Anmeldelse: Blues Brew: Life in the blues lane (Bluevolution Music)

Blues Brew er fire herrer, som i 2018 mødtes og besluttede at danne et band omkring bassist Henrik Mathiassens (Copenhagen Blues Band) sange. Ud over Mathiassen, som også spiller akustisk guitar, består Blues Brew af Per ”Chæg” Christensen (Chægs Blues Band) på vokal og keyboards, Kim Emmanuel Raffel (Klinke, Kim Skovbye) på guitar og Simon Vadstrup (The Psyke Project) på trommer og tamburin.

Desuden medvirker Hendrik Jørgensen (Mama’s Blues Joint) og Johan Bylling Lang (Jazz Five, Tuesday Night Brass Band) på henholdsvis trompet og tenorsaxofon på syv af pladens elleve skæringer, og Jacob Kragh (Smalltown Blues Band) bidrager med mundharpe på ”Boogie for you”.

Blæserne er med til at give Life in the blues lane en fyldig og indimellem også funk-jazzet lyd som på den instrumentale ”Funky blue butt” eller ”Just want you to stay”. Pladens fylde skylder også meget til Per Christensens orgel, der spiller en markant rolle på mange af cd’ens numre, for eksempel ”I don’t know”. Her ruller Christensen sig virkelig ud og giver nummeret et præg af sen-60’er/start-70’er-bluesrock.

Vi kommer i det hele taget vidt omkring. ”Thinking ’bout you” og ”Harvesting” er mere traditionelt bluesy med Per Christensens klaver og Kim Raffels slide-guitar i centrale roller, og dét samspil fungerer godt. ”Trust me now” er en soul blues, ”Disappointed no more” er i vellykket Texas blues-stil, og ”Strong love” og ”Boogie for you” er stærkt boogie-prægede.

Instrumenteringen er upåklagelig hele vejen igennem Life in the blues lane, og Per ”Chæg” Christensens hæse, let nasale vokal er overbevisende. I det hele taget er det svært at finde noget at klage over ved Blues Brews blanding af elektrisk blues, rock og soul. Det er sgu ret godt lavet, og lyder cd’en en smule anakronistisk, nåja, så ses dette ofte som et adelsmærke inden for bluesgenren.