Spændende samarbejde mellem Margrete Grarup og Kaare Norge

Kaare Norge og Margrete Grarup

Af Peter Widmer

Sangerinden Margrete Grarup synger blues, soul, gospel og jazz. I sidstnævnte forbindelse arbejder hun blandt andre sammen med bassisten Mads Vinding og guitaristen Uffe Steen.

Desuden kan hun for eksempel høres med tangentmanden Michael Sunding.

I 2015 udkom Margrete Grarups første solo-album Walk with me.

Margrete Grarup er imidlertid nok mest kendt som frontfigur i det blues- og soul-orienterede orkesteret Grarup Allstars, med hvem hun har indspillet albummet That’s what love can do – live (2017).

Sangerinden har nu spredt sine aktiviteter endnu mere, da hun for nylig har indledt et samarbejde med den klassisk uddannede guitarist Kaare Norge, hvor de to tager den nordiske sangskat under kærlig behandling.

Kaare Norge, der spiller akustisk guitar, er yderst velanskrevet både nationalt og internationalt og har bevæget sig rundt i forskellige musikformer, så som klassisk musik, tango og pop på sine ikke færre end 23 roste cd-udgivelser, hvoraf den første – Tango – udkom i 1991.

Han har blandt andet taget The Beatles under kærlig behandling på albummet Beatles from my heart (2011), såvel som han har indspillet Led Zeppelins klassiske ”Stairway to heaven”.

Nu gælder det så samarbejdet med Margrete Grarup, der omfatter en turné på 10 koncerter i Nordjylland som optakt til ordfestivalen Ordkaft, der løber af stablen i starten af april (læs om Ordkraft her).

Margrete Grarup og Kaare Norge spiller på diverse biblioteker og drager rundt sammen med en bibliotekar, der vil informere om Ordkraft. Der er gratis entré til samtlige koncerter, hvoraf den første blev afviklet, efter at dette interview fandt sted, nemlig den 7. februar på Hjørring Bibliotek.

Bluesnews.dk mødte Margrete Grarup på Sydfyn den 2. februar i år, lige før hun skulle på scenen med Grarup Allstars (læs anmeldelse her), til en kortere snak om hendes samarbejde med Kaare Norge.

Sætter det sammen

Angiveligt startede dit samarbejde med Kaare Norge med et ”like” til en af dine videoer på Facebook fra Kaare Norge.

– Jo, det er rigtigt, siger Margrete Grarup indledningsvis.

Hvad skete der så?

– Der skete så det, at vi begyndte at skrive lidt sammen.

– Vi mailede frem og tilbage og fik idéen om, at det måske kunne være ret interessant at prøve at tage vores to vidt forskellige musikalske verdener og sætte dem sammen.

– Det drejer sig ikke om, at jeg skal sidde og synge jazz eller blues. Det drejer sig heller ikke om, at Kaare Norge skal spille jazz eller blues.

– Jeg skal heller ikke synge klassisk. Derimod det drejer sig om, at vi skal prøve at tage hver vores musik og så se, hvad der sker, når vi sætter det hele sammen.

Ind til benet

Nu har I jo meget forskellig musikalsk baggrund. Jazz, gospel og blues for dit vedkommende, og Kaare Norge har sin klassiske baggrund, men hvordan vil du beskrive jeres fælles stil?

– Vores fælles stil er meget enkel og lyrisk, uden al den improvisation, der er i meget af den musik, jeg laver.

– Det er utroligt ind til benet af, hvordan sangen eller det nummer, vi tager under behandling, egentlig er.

– Vi laver ikke alt for meget om på grundmaterialet, men stadigvæk laver vi vores eget.

– Kaare laver sine egne guitar-arrangementer over de numre, vi finder. Tjah, hvad kan man kalde vores stil?

– Det er – sådan i gåseøjne – ”bare nogle gode sange,” og stilen er lyrisk nordisk med et touch af, hvad vi nu lige synes, der passer.

Koncerter

Hvor mange koncerter har du og Kaare Norge givet indtil videre?

– Vi lavede et par stykker i slutningen af sidste år, hvor vi blandt andet spillede noget Tove Ditlevsen-musik.

– Desuden lavede vi et jule-repertoire og spillede en julekoncert med dét.

Kaare Norge

– Men her i foråret har vi en stribe på ti jobs, hvor vi spiller det repertoire, vi egentlig har tænkt os at arbejde med, altså hvor vi helt selv har bestemt, hvad det skal være.

Er arrangementerne af de nordiske sange, I spiller, noget, I laver sammen?

– Ja, det er det. Dem laver vi fælles. Kaare har også skrevet musik til noget, og jeg har skrevet musik til noget, så der er også kommet ny musik til et par af de numre, vi spiller.

Udtryksfuldt

Du var inde på det før, men er der slet ikke nogle blues- eller jazz-toner i jeres fælles musik?

– Nej, ikke ret meget; ikke andet, end at jeg nogen gange ikke helt kan lade være med at frasere en lille smule blues-agtigt.

– Jeg forsøger dog faktisk at lade være med at sovse vores fælles musikalske udtryk ind i fraseringer.

– Jeg prøver simpelthen at gøre noget, jeg også godt kan lide at gøre, men hvor jeg med vilje forsøger at holde mig fra at lave en masse pynt på det.

– Målet er, at gøre det hele så simpelt og enkelt som muligt og meget udtryksfuldt – helt på sin egen måde uden alt det her improvisatoriske.

Det vil altså sige, at jeres musikalske udtryk er tro mod den oprindelige form?

