Koncertanmeldelse: The Blues Brothers Souvenir Show, Posten, Odense

Kim Westi og Allan Hviid

Tekst: Jakob Wandam
Foto: Frank Nielsen

The Blues Brothers har altid haft et lidt misvisende navn, for det amerikanske kultband, der udsprang af tv-showet Saturday night live, spillede rettelig mere soul og rhythm & blues end egentlig blues. Ikke desto mindre havde bandet og den spillefilm, der gjorde dem endnu mere kendte, en stor betydning for 1980’ernes blues-boom og bluesmusikkens synlighed i den brede offentlighed.

Adskillige kopibands har siden da turneret med shows, der bygger på, hvad John Belushi og Dan Aykroyd dengang optrådte med som Jake og Elwood Blues sammen med et sublimt backingband, der hovedsageligt bestod af medlemmer af Booker T & the M.G.’s og The Saturday Night Live Band.

Erfarne

Allan Hviid

Også i Danmark har vi et par stykker af slagsen, og det mest erfarne er odenseanske The Blues Brothers Souvenir Show, som har eksisteret siden 1986. Torsdag den 27. december spillede ensemblet for anden dag i træk for noget, der lignede fuldt hus på Posten i Odense.

”The Blues Brothers Souvenir Juleshow” er en mangeårig odenseansk tradition, og stemningen var i top hos et publikum, der i dén grad var klar til at blive underholdt. Mange var mødt op iført sorte hatte og/eller solbriller og jakkesæt, hvilket blot satte en tyk streg under, at The Blues Brothers Souvenir Show er et show i mindst lige så høj grad, som det er en koncert.

Det ændrede dog ikke på, at The Blues Brothers Souvenir Show stillede med et hold af topprofessionelle musikere og nogle skarpe arrangementer, der ikke bare sad lige i skabet, men også dampede af svedig sydstatssoul og –blues.

”Jake og Elwood”

I front stod ”Jake og Elwood” i skikkelse af Kim Westi og Allan Hviid. Den skuespilleruddannede Westi har været med fra starten, men den egentlige frontfigur var Hviid, som tog sig af stort set samtlige leadvokaler, hvilket han gjorde på stærk og sikker vis.

Kim Westi og Allan Hviid

Kim Westis rolle var mere som publikumsoppisker og korsanger, men som den scenevante herre, han er, håndterede han også dette på yderst overbevisende facon.

De to entrede scenen iført juledekorerede jakkesæt og glimtende juletræshatte (i stedet for de klassiske sorte habitter) til en bas-tung intro og kunne så straks kaste sig ud i Johnnie Taylors hitlistetopper ”Who’s making love”. Det blev det første i en lang række af Southern soul- og soul blues-musikkens greatest hits, der blev fortsat med Sam & Daves ”Soul man”.

Bluessang

Flemming Horst og Bo Gryholt

Publikum klappede i takt til The Contours’ ”Do you love me” – et af Motowns første nr. 1-hits – inden den første egentlige bluessang fandt vej til sætlisten i form af Taj Mahals ”She caught the Katy”. Her fik vi også en karakteristisk melodisk guitarsolo af den nye mand i orkestret, Henning Kaae, som denne aften spillede sin blot anden koncert med The Blues Brothers Souvenir Show.

Henning Kaae har spillet i en del forskellige sammenhænge, men kendes måske bedst som leadguitarist hos Nalle and his Crazy Ivans.

Han er nu trådt ind i et band, der også tæller erfarne folk som Peter Aagaard på keyboards, Flemming Horst på guitar, Bo Gryholt på bas og Morten Lyngsøe på trommer. Særdeles vigtige for The Blues Brothers Souvenir Shows lyd og fremtræden er også blæsersektionen, der består af Morten Øberg (saxofon), Henrik Hou (trompet), Flemming Welander (trombone) og Guy Moscoso (saxofon), samt de to korsangerinder Trine Lunau og Karin Malmström.

Gæster

Intet Souvenir Juleshow uden gæster, og den første af disse var sangerinden Dicte. Hun sang sin egen ”Stronger”, en fin soul-pop-sang fra hendes album Perfume (2016). Herefter ledte hun et ivrigt syngende publikum gennem Carole Kings ”(You make me feel like a) natural woman” som en følelsesladet hyldest til nylig afdøde Aretha Franklin.

