Anmeldelse: Old Man Blues: Ready for fun (Hookfarm HLS 2201)

Old Man Blues er et nyt bandprojekt, hvis hovedkraft er sangeren og sangskriveren Right Hand Buddy, hvis virkelige navn er Michael Rindom Krogsgaard. Old Man Blues debuterede med ep’en Ready for fun, der udkom sidste år på vinyl og som streaming. Siden er fulgt to singler, og nu er Old Man Blues klar med en hel dobbelt-lp, som også har fået titlen Ready for fun.

Michael Krogsgaard har i den danske musikverden markeret sig som stifter af pladeselskabet Hookfarm, der i 1970’erne udgav de første plader med C.V. Jørgensen og Himmelexpressen m.fl. Internationalt kendes han for at have forfattet, hvad der af mange anses for ”bibelen” om Bob Dylans indspilninger. Den udkom første gang som Twenty years of recording i 1981, i en ny udgave med titlen Master of the tracks i 1988 og atter opdateret som Positively Bob Dylan i 1991.

Til daglig er Michael Krogsgaard ortopædkirurg, besidder en ph.d.-grad og har blandt andet skrevet bøger og artikler om bevægeapparatets sygdomme og idrætsskader. Og så har han da også lige skrevet og redigeret et par udstillingskataloger om designeren, kunstneren og sølvsmeden Georg Jensen!

Det er med andre ord lidt af en polyhistor, vi har med at gøre. Sanger er Michael Krogsgaard imidlertid ikke, og man må blot konstatere, at vokalen er Ready for funs svageste led. Krogsgaard er tydeligvis uskolet, og allerede på åbningssangen, det garagerockede titelnummer, lyder han stakåndet.

Det er symptomatisk for pladen, for Michael Krogsgaards register er begrænset, og han kæmper simpelthen med at ramme tonerne rent. Så hjælper det heller ikke, at sangteksterne ofte er ordrige – man mærker klart inspirationen fra Bob Dylan, ikke mindst på ”Dawn”, der kunne være et outtake fra Dylans Desire, og Krogsgaard snubler over ordene, som han med sin dangelske diktion prøver at få til at passe med versefødderne.

Det er en skam, for mange af teksterne er faktisk rigtig gode. Michael Krogsgaard er en begavet sangskriver med en mærkbar kærlighed til ord (selv om det også i teksterne indimellem skinner igennem, at engelsk ikke er hans modersmål) og med noget på hjerte. Her er ikke tale om sange, der blot skynder sig frem til et fængende omkvæd, men om intelligente betragtninger af og om eksempelvis partnervold (”#WeToo (Endless song)”) og kvalerne ved at se sig selv blive ældre, men stadig føle en ung mands længsler (”Old man blues”). ”The Kandahar desert (and elsewhere)” er en ambivalent og ængstelig ode til den udsendte soldat, og så er der naturligvis også mere ligefremme tekster om sex og kødelig lyst (”Ready for love”, ”Sex without love”).

Kompositorisk er sangene på det jævne og i øvrigt sjældent ovre i egentlig blues, bandnavnet til trods. Til gengæld har Michael Krogsgaard forstået at alliere sig med et hold stærke musikere, som giver Ready for fun en lyd af dansk 1970’er-rock, der matcher tonen i teksterne.

Holdet tæller blandt andre Kenn Lending (som i sin tid var med i Himmelexpressen), der spiller guitar på fem af albummets tretten skæringer. Han finder sin allermest B.B. King-agtige tone frem på ”Honeysuckle blues” og spiller smukt og melodisk på både akustisk og elektrisk guitar på ”Old man blues”.

Også Dan Hemmer bør fremhæves for sit stemningsfulde orgelspil, der præger fem af pladens sange – ofte mere eller mindre subtilt i baggrunden, som på balladen ”Miss you”, men også i rollen som soloinstrument som på ”#WeeToo”.

Andre medvirkende på Ready for fun er guitaristerne Niels Kaarsberg, Christian Sievert og Valentin Kruse, bassisterne Torsten Bacher og Sigurd Haugland, trommeslagerne Martin Couri, Mads Tornemark og Ib Bergmann, multiinstrumentalisten Flavia Couri og sangerinden Reeta (Astrid Krogsgaard), som synger både kor og lead.

Ready for fun-lp’en er et flot produkt i gatefold-cover og med en illustreret booklet med sangtekster. Men, men … en flot indpakning og dygtige musikere kan ikke redde albummet fra at virke amatøragtigt. Michael Krogsgaards vokale præstation – spændvidde, pitch, timing og diktion – er simpelthen for langt fra at matche både musikere og tekster, og den trækker meget ned. Samtidig er melodierne ikke svage, men dog forglemmelige. Så Ready for fun og Old Man Blues er altså stadig et pænt stykke vej fra dér, hvor vi kan finde superlativerne frem.

Ready for fun udkommer i dag, fredag den 13. januar på dobbelt-lp og på streamingtjenesterne.