Anmeldelse: Nina Massara: Watch me (CSP Records CSP1069)

6Af Jakob Wandam

Watch me er første albumudspil fra sangerinden Nina Massara, der blev introduceret til bluesmusikken via sin amerikanske far og danske mor, som betjente navne som Delbert McClinton og Taj Mahal i deres restaurant og serverede backstage for legender som B.B. King og John Hiatt.

Som 15-årig begyndte Nina Massara at gå til hånde i Morten Wittrocks pladestudie, og som 18-årig fik hun job på den navnkundige Mojo Blues Bar i København.

Nu har hun skrevet kontrakt med amerikanske CSP Records, som altså har udsendt Watch me, der er produceret af Morten Wittrock og indspillet i København og Austin, Texas med en blanding af danske og amerikanske musikere. Ud over Wittrock på tangenter tæller disse Colin Brooks, Jens Runge og Mads Dalsgaard på guitar, Chris Maresh på bas, John Chipman på trommer, Lars Ringgaard på mundharpe samt Hans Nybo og Peter Marott på hhv. saxofon og trompet.

Sangene på albummet er skrevet af Morten Wittrock og den herboende amerikanske sangskriver Ray Weaver. De har tidligere sammen leveret sange til Jes Holtsø, og titelnummeret fra dennes album Big Easy – en hyldest til New Orleans – går da også igen her. Men ellers virker numrene skræddersyede til Nina Massara, både tekstmæssigt og musikalsk.

Musikken kombinerer livlig New Orleans-rhythm & blues med soul, funk og mere jordfarvede delta-toner. Dansende klaverrytmer afløses af sumpet slide-guitar, og blæserarrangementerne er skiftevis svedigt swingende og bluesy. Det fungerer rigtig godt og er et perfekt akkompagnement til Nina Massaras stemme, som med sin glød og brug af vibrato kan minde om Beth Harts, men uden dennes teatralske storladenhed.

Nina Massara synger som en kælen missekat og præsenterer sig visuelt som en Marilyn Monroe med tatoveringer. Wittrock og Weavers tekster understøtter denne pirrende, feminine selvsikkerhed i sange som titelnummeret og de selvforklarende ”You ain’t up to it” og ”Full grown woman” samt ”Crazy”, der handler om, hvordan Nina kan drive mændene til vanvid ”in all the right ways.”

Albummet er gennemlyttet på en halv time, men i løbet af den tid får man ni sange, der alle har stærke ørehængerkvaliteter. Det gælder også ”Impossible to resist”, den funky duet med Colin Brooks fra The Band of Heathens. Min personlige favorit er dog muligvis afslutningsnummeret “Full grown woman”, hvor Peter Marott går i fuld Dixieland-modus på trompeten, og Morten Wittrocks fingre ruller smukt hen over klaverets tangenter.

Watch me er et lysende eksempel på et album, hvor stemme, sangskrivning, arrangementer og produktion går op i en højere enhed med den visuelle præsentation og skaber en kunstnerisk identitet, som fremstår fokuseret og målrettet. Som Nina Massara synger om i titelnummeret, er hun klar til at indtage bluesverdenen, og det kan vi kun glæde os over.