Anmeldelse: Uffe Steen Trio & Vestbo Trio: Grooves (Dog Hound Records DHRCD008)

Af Jakob Wandam

Vestbo Trios forrige udspil, Reflector (læs anmeldelse her), skaffede bandet en nominering ved dette års Danish Music Awards Blues. Samme institution belønnede i tre år i træk Uffe Steen med Blues Liveprisen – først som solist, siden som medlem af henholdsvis Shades of Blue og Grarup Allstars.

En del af både Uffe Steen Trios og Vestbo Trios appel har altid været et bredt genremæssigt fundament, og deres nye, fælles udspil, Grooves, er da heller ingenlunde en bluesplade. Som på deres første samarbejde, live-albummet Doppler effect fra 2018 (læs anmeldelse her), er der tale om en instrumentaludgivelse, men hvor Doppler effect indeholdt numre med de to trioer både sammen og hver for sig, er hele Grooves indspillet og arrangeret af Uffe Steen Trio & Vestbo Trio i fællesskab.

Orkestrene har således reelt fungeret som en sekstet med Uffe Steen og Michael Vestbo på guitar, Thomas Sejthen og Jesper Smalbro på kontrabas og Jesper Bo Knudsen og Eddi Jarl på trommer. Uffe Steen har komponeret seks af albummets otte skæringer, mens Vestbo Trio i fællesskab har ført nodepennen på de sidste to.

Indspilningerne er foregået live uden overdubs. De første fire numre er optaget på Fermaten i Herning uden publikum, mens de sidste fire er regulære koncertoptagelser fra Musikhuset i Aarhus. Ideen har været at indfange den sande live-energi, og sekstettens samspil fungerer da også forbilledligt, lige som entusiasmen er mærkbar. Grooves har en organisk lyd, men også den tilbagelænede, cool finesse, der kendetegner begge guitarister.

Det er ualmindeligt lækker instrumental guitarmusik, hvis lyd skylder meget til en kunstner som Mark Knopfler og, gennem ham, Hank Marvin og Chet Atkins. Knopfler-påvirkningen synes særlig tydelig på ”That’s why” og singlen ”Inner movie theme” (læs mere her), begge skrevet af Uffe Steen. Især sidstnævnte nummer giver ikke overraskende mindelser om Mark Knopflers filmmusik. Nummeret byder desuden på et fremragende guitarstykke og veloplagt duo-spil mellem de to kontrabassister.

”That’s why” har et hesterygsvuggende country-beat, og countryindflydelse er der også på Vestbo Trios let twangy ”Redscale”, som dog udvikler sig i en Derek & the Dominos-agtig retning, efterhånden som der løsnes op for guitarudladningerne.

Som det tør fremgå, er Grooves et album, der er svært at genrerubricere. ”Does it matter what I say” er funky med blues-undertoner, og ”Cascadura” sætter afrikansk guitarlyd til et calypso-beat. Og ”Salsa psychedelic”, hvor trommeslagerne får frie tøjler, er en titel, der taler for sig selv.

Alt dette gør Grooves til en lytteoplevelse med mange lag og finurlige krøller, som åbenbarer sig mere og mere ved gentage gennemlytninger. Det er smagfuld, behagelig og blid musik, men ingenlunde easy listening. Sagen er blot, at når Michael Vestbos og Uffe Steens guitarer bider fra sig, gør de det med stil.

Grooves udkom den 2. september på cd og lp samt på streamingtjenesterne (find den her).