Anmeldelse: Jesper Theis: The tide will turn again (Jesper Theis JT2)

Af Peter Widmer

Det er efterhånden tre års tid siden, at den nordjyske delta blues-orienterede trubadur Jesper Theis cd-debuterede. Det gjorde den akustisk anlagte sanger, sangskriver og guitarist med albummet Narrow line. Samme udkom til fine anmeldelser på Peter Nandes selskab Straight Shooter Records (læs for eksempel her).

Anderledes forholder det sig med den nye opfølger The tide will turn again. Samme album har Jesper Theis nemlig selv bekostet hele vejen rundt og udgivet på eget selskab. At dette spritnye værk ikke udkommer på Straight Shooter Records, ”ligger der ikke noget i,” skriver Jesper Theis i øvrigt i en e-mail til Bluesnews.dk.

Hvor Narrow line bestod af tolv numre, er der elleve skæringer på The tide will turn again. Til gengæld er alle 11 numre skrevet af Jesper Theis, hvorimod han ”kun” havde skrevet fire numre egenhændigt samt to sammen med Peter Nande til debutalbummet.

Om denne sangskrivningsmæssige ihærdighed, om The tide will turn again, om tilværelsen i Spanien, hvor sangeren, sangskriveren og guitaristen Jesper Theis har slået sig ned, samt meget mere om samme, kan man læse her.

At Jesper Theis har skrevet samtlige numre på sit nye album, er bestemt noget, han står sig godt ved. Desuden har Jesper Theis ladet sig inspirere af forskellige musikgenrer, så det er ikke kun the blues, man kan høre på The tide will turn again.

Når man som orkesterlederen går ind for musikalsk samarbejde, har mange sange i ærmet og ikke vil være helt alene på scenen, skal der flere musikere til at formidle og forløse den relevante musik. Og her har Jesper Theis samlet et særdeles stærkt hold, der tilsyneladende har haft det fint under tilblivelsen af albummet, og hvis medlemmer har fået det bedste frem i hinanden.

Musikerne har desuden haft rigtig gode betingelser at arbejde under, for The tide will turn again er indspillet i det aalborgensiske PoolHouseStudio under supervision og indspilningsledelse af Kenneth Hove, der også ejer studiet. Det er således også Kenneth Hove, der står for den fremragende lyd, der præger albummet.

Alle numre er i øvrigt indspillet med kun én eneste mikrofon i studiet, og alt er optaget aldeles live med de relevante musikere samlet om den fælles mikrofon. At indspille på denne måde stiller store krav til de involverede musikere på flere planer, men alle har de bidraget til at løse deres fælles opgave fornemt.

Fornem musik kalder på fornem indpakning, og dét har musikken fået. Frank Nielsen står for det varmfarvede, detaljerede og maleriagtige billede af Jesper Theis, der sidder og spiller på sin resonator-guitar på forsiden af coveret. Coveret er i tredelt gatefold-udgave og indeholder på indersiden fotos af de deltagende musikere ved Frank Nielsen.

Desuden er der et fornemt og omfangsrigt cd-hæfte, der blandt andet indeholder ord om albummet, ord om de enkelte deltagende musikere og tekster til samtlige numre. Selve cd’en er i øvrigt påtrykt et stemningsvarmt studiefoto af Jesper Theis, der diskret sidder og spiller på en akustisk guitar.

Med et hold bestående af mundharpemanden og elguitar-spilleren Jarno Varsted, kontrabassisten Olav Gudnason, Tim Lothar på resonator- og akustisk guitar, orgel og harmonika, Søren Lykkegaard på trommer og percussion samt naturligvis kapelmesteren Jesper Theis selv på vokal, resonator- og akustisk guitar samt banjo kan det næsten ikke gå galt, og dét gør det da heller ikke.

