da ikke stod ved baren og smådansede.

En optræden af Hans Knudsen er ikke bare en koncert, men også en rejse gennem blueshistorien med ham som fortællende guide. Han nyder tydeligvis at formidle sangenes, kunstnernes og genrernes historie – ikke på en belærende måde, men med et smittende engagement og en glæde, der gør, at man får lyst til at opsøge al den musik, han fortæller om.

Og så spiller han naturligvis forrygende. Hans Knudsen har en forkærlighed for jump blues fra midten af forrige århundrede, men i løbet af aftenen kom vi vidt omkring: New Orleans-R&B, ragtime, Texas blues, boogie-woogie, folkesange, rhythm & blues og Chicago blues indgik alt sammen i repertoiret.

IMAG2564_cut2Ved siden af ham sad guitaristen Ronni Boysen, der med den største selvfølgelighed spillede de mest elegante guitarlinjer. Det var Hans Knudsen, der førte ordet – både hvad angår sang og snak – men Boysens guitar talte sit eget tydelige sprog. Han spiller med en cool finesse og en overlegen afslappethed, der næsten får lytteren til at glemme, hvor god han er. Ronni Boysen får det til at se nemt ud.

Sammen lagde Knudsen & Boysen sig i forlængelse af klaver/guitar-duoer som Leroy Carr & Scrapper Blackwell eller Tampa Red & Georgia Tom. Disse musikerpar var på mange måder bindeleddet mellem den rå country- og barrelhouse-blues og den mere sofistikerede sammenspilsblues, der efterhånden opstod i industribyerne, især naturligvis Chicago.

IMAG2528_cutHans Knudsen og Ronni Boysen greb helt tilbage til 1890’ernes ragtime med Buddy Boldens ”Make me a pallet on the floor”. Andre sange havde formodentlig rødder endnu længere tilbage, f.eks. folkeballaderne ”Frankie and Johnny” og ”St. James Infirmary” (med en lækker guitarsolo af Ronni Boysen).

Jump bluesen var rigt repræsenteret, blandt andet ved arrangementer af Pee Wee Craytons ”The Texas hop” og Leroy Carrs store klassiker ”How long, how long blues”, hvor Hans Knudsen virkelig kildede tangenterne.

Der var boogie-woogie i form af f.eks. Meade Lux Lewis’ ”Honky tonk train blues” og Johnnie Johnsons ”Johnnie’s boogie”, sidstnævnte med en aldeles sublim solo af Ronni Boysen. Og Boysen skinnede også på T-Bone Walkers slow blues ”Cold, cold feeling”.

IMAG2601_cutI løbet af koncertens andet sæt var der besøg på scenen af Rainy James. Han gav den på mundharpe og ikke mindst på forrygende vokal, og hans bidrag bragte lidt ekstra Chicago-stemning til to sange. Især ”Never trust that woman” var ualmindelig vellykket, også takket være den iskolde tone fra Ronni Boysens Gibson-guitar.

Blandt de øvrige højdepunkter var fine versioner af Percy Mayfields ”Please send me someone to love” og Ramsay Lewis’ ”Blues for the night owl”. Men det var i det hele taget et imponerende højt niveau, der blev lagt for dagen gennem hele koncerten, og Hans Knudsen og Ronni Boysen kunne øjensynligt blive ved, så længe det skulle være. Bluesnews.dk måtte forlade Mojo Blues Bar, da klokken slog midnat, og da var de to musikere godt i gang med tredje sæt.

Hans Knudsen og Ronni Boysen er to af landets bedste bluesformidlere og begge blændende dygtige musikere. Onsdag aften på Mojo var en veloplagt kraftpræstation og en inspiration til videre lytning.