– Ja, tro mod den oprindelige melodi og måske tro mod den oprindelige tanke bag musikken.

– Det er jo aldrig helt til at vide, hvad den oprindelige tanke har været. Meget af materialet er meget gammelt, og er både fra Finland, Sverige og Danmark.

Maxi-ep

I spiller ti jobs her i foråret, men har I planlagt yderligere koncerter, for eksempel til efteråret?

Med Grarup Allstars på Den Blå Festival 2017
Foto: Jakob Wandam

– Nej, ikke endnu, siger Margrete Grarup.

Har I overhovedet spillet nogle jobs her i foråret endnu?

– Nej, det har vi ikke. Vi er i studiet for tiden, og er lige ved at lægge sidste hånd på en lille cd, en maxi-ep, kan man vel kalde den.

– Det er en cd med seks numre på, som bliver færdiggjort snart, så vi kan få den med på de fleste af de jobs, vi snart tager rundt og spiller.

– Det er en ”visitkort-cd,” men det er også en cd, der kommer ud i salg.

– Den kommer også til at kunne streames på nettet.

I sin vorden

Er jeres maxi-ep så første skridt til en fuldlængde-cd?

– Det kunne den godt være, men Kaares og mit fælles projekt er virkelig kun i sin vorden.

– Vi prøver stadigvæk at mærke hinanden an.

– Vi prøver at se, hvor vi kan finde hinanden henne med det, vi gør.

– Der er ingen, der ved, hvad der kommer til at ske videre, men det er dér, den er lige nu.

Tove Ditlevsen

Du nævnte før, at Kaare Norge har skrevet noget musik til jeres fælles projekt, men har du selv skrevet noget i denne forbindelse?

– Ja, det har jeg. Faktisk har vi har begge to skrevet numre med udgangspunkt i noget tekstmateriale, der findes.

– Både det, jeg har skrevet musik til, og det, Kaare har skrevet musik til, er faktisk med udgangspunkt i Tove Ditlevsens tekster. 2017 var jo ”Tove Ditlevsen Året.”

– Vi lavede så nogle melodier i forbindelse med dét.

– Men vi er blevet så glade for dem, at vi har taget dem med på vores faste repertoire.

Spændende

Det lyder, som om dit og Kaare Norges samarbejde går forrygende godt.

– Ja, dét gør det, og jeg synes, at det er rigtig spændende.

– Jeg tror også, at det for os begge er rigtig udfordrende at skulle finde os selv i en helt ny rolle, end vi er vant til at være i.

– Jeg er for eksempel vant til at være i den dér improviserende musik, uden at det skal være improviserende på nogen smart måde. Det er sådan løse former, jeg bevæger mig meget i sammen med andre musikere.

– Kaare er derimod vant til rollen som solist, altså kun med ham selv på scenen.

– Han har dog også lavet noget sammen med andre musikere, men han har for det meste bare været med sig selv.

– Vi er altså begge to en lille smule på ny grund, og det er meget, meget spændende at se, hvad der sker. Det er ikke til at vide på forhånd. Det er simpelthen ikke til at regne ud.

Arbejdsproces

– Det er sådan en arbejdsproces, hvor vi går og mærker os ind på hinanden, og hvor vi går tingene igennem rigtig, rigtig mange gange.

I Ollerup Forsamlingshus 2018
Foto: Peter Widmer

– Vi finder lige så stille ind til ”Hvordan er jeg i dét her udtryk?” og ”Hvor er jeg henne, og hvor kan jeg gøre det, jeg godt kan lide at gøre?”

– Det drejer sig om at finde sig selv på nogle nye ben.

Udvælger I begge numre, og hvordan ligger det med arrangementerne af de numre, I vælger at bearbejde?

– Ja, vi udvælger begge numre. Vi laver det meste i øveprocessen. Vi finder ud af, hvad vi begge kan lide. ”Denne sang er en flot sang. Dén kunne vi godt tænke os at gøre noget med.”

– Så prøver vi at spille den igennem en masse gange, og lige så stille udvikler idéerne sig i forhold til Kaares guitar-arrangementer, i forhold til formerne og i forhold til, hvordan vi godt kunne tænke os at præsentere det enkelte nummer.

– Det sker på sangens – eller nummerets – præmisser, så vi ikke begynder at pille det hele fra hinanden. Det er faktisk ikke det, det går ud på, for vi er meget, meget tro mod det rene produkt, slutter Margrete Grarup.

Man kan opleve Margrete Grarup & Kaare Norge her:

  • 12/2 Kaare Norge + Margrete Grarup, Brønderslev Bibliotek
  • 14/2 Kaare Norge + Margrete Grarup, Frederikshavn Bibliotek
  • 28/2 Kaare Norge + Margrete Grarup, Morsø Folkebibliotek
  • 1/3 Kaare Norge + Margrete Grarup, Farsø Bibliotek
  • 19/3 Kaare Norge + Margrete Grarup, Støvring Bibliotek
  • 20/3 Kaare Norge + Margrete Grarup, Pandrup Bibliotek
  • 21/3 Kaare Norge +  Margrete Grarup, Thisted Bibliotek
  • 22/3 Kaare Norge + Margrete Grarup, Hobro Bibliotek
  • 6/4 Kaare Norge + Margrete Grarup, Intimsalen i Musikkens Hus, Ordkraft 2018.

Envidere kan Margrete Grarup høres her:

  • 5/4 Michael Sunding + Margrete Grarup, officiel åbning af Ordkraft, Nordkraft i Aalborg