Akustiske glimt af Den Blå Festival i Aalborg

Søren Lindholt & Jesper Theis

Tekst: Jakob Wandam
Foto: Peter Widmer

Den Blå Festival 2019 er i fuld sving i Aalborg. Festivalen, hvis virkefelt er blues og jazz, begyndte onsdag den 14. august og slutter i dag, søndag den 18. august.

Bluesnews.dk var forbi for en kort bemærkning (eller rettere to) onsdag og torsdag, hvor der blandt andet var akustisk blues på plakaten.

Søren Lindholt

Festivalens første koncert fandt sted i Salling Rooftop, en café, der ikke helt overraskende er beliggende på toppen af den bygning, der huser varehuset Salling. Her spillede duoen Jesper Theis & Søren Lindholt.

Søren Lindholt Hansen er formand for Den Blå Festival, men er også kontrabassist og danner jævnligt makkerpar med Jesper Theis. Guitaristen, sangeren og sangskriveren Jesper Theis holder til i Barcelona, men har sine rødder i Aalborg og Frederikshavn, og han vender hyppigt hjem til Danmark for at give koncerter.

Bygeramt

På sådan en bygeramt dansk sommerdag kunne Jesper Theis måske godt have ønsket sig hjem til varmere himmelstrøg, men faktisk viste vejret sig fra sin mere charmerende side i løbet af de to sæt, som Bluesnews.dk overværede. Det var heldigt, for koncerten foregik udendørs på det ene af de tre terrasse-niveauer, som Salling Rooftop råder over.

Jesper Theis

Trods tørvejr måtte musikerne dog kæmpe med blæsten, som undervejs nedlagde den parasol, der ellers skærmede Jesper Theis og Søren Lindholt.

Jesper Theis’ metier er delta blues af egen tilvirkning såvel som af de gamle mestre, der har inspireret ham.

Koncerten i Salling Rooftop blev således en opvisning i akustisk blues uden de store dikkedarer, hvor Jesper Theis’ sange lod sig blande med numre af for eksempel Robert Johnson (”Walkin’ blues”), Son House (”Depot blues”) og Bukka White (”Parchman Farm blues”).

Rå lyd

Jesper Theis

Den rå lyd af Jesper Theis’ raspende stemme fik passende følgeskab af hans fingerplekter- og bottleneck-spil på National steel-guitaren samt Søren Lindholts prunkløse basspil.

De luftede sange fra Theis første (og hidtil eneste) albumudspil, Narrow line fra 2017 (læs anmeldelse her), blandt andre ”Devil and the deep blue sea” og den rag-agtige ”Baby blue”. Men der blev også spillet adskillige nye og uindspillede Jesper Theis-kompositioner som ”Concrete house of pain”, ”Blue eyed Jane” og den relativt luftige ”Closing time blues”.

Jesper Theis fik endnu en gang vist, at han mestrer den akustiske delta blues. Hans instrumentale kunnen og sangforedrag er overbevisende, og så kan han skrive glimrende sange, der viser hans fortrolighed med traditionen.

Big Creek Slim

Bluesnews.dk måtte forlade Aalborg, inden Jesper Theis & Søren Lindholt gik i gang med tredje sæt, men vendte tilbage både til Salling Rooftop og Jesper Theis den næste dag.

Big Creek Slim og Filip Dybjerg

Torsdag havde tagbeværtningen nemlig indforskrevet Big Creek Slim (Marc Rune), der netop aftenen før havde vundet sin tredje Danish Music Award (læs mere her) takket være albummet First born (læs anmeldelse her).

Også Big Creek Slim havde en bassist med, nemlig Filip Dybjerg (Frederik Tygesen Trio m.fl.), som akkompagnerede på elbas. Big Creek Slim selv optrådte vanen tro på sang og ramponeret semiakustisk guitar.

I krig

Big Creek Slim

Big Creek Slim Duo var ikke helt så heldige med vejret som Jesper Theis dagen før. Ikke blot småregnede det, vinden var også taget til og gik i krig med stedets parasol. Trods ihærdige forsøg på at tøjre parasollen til et stakit og stabilisere parasolfoden med mikserpult, monitor med mere rev den sig gentagne gange løs og måtte gribes af en hurtig hånd eller holdes nede af Filip Dybjergs fod.

Det rystede nu ikke Marc Rune, som sang af karsken bælg med kraft, patina og en lille, veldoseret mængde vibrato og knæk. Filip Dybjerg fulgte opmærksomt Big Creek Slims fingerbevægelser med øjnene og tilførte musikken krop og fylde med bassen.

Bluesnews.dk overværede kun et enkelt sæt med Big Creek Slim Duo, men nåede blandt andet at høre James ”Beale Street” Clarks ”Look over yonders wall”, Lil’ Son Jacksons ”Ticket agent blues”, ”Jim Jackson’s Kansas City blues” og Lightnin’ Hopkins’ ”Automobile blues”.

Egen pen

Fra Big Creek Slims egen pen fik vi den endnu uudgivne ”Workin’ my way back home”, og formodentlig blev der givet flere prøver på hans egen sangskrivning i de efterfølgende sæt. Bluesnews.dk måtte dog videre til Langes Gård, hvor vi lige kunne nå et par numre med Jesper Theis & Tim Lothar.

Jesper Theis og Tim Lothar

Pladsen var trang i den lille gård foran Langes Kunsthåndværk, hvor Theis og Lothar var placeret på stole midt i en halvcirkel og bevæbnet med henholdsvis National steel-guitar og dobro. Det var en fælles koncert, men de to lagde dog ud med at spille et solonummer hver.

Jesper Theis begyndte med en reprise af gårsdagens ”Concrete house of pain”, mens Tim Lothar slog en mere munter tone an med sin ”Coffee and wine”, en glad folk blues fra hans 2018-abum More stories (læs anmeldelse her).

Koncertens første fælles-nummer – og det sidste, Bluesnews.dk fik med – var Jesper Theis’ ”Devil and the deep blue sea”, der altså også var en genganger fra Salling Rooftop-koncerten, men nu med Tim Lothar på dobro.

Glimt

Tim Lothar

Disse små, akustiske glimt var naturligvis kun en lille brøkdel af Den Blå Festivals samlede program, som omfattede mange af den danske bluesscenes bedste navne, blandt andre The Cornfeds, Troels Jensen, Peter Nande, Margrete Grarup, H.P. Lange, Trainman Blues, Mike Andersen, Chris Andersen, Ole Frimer og Frederik Tygesen.

Enkelte udenlandske kunstnere lagde også vejen forbi, heriblandt Samantha Antoinette Smith, Bobby Radcliff og Memo Gonzales.

Festivalen i Aalborg er bestemt værd at besøge, hvilket Bluesnews.dk også tidligere har dokumenteret (læs her og her). Koncerterne med Jesper Theis, Big Creek Slim og Tim Lothar understregede dette.