Anmeldelse: Don & the Dreamers: Something else (Himalaya Sound)

Don & the Dreamers er et multinationalt musikprojekt med engelskfødte Don Powell som primus motor. Don Powell er bedst kendt som trommeslager i glamrock-bandet Slade, som han spillede med fra bandets begyndelse i 1966 og frem til 2017.

Siden 2004 har Don Powell boet i Silkeborg, og Don & the Dreamers har da også base i Danmark. Med i bandet er også Krølle Erik (leadvokal og guitar), Knud Møller (guitar), Helge Solberg (bas) og Henrik Littauer (klaver) – alle sammen navne, der kendes fra den danske rock- og bluesverden.

På udgivelsesfronten debuterede Don & the Dreamers i december 2021 med singlen ”Honey don’t”, en version af Carl Perkins’ rockabilly-klassiker. Og nu er de klar med en ny ep med tre numre – alle i øvrigt med Peter Brander som gæsteguitarist – med titlen Something else.

Titelnummeret er en duet med den DMA Blues-nominerede sangerinde Michelle Birkballe. Det er en coverversion af Eddie Cochrans single fra 1959 (dengang med titlen ”Somethin’ else”), og ikke overraskende er der tale om et hæsblæsende rock & roll-nummer. Her er Michelle Birkballe på hjemmebane, og Jørgen Lang (Delta Blues Band, Musikorkestret m.m.) tilføjer nummeret et yderligere skud blues på mundharpe.

Mest bluesy er Don & the Dreamers på den traditionelle ”Take this hammer”, bedst kendt med Leadbelly. Den bliver leveret i et ret fedt arrangement, hvor akkordeon giver let cajun-touch til nummeret. Instrumenteringen indeholder også resonator-guitar, elektrisk solo-guitar og honky tonk-klaver, og i samspillet med en Krølle Erik-vokal med masser af personlighed opstår en levende, organisk fortolkning af folkemelodien.

”It’s all over now”, ep’en tredje og sidste nummer, bibeholder det meste af instrumenteringen – minus resonator-guitaren – men Bobby & Shirley Womacks komposition er bare mere gumpetung. Hvor The Rolling Stones’ hit-version nød godt af de unge Stones’ rå garage-energi, bliver Don & the Dreamers’ fortolkning en smule overlæsset og følgelig noget tam – ingenlunde dårlig, men heller ikke bemærkelsesværdig.

Don & the Dreamers er godt besat på alle poster, og de erfarne musikere lægger en sympatisk entusiasme for dagen. Der bliver ikke gjort nogen nye landvindinger med Something else, og det er næppe heller meningen med en ep bestående af tre relativt velkendte covernumre. Men man savner lidt en stærkere eksistensberettigelse for udgivelsen, end at det ”sgu da lyder meget godt.”

Something else udkom på streamingtjenesterne den 31. maj.