Anmeldelse: Rock Nalle: Den sidste skive (Forlaget Skulkenborg 202301)

Rock Nalle, hvis borgerlige navn var Roland Lyhr Sørensen, drog sit sidste suk den 14. december sidste år. Allerede nogle måneder forinden havde Nalle annonceret sit karrierestop (læs her), og Den sidste skive er ikke, som man måske kunne forledes til at tro, et sidste planlagt albumprojekt fra den odenseanske sangers side.

Snarere er Den sidste skive en opsamling på nogle af de forskellige indspilningssammenhænge, som Nalle indgik i gennem sine sidste år. Der er tale om diverse mere eller mindre obskure – og ofte temmelig lokale – studieprojekter samt nogle live-optagelser, hvoraf de fleste altså har været udgivet før.

Seks af pladens seksten skæringer stammer fra en koncert i Skive Theater i 2019 med Michelle Birkballe – som høres på kor og guitar – og hendes band. Fem af disse numre findes også på albummet Michelle Birkballe & Band – special guest Rock Nalle (læs anmeldelse her), og så er der spædet til med den hidtil uudgivne ”In the midnight hour”, som i sin tid var Nalles internationale gennembrudshit.

På live-numrene hører man Nalle synge noget af det, han var bedst til, nemlig rhythm & blues. Han og det rigtig velspillende band giver prøver på standarder som ”I’m ready”, ”Shake a hand” og den fine ballade ”What am I living for”, og ud over den sprukne, men særdeles karakterfulde stemme demonstrerer Nalle også sit charmerende, fynske lune i sin introduktion til sidstnævnte sang.

”Blues for Nalle” og ”Bring it on home to me” er indspillet med Bøje&Ewald og findes også på deres album Blues til tiden (læs anmeldelse her). Som vi dengang skrev, står især Poul Ewalds ”Blues for Nalle” skarpt og virker i dag nærmest som en gravskrift over sangeren. Ewald på mundharpe og Søren Bøje på guitar akkompagnerer fornemt på en intim optagelse, der giver mindelser om Johnny Cashs American-indspilninger med Rick Rubin som producer.

Personlig er også sangen ”Solbjergvej”, hvis titel hentyder til adressen på Nalles rækkehus i Odense. Det er en slags ”ude godt, men hjemme bedst”-sang skrevet til Nalle af Anders Wedel Berthelsen, der også er initiativtager til og udgiver af Den sidste skive. Berthelsen har i alt lavet teksterne til seks af albummets sange, der ofte har et lokalpatriotisk tilsnit. Det gælder for eksempel ”Oden til Odense”, ”Andersen blues” (om byens store digter), ”Cirkusprinsessen” (om Elvira Madigan) og ”Heja Marienlyst” (slagsang for en af Odenses fodboldklubber).

Det kan virke meget lokalt, og det føles indimellem, som om man er havnet til en odenseansk familiefest med tilhørende lejlighedssange. Men selv om Nalle i perioder turnerede i hele Europa, var han stærkt forankret i sin fødeby, og disse små, dansktop-agtige sange var også en del af den musikalske identitet hos en kunstner, der både kunne synge ”Little red rooster” og ”Jeg ka’ li’ store babser”!

Og så er den instrumentale side af studienumrene da også ofte rigtig udmærket udført af blandt andre multiinstrumentalisten Jon Kjærran, Poul Ewald på mundharpe (ud over de to Bøje&Ewald-sange spiller han på tre skæringer), Fessor på trombone (på ”Andersen blues”) og ikke mindst Henning Kaae på guitar på Kim Schwartz’ ballade ”En engel som dig”.

”En engel som dig” var i øvrigt forbi både Solomon Burke og Flemming Bamse Jørgensen, som begge ønskede at indspille den – og begge døde, inden de nåede at gøre det! Nalle, der egentlig havde fået buddet først, lavede så endelig sin version med Nalle and his Crazy Ivans i 2014 – og alene med Henning Kaae kort inden sin død i 2022. Den bevægende ballade ligger godt til Nalles patinerede stemme, og Henning Kaae spiller formidabelt.

”Andersen blues” blev første gang udgivet i 2013 på ep’en Ode til Odense, der også indeholdt originalversionen af titelnummeret, som her er blevet til ”Oden til Odense” – udgaven på Den sidste skive er en opdateret og nyindspillet duet med Sanne Gryholt fra 2022.

Både ”Andersen blues” og ”Solbjergvej” har desuden tidligere været udsendt på Forlaget Skulkenborgs album Syngende fynsk (2016) og Brunsviger blues (2020) (læs anmeldelse her). Og ”Heja Marienlyst” udkom som streaming-single i 2022 i forbindelse med boldklubbens 100-års jubilæum.

Men selv om meget af musikken altså har været ude tidligere, er det faktisk en rigtig fin service for Nalles fans på denne måde at samle op på den afsluttende fase af hans lange karriere. Og kan Den sidste skive virke en smule skizofren i sit musikalske udtryk, er den altså ganske repræsentativ for Nalles temmelig vidtfavnende værk.

Vil man have en mere koncentreret dosis af det blues- og rhythm & blues-orienterede repertoire, kan det måske betale sig at vente på den planlagte vinyl-udgave af Den sidste skive. Her vil tracklisten nemlig være skåret ned til 12 numre med fokus på denne del.

Cd- og streaming-versionerne af Den sidste skive udkom den 24. marts.