Anmeldelse: John Kofoed Larsen: Bluesvild (Gateway Music)

John Kofoed Larsen beskrives af Sjællandske nyheder som Tisvildes trubadur (læs her). Han synger da også gerne om byen og egnen, blandt andet på sit 1999-album Åh – Tisvildeleje. Blandt hans øvrige udgivelser er Vilde blomster (2005), der bærer undertitlen ”Viser & blues” – og har blues-mundharpemanden Jarno Varsted på rollelisten – og det betegner ganske godt John Kofoed Larsens musikalske ståsted.

Bluesvild er således en række hovedsageligt dansksprogede viser, skåret primært efter bluesskabelon. Musikken kommer således til at fremstå som blød og melodiøs country blues. John Kofoed Larsen har skrevet musik og tekster og står selv for sang og guitar. Det faste band består desuden af Morten Hæsum (Mojo Makers) på trommer, Tomas Raae (Rebekka Thornbech, Ninna Milner m.fl.) på kontrabas og Lars Ringgaard (Holtsø/Wittrock) på mundharpe.

De spiller en behagelig bluesmusik uden skarpe hjørner, selv om John Kofoeds tekster ikke er uden satire eller kritik. Man er gået efter en akustisk, Piedmont-lignende lyd med blid fingerspilsguitar, og det lykkes fint og klæder John Kofoed Larsens karakterfulde, men varme stemme.

Sammenspillet med især Lars Ringgaard får gode kvaliteter frem i både mundharpespilleren og Kofoed selv. På sange som ”Blå blå øjne” og ”Hjernevask dig selv” giver det således mindelser om store Piedmont-duoer som Cephas & Wiggins eller Sonny Terry & Brownie McGhee. Morten Hæsum og Tomas Raaes afbalancerede akkompagnement – og de fire korsangere, der lejlighedsvis dukker op – understøtter og forstærker sangenes varme og fløjlsbløde lyd.

John Kofoed Larsen holder sig i sine tekster til det nære, og derfor er det danske sprog også hans mest oplagte redskab. Kun to af sangene er på engelsk, og af disse er den ene, ”Long yellow train”, såmænd en hyldest til den lokale Gribskovbane.

Det bliver dog indimellem lige hjemligt nok, og teksten i åbningsnummeret ”Kildevejsblues” om en rundkørsel ved Holløse er nok mest for de lokale aktivister. Til gengæld er Kofoed Larsens jordnære tekster andre steder en fornøjelse. Når han for eksempel i de første linjer af ”Tomme flaskers blues” synger: ”Nogle går ned med stress / andre går ned med et flag / Jeg går bare ned med tomme flasker” og i øvrigt får akkompagnement diskret blæst på en flaskehals, er det sgu ret sjovt.

Bluesvild kommer ikke til at vælte nogen lytter omkuld, men det er heller ikke meningen. Det er en behagelig, velspillet og velproduceret blues-vise-plade, som nok er lokalt forankret, men også ganske fornøjelig for udefrakommende.

Bluesvild udkom på cd og som streaming/download den 30. november 2019.