Dicte

Dét havde givet Kim Westi og Allan Hviid tid til et kostumeskift, og de kom nu tilbage i bi-kostumer for at levere Slim Harpos bluesklassiker ”I’m a king bee”. Tilsvarende optrådte korpigerne nu i biavler-antræk, men en del af opmærksomheden måtte også tildeles Peter Aaagaards udmærkede orgelsolo.

Bandet og især blæserne var i centrum på Henry Mancinis instrumentale surf-standard ”Peter Gunn” – helt bogstaveligt, idet de fire medlemmer af blæsersektionen på skift vandrede ned fra podiet til scenens midte og blæste deres soloer ud over tilhørerne.

Sorte habitter

Imens havde Hviid og Westi foretaget endnu en omklædning og dukkede nu op i de velkendte sorte habitter. Både de og Trine Lunau og Karin Malmström var nu klar til atter at vælte publikum bagover med Steve Winwood/Spencer Davis Groups ”Gimme some lovin’” og bluesmanden Junior Wells’ signatursang ”Messin’ with the kid”, begge med smagfulde guitarsoloer fra Henning Kaae.

Kim Westi og Allan Hviid

Peter Aagaard kildede klavertangenterne på den countryprægede ”Hey bartender”, og så var der ellers fællessang og –dans på soulklassikeren ”Shake a tail feather” (oprindelig indspillet af The Five Du-Tones i 1963), inden første sæt blev rundet af med Rufus Thomas’ ”Big fine hunk of woman”, der i odenseanernes bluesy version hedder ”Big fat hunk of a woman”.

En god halv times pause kunne have trukket momentum ud af koncerten, men det feststemte publikum, hvor aldersspredningen i øvrigt var stor, holdt godt fast i stemningen, sikkert godt hjulpet af fadølssalget.

Fortsatte festen

Efter en instrumental intro kunne orkestret derfor fortsætte festen med ”I ain’t got you”, bedst kendt med Billy Boy Arnold. The Blues Brothers Souvenir Shows version fik dog et ganske anderledes udtryk takket være Trine Lunau og Karin Malmströms Andrews Sisters-lignende korsang.

Henning Kaae

Til gengæld var der rendyrket blues på Sonny Boy Williamson II’s ”From the bottom” og ikke mindst på Downchild Blues Bands ”Shot gun blues”, der var arrangeret som en slow blues-tour de force for Henning Kaae. Han tog imod udfordringen med aldeles blændende guitarspil, bidende licks og en lækker tone.

Fra Downchilds repertoire stammede også ”Almost”, som blev sidste sang med Westi og Hviid i front, inden de overlod scenen til gæst nummer to, Jørgen Klubien.

Danseorkestret

Jørgen Klubien

Klubien er i musiksammenhæng kendt som forsanger i Danseorkestret, og han sang nu dén gruppes to ubetinget største hits, ”Regndans” og ”Kom tilbage nu”, til publikums store fryd. Hans lyse stemme stod i spøjs kontrast til den nu gråhårede figur, der stod på scenen, og selv om han ikke længere gik op i det allerhøjeste register, var hans performance en tidsrejse tilbage til utallige firser-fester, upåklageligt akkompagneret af det klippefaste band.

Kim Westi

Lidt større problemer havde Jørgen Klubien i den efterfølgende duet med Dicte, en version af Marvin Gaye & Tammi Terrell-klassikeren ”Ain’t nothing like the real thing”. Tonearten virkede svær for Klubien, ja faktisk for dem begge, men publikum var med dem, så det endte alligevel som en succes.

Efter dette gæsteintermezzo var det blevet tid til Kim Westis enlige optræden som leadsanger, Cab Calloways ”Minnie the moocher”, der naturligvis bød på Calloways traditionelle call-and-response-scatsang med publikum. Til lejligheden var Kim Westi nu iført hvidt jakkesæt, så mens han gik ud til nok en omklædning, vendte Allan Hviid tilbage til scenen.

Geografi-lektion

Trine Lunau og Karin Malmström

Hviid gav en lille amerikansk geografi-lektion med først ”Going back to Louisiana” (af Bobby Osborn) og så ”Goin’ back to Miami” (af Wayne Cochran), sidstnævnte med hele bandet på plads og en trommesolo af Morten Lyngsøe. Nu kogte salen for alvor, og det ordinære sæt kunne afsluttes på en bølgetop med Solomon Burkes ”Everybody needs somebody to love”.

