Koncertanmeldelse: Taylor Smith & Chris Copen, Mojo, København

Chris Copen og Taylor Smith

Tekst og foto: Jakob Wandam

Copenhagen Jazz Festival er i fuld sving, og hvis der én, man altid kan regne med at finde rundt om på byens koncertscener i festivalugerne, er det den danske pianist og sanger Chris Copen.

Onsdag den 29. juni havde han allieret sig med den amerikanske bassist og sanger Taylor Smith. Denne har i en årrække boet i New Orleans, Louisiana, og netop halvmånebyens musikalske traditioner sætter sit præg på den musik, som Taylor Smith spiller sammen med sit band The Roamin’ Jasmine. Orkestret trækker dog også på country blues og swingjazz med mere.

Bluesorienterede

Taylor Smith

Koncerten på Mojo Blues Bar foregik imidlertid som en ren duo-foreteelse, og meget naturligt fokuserede Taylor Smith og Chris Copen på den mere bluesorienterede del af deres repertoire. Det passede også fint med den nedbarberede instrumentering, som blot bestod af Chris Copens elklaver og Taylor Smiths kontrabas. De to skiftedes så til at agere leadvokalist.

Det gav god plads til, at de begge kunne spille med solist-musklerne – sjældent har man hørt så mange bassoloer! – og det åbenbarede også en veludviklet evne til at spille op imod hinanden og finde en rå kerne i sangene. Der var en frisk energi over de tre sæt, som udgjorde koncerten – uanset, at de faktisk udelukkende bestod af covernumre.

Chris Copen

Naturligvis var der nogle af de mest kendte New Orleans-travere imellem koncertens tyve sange. Chris Copen førte for eksempel an i en dyster version af ”St. James Infirmary” og spillede aldeles mesterligt, snart med de smukkeste blide trioler, snart med et hårdt attack på tangenterne.

Og Taylor Smiths lyse stemme var i fokus på standarden ”Do you know what it means to miss New Orleans”. Men der blev også budt på knap så kendte numre af for eksempel New Orleans-bluesmanden Earl King (den listige ”Feeling my way around” og den rock & roll-prægede ”You can fly high”) og Lil’ Bob & the Lollipops’ druksang ”I got loaded”.

Balstyrisk

Chris Copen

Chris Copen var i rigtig fin form med en aldeles balstyrisk højrehånd; hans spil var opfindsomt og varieret og blev leveret med stor selvsikkerhed. Taylor Smith lagde en spændstig jump blues-energi for dagen, og begge virkede motiverede og lignede simpelthen nogen, der havde det sjovt.

Taylor Smith især diverterede desuden med anekdoter fra New Orleans, og begge var flinke til at præsentere numrene. Publikum kvitterede med god opbakning og begejstring, og der var helt sikkert festivalstemning denne varme sommeraften på Mojo.

Taylor Smith

Bluesentusiasterne blev serviceret med stærke fortolkninger af Blind Boy Fuller (”Step it up and go”), Guitar Slim (”The things that I used to do”), Elmore James (“Sho’ nuff I do”) og Muddy Waters (“(I’m your) hoochie coochie man”). Blandt højdepunkterne var også en rigtig stærk udgave af “Goin’ down slow”, som de tilskrev ”Champion” Jack Dupree (den blev først indspillet af St. Louis Jimmy Oden med Roosevelt Sykes på klaver).

Eventuelle purister blandt tilhørerne blev dog også udfordret med et cubansk-præget arrangement af Bertha ”Chippie” Hill-klassikeren ”Trouble in mind” og en heftig caribisk-orienteret udgave af Little Walters hit ”My babe”. Men ingen betragtede det øjensynlig som utilgivelig helligbrøde at fifle med Willie Dixon, og det var der nu heller ingen grund til, for Taylor Smiths og Chris Copens fortolkninger var helt i New Orleans blues-ånden.

Genopvækkelse

Ligeså var selvfølgelig deres genopvækkelse af nogle af New Orleans’ helt store skikkelser, pianisterne Allen Toussaint, Fats Domino og Dr. John. Toussaint var repræsenteret ved ”Get out of my life woman”, stærkt sunget af Copen, og det morsomme Ernie K-Doe-hit ”Mother-in-law”.

Chris Copen og Taylor Smith

Taylor Smith sang en kæk udgave af Fats Dominos hit ”My blue heaven”, mens Chris Copen var i front på et medley af Dominos ”Hello Josephine” og Roosevelt Sykes’ ”I’m a dangerous man”. Og fra Dr. John-repertoiret kom en funky og karnevalsswingende ”Somebody changed the lock” og den – i Chris Copens hænder – altid fremragende ”Such a night”.

Det var simpelthen bare en god aften på Mojo Blues Bar med masser af musikalsk overskud, fed stemning og rigelige mængder af instrumental ekvilibrisme. Og selv om koncerten sluttede ud på natten til torsdag, er der stadig gode muligheder for at tage del i festen.

Mardi Gras Copenhagen

Chris Copen

Chris Copen optræder nemlig med Jazz Five i M.G. Petersens Familiehave lørdag den 2. juli klokken 14, og samme aften med Samantha Antoinette & the Chargers på Charlie Scott’s klokken 20. Søndag den 3. juli er han en del af ”Dr. John Tribute” ved Mardi Gras Copenhagen på Balders Plads klokken 15.

Mandag den 4. juli er Chris Copen en del af Johan Byllings Seaside Stompers, som spiller på kanalen klokken 17. Onsdag den 6. juli klokken 15 tager han del i Johan Bylling Lang Quartets ”Tribute to Lee Allen” på Drop Inn, og torsdag den 7. er Chris Copen med i Johan Bylling Lang & New Orleans Funkateers, som spiller i Krøgers Have klokken 18.

Chris Copen og Taylor Smith

Fredag den 8. juli spiller Chris Copen bag Samantha Antoinette Smith på Charlie Scott’s klokken 17, og klokken 20 samme sted er han selv bandleder. Og lørdag den 9. juli mødes Taylor Smith og Chris Copen så igen, først ved en duo-optræden på Restaurant Under Uret klokken 17, og derefter i ad hoc-supergruppen Charlie Scott’s Late Night All Star Band. Det foregår ikke overraskende på Charlie Scott’s, det er klokken 23, og det er med yderligere deltagelse af Johan Bylling Lang, Samantha Antoinette Smith og Rasmus Grosell.