Anmeldelse: Wave Blues Band: Recorded live (Wave Blues Band wave457)

wave-blues-band-recorded-liveAf Jakob Wandam

Wave Blues Band er et københavnsk bluesband, som har eksisteret siden 2012. Bandet albumdebuterede i 2014 med en live-cd, der bar bandets daværende navn, Wave Blues Project. Nu har Wave Blues Band udgivet endnu et live-album, denne gang med den ligeledes passende titel Recorded live.

Indspilningerne stammer fra en koncert i november 2016 i Kulturhuset Pilegården i Brønshøj, hvor Wave Blues Band har spillet flere gange. Bandet består af forsanger Linda de las Mercedes Hindberg, Bjarne Nygaard Hansen på guitar, Erik Pape på tangenter og en rytmesektion bestående af bassist Per Mørch Jensen og trommeslager Finn Hagested.

Cd’en består udelukkende af covernumre, og repertoiret er fra den jazzede, swingende ende af bluesspekret. Det passer godt til Linda de las Mercedes’ stemme; hun er ingen Koko Taylor eller Big Mama Thornton, men har lysere klang og en mere jazzet tilgang til fraseringerne. Bandet følger fint trop i denne stil, hvilket fungerer særlig godt på T-Bone Walkers ”Stormy Monday”, hvor samspillet mellem Bjarne Nygaards bløde, swingende guitarspil og Finn Hagesteds jazzede trommer er en fornøjelse at høre. Også afslutningsnummeret, Bobby Troups ”Route 66” (oprindeligt indspillet af Nat King Cole med hans King Cole Trio i 1946), swinger godt med Erik Papes klaver i en central rolle.

Inden da får vi bl.a. en række sange fra B.B. Kings repertoire: ”Everyday I have the blues” (oprindeligt vistnok af pianisten Pine Top (1935), men mest kendt med B.B. eller Count Basie Orchestra feat. Joe Williams (begge 1955)), ”Help the poor” og ”Get off my back”.

Desuden giver Wave Blues Band deres versioner af Johnny ”Guitar” Watsons ”Don’t touch me” og Percy Mayfields ”Lost mind”. Begge kunstnere placerede sig lige som B.B. King i krydsfeltet mellem jump blues, Chicago blues, swingjazz og rhythm & blues, og det er altså også her, Wave Blues Band befinder sig bedst. Længst fra bluesidiomet kommer de med en udgave af standarden ”My baby just cares for me”, men også den passer glimrende ind i Wave Blues Bands samlede lydbillede.

Recorded live bryster sig af at være ”a live recording with no edits and overdubs”, og rent lydteknisk har den da også et lidt råt præg – trommerne er f.eks. ofte mikset lidt vel højt. Men der er nok heller ingen tvivl om, at udgivelsens primære formål er at give et indtryk af Wave Blues Band som et orkester, der er klar til at lade sig booke og komme ud og underholde – en visitkort-cd eller måske en souvenir til dem, der har oplevet bandet live (cd’en sælges via bandets hjemmeside).

Som sådan får Wave Blues Band bevist, at de behersker formen og kan underholde. Det kunne være interessant at se, om de også kunne tilføje tilføre den swingende rhythm & blues noget nyt i en studie-setting med nyskrevet eller mindre kendt materiale. Lad det hermed være en opfordring!