Det uundgåelige ekstranummer kunne kun blive ”Sweet home Chicago”, og selv om arrangementet kunne gøre det svært at spore ophavsmanden Robert Johnson, var det meget tro mod de originale Blues Brothers’ fortolkning.

Karin Malmström, som har været en del af Souvenir Show siden 1988, og Trine Lunau, der til daglig synger i folk-duoen Lunau & Sund, sang for på et vers hver, og Dicte og Jørgen Klubien blev naturligvis også hentet ud til en tur mere i spotlyset.

En forestilling

The Blues Brothers Souvenir Show er præcis, hvad navnet lover: En chance for at genopleve musikken og stemningen fra The Blues Brothers. Det bliver gjort på gennemført vis; Kim Westi og Allan Hviid foregiver ikke at være Jake og Elwood Blues, men ikke desto mindre er en koncert med Souvenir Show en forestilling, hvor alle spiller deres roller.

Forrest: Henning Kaae, Kim Westi, Allan Hviid, Flemming Horst
Bagest: Morten Øberg, Henrik Hou, Flemming Welander, Guy Moscoso

Det gør de til gengæld også godt, og lige som de originale Blues Brothers var mere end en komisk hyldest – hertil var det musikalske niveau simpelthen for højt, og kærligheden til blues- og soulmusikken for oprigtig – var der også musikalsk gevinst og masser at ægte begejstring hos The Blues Brothers Souvenir Show.

Bandet spillede tight med svulstig blæserlyd, der genskabte Southern soul-musikkens atmosfære, og publikumskontakten var forbilledlig. Henning Kaae på leadguitar må desuden fremhæves for en stor og meget veloplagt indsats, der skærpede blues-elementet i orkestrets lyd.

Så måske er en koncert med The Blues Brothers Souvenir Show mere håndværk, end det er kunst, men et show er også, hvad der averteres med, og der var næppe nogen, der gik skuffet hjem fra Posten. Det var der i hvert fald bestemt ikke nogen grund til.

Kim Westi og Allan Hviid

Baba & the Tonebones

Klaus Baba Jensen

I øvrigt var det langt fra alle, der gik hjem efter koncerten, for festen fortsatte på Posten med underholdning fra det ligeledes lokale bluesband Baba & the Tonebones. De havde allerede varmet publikum op fra Postens lille scene i knap en time, inden The Blues Brothers Souvenir Show tog over på den store scene, og Klaus Baba og hans band satte straks i gang igen, da hovedforestillingen var slut.

Emil Mathiasen

Her var Bluesnews.dk dog ikke længere til stede, men nåede dog at fange bandets første sæt.

Klaus Baba har været en del af den fynske bluesscene i mange år under diverse navne som Baba & the Electric Swing, Klaus B. Jensen, KB Jay og Mad Dog Baba and the Tonebones, og han har indspillet under alle disse aliasser samt i duo-format med mundharpespilleren Poul Ewald.

P.t. er navnet altså Baba & the Tonebones, og ud over Klaus Baba på vokal og guitar består orkestret af Peter Kohlmetz på orgel, Toke Lynggaard på guitar, Emil Mathiasen på kontrabas og Jeppe René Veje Bredahl på trommer.

Jeppe René Veje Bredahl og Toke Lynggaard

Sympatisk

De spillede et sympatisk, om ikke sindsoprivende sæt på ni numre, de fleste skrevet af Klaus Baba selv.

Han spillede også lead på de fleste numre, men man kunne faktisk godt have ønsket sig lidt mere plads til Toke Lynggaard, som gjorde et rigtig fint indtryk med sine sporadiske soloer og sit glimrende slide-spil.

Ros skal der også falde til Peter Kohlmetz’ orgeltoner, som piftede lyden godt op, selv om han især ved sættets begyndelse druknede lidt i lydbilledet.

Maja Kvist og Klaus Baba Jensen

Undervejs fik Baba & the Tonebones selskab af sangerinden Maja Kvist. Hun sang for på to numre, heriblandt standarden “St. Louis blues”, og hendes veloplagte og positive sceneoptræden signalerede en sassy bluesmama-frækhed, som hendes lidt ferske, skandinaviske jazzstemme desværre ikke helt levede op til.

Det meste af sættet havde en funky stemning, som også skyldte en del til Emil Mathiasen gyngende basspil. Alt i alt fremstod Baba & the Tonebones dog en smule anonyme, men de gjorde, hvad de skulle: Skabe god stemning og varme op til aftenens hovednavn.

Baba & the Tonebones