Tekst: Peter Widmer
Foto: Peter Widmer (hvor ikke andet er nævnt)
Det var noget af et chok, der ramte den danske bluesverden, da nyheden om Troels Jensens alt for tidlige bortgang tikkede ind tirsdag den 7. juli 2020. Troels Jensen døde samme dags morgen efter kort tids sygdom. Troels Jensen efterlader et gabende hul i den danske musikverden.
Troels Jensen var en af de helt store skikkelser på den danske bluesscene, hvis brædder han evnede at betræde elegant i en bemærkelsesværdig karriere, der strakte sig over ikke færre end halvtreds år.
Troels Jensen var både sanger, sangskriver, guitarist, pianist og komponist, og så var hele hans væsen, sjæl og krop gennemsyret af bluesmusikken. Bluesmusikken ramte Troels Jensen i en tidlig alder.
Som det hedder i en artikel i Horsens folkeblad om Horsens-festivalen Blues Alive – og om Troels Jensen – fra den 26. september 2018:
Fascination
”Blues har været en uundværlig del af livet for den 72-årige sanger, guitarist og pianist, siden han som stor dreng stiftede bekendtskab med genren. Det skete via en søster, som lyttede til jazz og blues, og en moster, som tog sin 13-årige nevø med til en jazzkoncert.
– I pausen spillede Memphis Slim, og jeg var fuldstændig opslugt af det, fortæller Troels Jensen om mødet med den amerikanske blues-legende.
Siden skubbede bl.a. Sister Rosetta Tharpe på, “og så blev jeg bare opslugt af det”. Og her mange årtier senere kan den danske veteran konstatere, at “du bliver aldrig færdig med blues”.
– Du kan altid blive bedre. Det kræver én, og du kan ikke slippe det. Det er en fascination, som også gamle jazzmusikere kender.”
Mr. Blues
Troels Jensen blev altså ”fuldstændig opslugt” af bluesmusikken, og den forlod ham aldrig. Troels Jensen var indbegrebet af blues på den danske bluesscene, og som der indledningsvis står i Bluesnews.dk-artiklen ”Under radaren: Troels Jensen”:
”Hele Danmarks mr. Blues” er han blevet kaldt, og ”dansk blues’ grand old man” er også en frase, der ofte er brugt om ham. Troels Jensen er en dansk musiklegende og om nogen den samlende figur på den danske bluesscene gennem fem årtier.”
At Troels Jensen var en fremragende musiker, er der ingen tvivl om, men han hvilede aldrig på sine mange laurbær, for han var, som allerede indikeret, af den opfattelse, at ”Du kan altid blive bedre.” Således var Troels Jensen beskedenheden selv, og som musiker og som menneske var han regulær, ligefrem og i balance. Han var sig selv.
Troels Jensen lod sig ikke binde af nogen bestemt bluestradition. Han mestrede blandt andet både den akustiske delta-orienterede blues og den elektriske Chicago blues. Desuden var eksempelvis bluegrass, folk, jazz, gospel og diverse former for teatermusik – og teaterverdenen – ham heller ikke fremmed. Med andre ord spændte Troels Jensen vidt som kunstner.
Gavmild
Troels Jensen var på flere planer en gavmild mand, der blandt andet altid delte ud af sin viden og kunnen som musiker. Han hjalp beredvilligt altid nye bluesmusikerlag frem, og dét med et aldeles åbent sind. Således havde han konstant sine musikalske antenner ude og var helt med på nye musikalske tiltag.
Således bidrog han for eksempel på bedste vis til The Cornbread Projects futuristiske blues-album Catawampus, som musikerne Peter Nande og Laust ”Krudtmejer” Nielsen var primus motorer på.
Også her var Troels Jensen med til at sætte nye standarter for bluesmusikken i Danmark. At sætte nye standarder i det danske blueslandskab var noget, Troels Jensen gjorde allerede fra sin karrieres start.
Efter nogle år som akustisk orienteret musiker gik det så virkelig løs med dannelsen af et vist bluesband. Og der kom strøm på, for ensemblet var meget påvirket af Chicago blues. Orkesteret fik sin debut på scenen i det gamle Montmartre i 1967, og hvad der nok kan kaldes Danmarks første reelle bluesband – Delta Blues Band – var født.
Institution
Delta Blues Band slog den blå kammertone an lige fra begyndelsen, hvilket de demonstrerede på diverse scener og på debutalbummet Delta Blues Band, der udkom i 1969. Albummet – og bandet – ragede godt op i blueslandskabet med høj kvalitet, og Delta Blues Band holder faktisk den dag i dag.
Delta Blues Band blev hurtigt en institution, og det blev orkesteret ved med at være – med skiftende besætninger og nogle pauser – helt op til i dag. Indimellem blev det til orkestre som Fly United og Nighthawks.
Sidstnævnte præsterede endvidere at spille backing og indspille med den amerikanske bluesmand Mickey Baker. Troels Jensen spillede også – blandt andet sammen med mundharpemanden Jørgen Lang – i orkesteret Katzenjammer Kids. Samme indspillede to album, og her stod den også på elektrisk musik.
Frugtbart
Imidlertid indledte Troels Jensen og den akustisk orienterede sanger, guitarist og sangskriver H.P. Lange et frugtbart samarbejde omkring årtusindskiftet. Samme resulterede i flere cd-indspilninger og en Danish Music Award.
