Anmeldelse: Miriam Mandipira & the Soul Family: One (MM&TSF via DiGiDi)

One er, som titlen antyder, den første udgivelse fra Miriam Mandipiras seneste projekt, Miriam Mandipira & the Soul Family. Udgivelsen er en ep, som (desværre) kun er tilgængelig som streaming eller download.

Faste læsere af Bluesnews.dk vil vide, at Miriam Mandipiras musikalske virke er særdeles alsidigt (læs f.eks. om hendes indspilninger her) og blandt andet breder sig over blues, jazz, gospel og soul. Med The Soul Family er hovedvægten selvsagt på det sidstnævnte, men One byder også på både blues- og jazztoner.

Ep’en består af fem covernumre fra Etta James’ repertoire, og man kan med rette spørge sig selv, om verden har brug for flere versioner af ”I just wanna make love to you”, ”I’d rather go blind” og ”At last”. Det objektive svar er nok et nej, men når man så hører Miriam Mandipiras stemme svøbe sig om Willie Dixons Chicago blues-klassiker eller de to r&b-ballader, der om noget definerede Etta James’ karriere – ja, så må man alligevel overgive sig.

For hvor er Miriam Mandipira dog en enestående sangerinde! Hendes ravdybe glød, hendes stemmekontrol og –kraft og hendes varme fraseringer er noget nær uovertrufne. Af de nævnte sange gør hun og bandet særlig ”I just wanna make love to you” til deres egen på en måde, der bibeholder sangens rå seksuelle energi, men samtidig tilføjer den en sensuel varme og charme.

Balladerne lægger sig mere tro op ad forlægget, men stadig skinner Miriam Mandipiras vidunderlige stemme igennem. Uden på nogen måde at skulle forklejne Etta James’ formidable forlæg får versionerne her en selvstændig eksistensberettigelse alene i kraft af Mandipiras smukke røst.

Etta James indspillede også ”A Sunday kind of love”, om end den har knap så central en position i hendes sangkatalog som de to andre. Den var da også allerede indspillet af såvel Ella Fitzgerald som dens med-komponist Louis Prima og blevet signatursang for Fran Warren. Udgaven med Miriam Mandipira & the Soul Family er varm og jazzet, og som det er tilfældet på hele ep’en, spiller The Soul Family både sikkert og lækkert.

Det mest overraskende nummer på One er nok Alice Coopers hit ”Only women bleed”, men også denne sang indspillede Etta James (i 1978 – de fire øvrige sange stammer fra James’ 1960-debutalbum At last!). I The Soul Familys hænder er de orkestrale elementer erstattet af nogle effektive tempo- og toneart-skift, og Martin Stender demonstrerer sit letflydende og vellydende solo-guitarspil.

The Soul Family består af erfarne musikere fra den danske pop/rock-scene: Bassist Thomas Fog og keyboard-mand Søren Skov har blandt andet spillet med Dodo & the Dodo’s, guitarist Martin Stender har spillet bag Lis Sørensen og News m.fl., og Sten ”Larm” Rasmussen trommer hos Ivan Pedersen og har tidligere holdt takten for blandt andre Ester Brohus.

Stjernen på One er dog ubetinget Miriam Mandipira, og skulle nogen efterhånden være i tvivl, sætter hun med denne ep en tyk streg under både sin alsidighed og sin status som Danmarks nok allerbedste sangerinde lige nu.