Anmeldelse: Martin Schack & Uffe Steen: Born to be blue (Termansen Music)

Af Jakob Wandam

Bluesfans kender guitaristen Uffe Steen fra bands som Shades of Blue, Blue Junction og Grarup Allstars. I den mere jazzede boldgade finder man ham, når han spiller med sin egen Uffe Steen Trio eller med Vestbo Trio (læs mere om Uffe Steens indspilninger her).

Det er også i jazzmodus, man finder Uffe Steen på Born to be blue, en duo-plade med pianisten Martin Schack. Jazzen er også Martin Schacks primære legeplads, om end han også blandt andre har spillet med en blues-orienteret kunstner som Miriam Mandipira.

Born to be blue giver Martin Schack og Uffe Steen sig i kast med en række jazzstandarder i helt enkelt duoformat: Steinwayflygel og elektrisk guitar uden vokal eller yderligere akkompagnement. Det giver masser af luft i arrangementerne, så man næsten kan mærke instrumenterne – det er en vidunderlig, næsten taktil fornemmelse at lytte til Martin Schacks flygel – og høre de to musikeres flair for at improvisere over en melodi.

Begge har et let, elegant touch og en rigtig god sans for timing, der gør, at Martin Schack og Uffe Steen klæder hinanden godt. Der bliver aldrig overspillet; man får ikke indtryk af, at musikerne prøver at dupere hinanden. I stedet spiller de indbyrdes understøttende. På en Martin Schack-showcase som J. Fred Coots’ ”For all we know” agerer Uffe Steen rytmesektion for pianisten, mens Schack lægger bunden for Steens bluesfraseringer på ”Georgia on my mind”.

”Georgia … ” og albummets andet Hoagy Carmichael-nummer ”The nearness of you” er måske ikke overraskende de mest bluesprægede indslag. Hvor Uffe Steen er hovedsolisten på duoens i øvrigt fremragende fortolkning af førstnævnte, deles spotlyset mere ligeligt på ”The nearness of you”.

Det er også tilfældet på den virkelig gode ”The jamfs are coming”, hvor Steen og Schack virker legesyge og udveksler lead-partier uden at trække nummeret i langdrag. Det resulterer i albummets nok bedste nummer, selv om der også er en fed, bouncy energi i ”Willow weep for me” med frækt, elastisk guitarspil af Uffe Steen.

Som bluesorgan er vi naturligvis også glade for de bluesy skæringer. Det gælder som nævnt Hoagy Carmichael-kompositionerne, men man må også fremhæve Mel Tormés titelnummer, der runder Born to be blue af på fornem vis.

Med den enkle besætning og et repertoire bestående udelukkende af standarder fremstår Born to be blue mest som et lille frikvarter for d’herrer Schack & Steen. Men det er bestemt et fornøjeligt et af slagsen, et smagfuldt og behageligt album af to fine musikere.

Born to be blue udkom på streamingtjenesterne den 22. september. En vinyludgave er planlagt til udgivelse i januar 2024.