Og ved Troels Jensens død skriver H.P. Lange på Facebook blandt andet, at:
”Han blev en del af vores lille familie her i jylland. Han så vores børn og vores liv så tydeligt […] Troels fik aldrig selv børn, men han var et familiemenneske […] Det var Troels der foreslog, at Louis (vores efternøler) skulle hedde Louis.”
”Vi spurgte, om han ville være gudfar… Han havde håbet vi ville spørge. Troels var ikke bare gudfar på papiret. Han holdt øje med Louis […] Og hold kæft, hvor har vi grinet. Der er et stort hul i mig lige nu. Sådan er vi mange, der har det lige nu, ved jeg.”
Og kigger man de sociale medier igennem, er der masser af andre positive mindeord om Troels Jensen, blandt andet fra adskillige af de musikere, som Troels Jensen spillede med gennem årene. Alle giver de på forskelig vis udtryk for, at de ved Troels Jensens død har ”et stort hul” i sjælen.
Alsidig
Troels Jensen var en alsidig mand, der spillede og indspillede med adskillige både danske og udenlandske musikere. Angående sidstnævnte kan blandt andet nævnes albummet Cheap, fast and dirty, som Troels Jensen og den amerikanske (R.L. Burnside-)guitarist Kenny Brown stod i spidsen for. Desuden blev det også til et par fine album i eget navn.
Troels Jensen blev kåret som Årets Danske Bluesnavn 2002. Desuden dannede han sit flerstrengede, store orkester Troels Jensen & the Healers, der både gjorde det glimrende på diverse scener og på cd, som det kan høres på albummet My love, hvor sangerinden Miriam Mandipira er i front.
Netop Miriam Mandipira var den blues-med-mere sangerinde, som Troels Jensen valgte at indlede et yderst velfungerende samarbejde med. Dette resulterede i det roste og mangefacetterede album Careless love og adskillige live-optrædender.
Troels Jensen var blandt andet også involveret i det spændende store foretagende Blues Jamboree, der med Peter Nande i spidsen indspillede to live-album og spillede flere koncerter.
Endvidere spillede Troels Jensen i flere andre forbindelser, for eksempel med Big Creek Slim Band, med Big Creek Slim og Mik Schack, med Paul Banks og med Big Creek Slim, Ronni Boysen og Peter Nande.
Inspirationskilde
Peter Nande skriver i forbindelse med Troels Jensens afsked med denne verden:
”Jeg har kendt Troels siden midt-90’erne. De seneste 10 år arbejdede vi mere og mere sammen i forskellige konstellationer, og vi blev venner.”
”Troels var en stor inspirationskilde for mig, både som musiker og menneske. Han var en ægte hårdtarbejdende bluesman, som havde feeling og indlevelse, som alle blev rørt af. Især hans sang kunne krybe helt ind i hjertet.”
”Som menneske var han rar, ydmyg, imødekommende, humoristisk og givende, og fuld af gode historier – han var det, man kan kalde “rigtig godt selskab”!”
”Troels havde en hel særlig afsmittende ro og en hjertevarme, som han gavmildt delte ud af – det fik ligesom tingene til at smelte sammen på og uden for scenen. Troels – du vil blive husket og savnet.”
Lun
På det seneste kunne Troels Jensen for eksempel opleves med Blues Explosion, der i første udgave havde Miriam Mandipira i front. Blues Explosion blev dannet i 2018 af bassisten Niels Nello Mogensen og Peter Nande og rundede diverse spillesteder i 2019 med stor succes.
2018 var også året, hvor hyldest-albummet til en af bluesmusikkens helt store skikkelser, sangeren, guitaristen og sangskriveren Robert Johnson, Robert Johnson was here så dagens lys. Selvfølgelig var Troels Jensen også med her, og han var også med ved flere koncerter med skiftende besætninger og albummets numre på sætlisten. Troels Jensens medmusikere talte for eksempel primus motor Nisse Thorbjørn (CPH Slim), bassisten Dave Stevens og H.P. Lange.
Hver gang man mødte Troels Jensen, om det så for eksempel var til en havekoncert i Silkeborg, på Bartof Café i København, på Dexter i Odense, hos bluesforeningen Crossroads i Vejle eller hos B’Sharp – Silkeborg Rhythm’n Blues Association, var det altid en venlig og imødekommende, observerende mand med en lun form for humor, man løb ind i.
Troels Jensen var et varmt menneske, som diskret, men konstant var opmærksom på sine medmennesker. Ham kunne man altid snakke med. Både om musik og om alt muligt andet end musik. Som oftest var det primært sidstnævnte, der blev vendt, og emnekredsen omfattede aktuelle politiske og kulturelle tiltag, mad og drikke, rygning og andet godt.
Og Troels Jensen var en opmærksom samtalepartner med et godt blik for tilværelsens mere spøjse tildragelser. Tilmed var han god til at lytte, var reelt interesseret i andre mennesker, var altid mand for et godt grin og var i det hele taget en fornøjelse at være i stue med.
Troels Jensen efterlader sin Kirsten, livsledsagerske gennem mange år, og et stort tomrum både som en fornem musiker og som et positivt menneske, der var højt skattet og respekteret af dem, han mødte gennem sit begivenhedsrige liv i bluesmusikkens tjeneste. Troels Jensen blev 74 år.