Tekst: Jakob Wandam
Foto: Peter Widmer (hvor ikke andet er nævnt)
Der var stor gensynsglæde, da Shades of Blue lørdag den 15. juli fyldte Bispejazz-teltet på Aarhus Jazz Festival med bluestoner. Dels havde bandets fire musikere – James Loveless på vokal, Uffe Steen på guitar, Morten Brauner på bas og Claus Daugaard på trommer – ikke spillet sammen siden maj måned, og dels var det et hjemmepublikum, der tog imod orkestret med stor varme og begejstring. Shades of Blue har været en del af den aarhusianske bluesscene i mere end 25 år, og de er en institution på Aarhus Jazz Festival.
Det var således fire rutinerede herrer, der indtog scenen, og trods en semi-improviseret sætliste var der ingen nervøsitet at spore. James Loveless startede afslappet, siddende på en barstol under åbningsnummeret, en fin version af Jerry Beach’s ”I’ll play the blues for you” (mest kendt i Albert Kings indspilning fra 1972). Uffe Steen lagde ud i vanlig stil med først en stemningsfuld, jazzet guitarsolo og siden en mere løssluppen, bluesy ditto.
Blå sko
Herefter måtte James Loveless op at stå for at levere bandets egen ”Two-timer” med et let country-beat, som matchede Uffe Steens blue suede shoes (måske mindre Daugaards blå Converse)! Dermed var mønsteret lagt for koncerten, som blev en blanding af bluesstandarder og Shades of Blue-originaler, serveret i skiftende tempi af et band, der signalerede både tryg hjemmevanthed og oprigtig spilleglæde.
Vi fik blandt andet udgaver af Sonny Boy Williamson II’s ”Checkin’ up on my baby” og “Help me”, sidstnævnte i en helt forrygende boogie-version a la John Lee Hooker. Shades of Blue gav også fortolkninger af Elmore James’ ”The sky is crying”, Howlin’ Wolfs ”Who’s been talkin’” samt “Everyday I have the blues”, der nok kendes bedst med Count Basie & Joe Williams eller i B.B. Kings senere version.
Der var desuden afstikkere til beslægtede genrer. George Gershwins 16-takters blues ”Summertime” blev taget under fornem behandling med en jazzet vokal af Loveless og indfølt whiskers-spil af Daugaard, der udvekslede indforståede blikke med Uffe Steen, mens Morten Brauners melodiøse basspil drev nummeret frem.
Gospel
Også gospel/spiritual-repertoiret blev besøgt med den traditionelle ”Wade in the water”, titelnummeret fra den fremragende gospel blues-plade, som James Loveless udgav sammen med Olav Poulsen og Gary Snider i 2014.
Blandt bandets egne kompositioner var deres seneste opus, Do right by me (2011), rigt repræsenteret ved sangene ”Change in my pocket”, en funk-rockende ”Mexican boots”, som det var svært at sidde stille til, og den politisk indignerede ”Wasteland America”. Fra On a mission from Muddy Waters (1993) fik vi ”Regurgitation blues” og den tunge bluesrocker ”Fishing blues”.
Spilleglæde
Shades of Blue er som nævnt et af landets mest rutinerede bluesbands, hvis medlemmer desuden alle er meget aktive i andre musikalske konstellationer. Derfor var det en stor fornøjelse at se, hvordan de lyste af glæde ved at spille netop med hinanden – lige nu. De smilende blikke, de små grin, når Uffe Steen spillede en tone, der var liiige jazzet nok – alt sammen var med til at gøre denne aften i Aarhus til noget ganske særligt for publikum, som i øvrigt ikke havde problemer med at fylde Bispejazz-teltet op.
Og så er der altså tale om musikere af en fornem kaliber og med en imponerende, helt naturlig musikalitet. James Loveless synger med en ubesværet sjælfuldhed, fylde og timing, der er de færreste beskåret. Uffe Steen optræder opfindsomt og virtuost med den jazzede tilgang, der gør hans bluesspil ulig alle andres på den danske scene. Og Morten Brauner og Claus Daugaard er måske den bedste rytmesektion i dansk blues med deres klippefaste, altid veloplagte og melodiske spil og gode kontakt til solisterne.
Publikumskontakten var også forbilledlig, og da vi nåede til ekstranumrene, måtte alle op at stå. Shades of Blue kvitterede med at finde et ekstra gear og tage os på en hæsblæsende tur til Chicago i form af Howlin’ Wolfs ”Killing floor” og Willie Dixons ”(I’m your) hoochie coochie man”.
Aarhus Jazz Festival 2017 blev en vellykket homecoming for Shades of Blue.