Åbningsnummeret ”You don’t listen” er næsten ”Rollin’ and tumblin’”-agtigt og er virkelig velfungerende med flere musikalske overraskelser. Tekstmæssigt er temaet dén (kvinden), der ikke lytter. Hun er nemlig et helt andet sted henne end der, hvor hun skulle være, og er til stede, selv om hun altså ikke er til stede.

Det smukke, blidt vuggende folk-agtige titelnummer ”The tide will turn again” drejer sig om at huske på, at tingene bliver bedre. Det gælder om at forsøge at se konstruktivt på tingene og om at udstå, hvad man går igennem, når man kommer i modvind.

Den New Orleans-påvirkede ”Leaving it behind” er en inciterende sag med fint mundharpearbejde ved Jarno Varsted i centrum, næsten second line beat-lignende trommespil og effektfuldt harmonikaspil ved Tim Lothar.

”Blue eyed Jane” er en fin lille bluessang, der atter har mundharpen som prominent instrument ved Jarno Varsted og Jesper Theis og hans gode, stedvis korstøttede, vokal helt fremme. En sørgelig historie om ”Blue eyed Jane” og hendes forvandling fra heftig, munter ung kvinde til det stik modsatte, blandt andet via et ulykkeligt ægteskab.

”Concrete house of pain” har fornemt kontrabasspil ved Olav Gudnason som indledning og som stor støttepille gennem hele nummerets musikalske landskab, der i øvrigt er skrabet, men virkningsfuldt. Fornemt, og næsten at betragte som én lang, spændende og swingende bassolo.

Den glimrende ”Going to the rathole” har noget umiskendeligt Tom Waits-agtigt over sig og præsenteres med fuld, men dæmpet skrue. Det er der nemlig på Jarno Varsteds elguitar, banjospil og vokal fra Jesper Theis, Tim Lothar på slide-guitar, Søren Lykkegaard på relativt diskrete trommer og kontrabasspil ved Olav Gudnason.

”Doing me wrong” er et adstadigt folk blues-nummer med en interessant tekst, der rummer den sigende linje: ”Doing me wrong sure shouldn’t make you feel so good.” Diskrete banjo-, (slide-)guitar-, bas- og mundharpetoner samt diskret trommespil som vokalstøtte fuldender billedet af en mand, der virkelig føler sig trådt på.

Trods blå tekst får man mere munter stemning og gladere toner i ”Closing time blues”, der har Jesper Theis’ stemme og banjo i centrum. Hertil kommer god støtte fra Tim Lothars guitarspil, og desuden er der effektivt kontrabas- og kongenialt trommespil.

”I’m already dead” har nærmest karakter af en irsk drukvise med en ildevarslende tekst. Orgeltoner, elguitar med rumklang og strøget kontrabas ved Olav Gudnason er fine træk, der fungerer godt. Det samme kan kun siges om det prægnante, men dog diskrete trommespil.

”Let me put your mind at ease” er et smukt nummer om kærlighed, ærlighed og trøst, der har indtrængende vokal, tekst og guitarspil ved Jesper Theis som de bærende elementer. Et stemningsmæssigt let nummer, som man føler sig godt tilpas ved.

Afslutningsskæringen ”You just keep fooling around” bæres igennem af abrupt trommespil. Hertil kommer resonator-(slide-)guitarspil og indtrængende vokal ved Jesper Theis. Her er der skåret helt ind til benet – og det virker! Tilmed er der god tekst om et problematisk kærlighedsforhold.

Jesper Theis og hans medspillere har lavet en fornem og anbefalelsesværdig opfølger til debutalbummet Narrow line. The tide will turn again er nemlig et yderst varieret, men dog homogent album med substans og masser af fremragende musikalske frembringelser og tankevækkende tekster, som man med stor fornøjelse gerne dykker ned i igen og igen.

The tide will turn again udkommer på cd i dag, fredag den 12. februar 2021. Desuden udkommer albummet til download på Jesper Theis’ hjemmeside (se her). Her kan man også bestille en fysisk udgave af cd’en, der vil blive tilsendt pr. post.