Koncertanmeldelse: Paragraph8ight, Det Fedtede Hjørne, Hornbæk

Paragraph8ight

Tekst og foto: Jakob Wandam

Med en line-up på minimum otte mand og bandmedlemmer, der er bosat henholdsvis i Jylland og på Sjælland, er det ikke for ofte, at der er lejlighed til at opleve Paragraph8ight på en koncertscene. En sådan lejlighed opstod dog lørdag den 1. august, hvor Paragraph8ight spillede på Det Fedtede Hjørne i nordsjællandske Hornbæk.

Andreas Gad

Det Fedtede Hjørne er et friluftsspisested nær ved stranden med street food-boder og en lille scene, der er konstrueret oven på en opbragt jolle.

Her spillede Paragraph8ight med start klokken 20 og i en ottemands-opstilling – uden korsangere, men med blæsersektion. Blæseinstrumenterne blev betjent af Andreas Gad (saxofon) og Mads Brusgaard (trompet), og de bakkede op om Iens Simonsen (vokal), Thomas Melau (mundharpe), Søren Bendz (guitar), Simon Nielsen Ørregaard (trommer og kor), Thomas von Magius (bas) og Peter Nordestgaard (keyboards).

Nikke genkendende

Iens Simonsen

Iens Simonsen og Thomas Melau slår også deres folder i Silkeborg-bandet Buffalo Woman Blues Band, mens stampublikummer på Mojo Blues Bar i København vil nikke genkendende til både Melau, Simon Ørregaard og Thomas von Magius fra Ace of Blues, som normalt er værter ved spillestedets torsdagsjams.

Nyeste mand i Paragraph8ight er Aarhus-guitaristen Søren Bendz, der er bedst kendt fra heavy metal-bandet Scream. Søren Bendz har erstattet Paragraph8ights oprindelige guitarist og co-komponist, nylig afdøde Jens Gerlif. Søren Bendz spillede sin debutkoncert med Paragrap8ight denne lørdag aften, hvor det danske sommervejr viste sig fra sin smukkeste side.

Paragraph8ight på Det Fedtede Hjørne

Hornbæk-folket kunne således bare nyde musikken fra et band, der måske nok indimellem kunne virke, som om de kunne have brugt lidt mere forberedelsestid – det var ikke alle aftaler, der sad helt på rygraden – men som til gengæld spillede med så meget frisk energi, humør og ikke mindst pragtfuldt swing, at det ikke gjorde spor. Og det var der rigtig mange mennesker, der havde valgt at bruge deres lørdag aften på.

Blues og bluesrock

Simon Nielsen Ørregaard

Repertoiret i det halvanden time lange sæt bestod dels af egne numre fra Paragraph8ights enlige album, Dan gone west (læs anmeldelse her), dels et udvalg af blues og bluesrock af blandt andre ZZ Top.

Orkestret kom godt og swingende fra start med Gerlif/Simonsens ”Wooden shoe” med gode soloer fra Thomas Melau på mundharpen og Peter Nordestgaard på orgel. Iens Simonsen var velsyngende; han besidder en varm og fyldig vokal, der især i den høje ende af registret minder meget om Georgie Fames.

Thomas Melau

Simon Ørregaards bundsolide og herligt swingende trommespil var bandets musikalske rygrad – og han selv en veloplagt sparringspartner for Iens Simonsen mellem numrene – men Paragraph8ights helt store aktiv viste sig hurtigt at være Thomas Melau. Dennes energiske Chicago blues-spil løftede kontinuerligt numrene et niveau op, eksempelvis bevidnet ved hans fede mundharpesolo på ”Can’t stay cool” og hans klagende spil på The Blues Bands ”Green stuff”, der også bød på call-and-response-sang mellem Simonsen og Ørregaard.

ZZ Top

Søren Bendz

ZZ Top var som nævnt repræsenteret i sætlisten, og det med adskillige indslag. Ikke alle var lige vellykkede – “Cheap sunglasses” udartede i tomgangsfunk, men særligt ”She loves my automobile” sad lige i skabet. Den lå rigtig godt til Iens Simonsens stemme, Melau og Nordestgaard brillerede atter, og så slog Søren Bendz sig løs på guitaren. Det var velkomment – Bendz var kommet lidt nervøst fra start, men fra nu af trådte han mere i karakter.

Det viste han straks efter med en fremragende solo på balladen ”Slow dance of the vampires”, hvor det også var en fornøjelse at se Bendz interagere med Thomas Melau.

Peter Nordestgaard

Ellers fungerede det hele bedst i uptempo-numrene, hvor Paragraph8ight demonstrerede, hvor meget stemning der kan skabes med et blæserforstærket band.

Iens Simonsen havde den lille snert af croon, som egner sig så godt til rhythm & blues, og med Thomas Melaus mundharpe til at forankre musikken i den traditionelle Chicago blues fik Paragraph8ight i deres bedste øjeblikke skabt noget, der kunne ligne West Coast blues a la Rick Estrin & the Nightcats – for eksempel på den fremragende ”Sleeping blues”, der tilmed bød på en boogie-klaversolo af Peter Nordestgaard og endnu et herligt solobidrag fra Søren Bendz.

Fejlskud

Mads Brusgaard

Kun den soul’ede og smooth-jazzede ”Sitting” var et egentligt fejlskud. Her lod Iens Simonsen til at overskride sine begrænsninger. Den syntes simpelthen svær for ham at synge, om end den i en vis grad blev reddet af Mads Brusgaards fine trompet-indsats.

Alt i alt var koncerten på Det Fedtede Hjørne lidt af en fest med en ellers stærk leadvokal, gode instrumentale performances – med Thomas Melaus mundharpe i særklasse – og et ensemblespil, der måske lejlighedsvis virkede lidt rustent, men til gengæld var så sprængfuldt af smittende energi, at det var en sand fornøjelse at lytte til og overvære.