Tekst: Peter Widmer
Som Bluesnews.dk antydede for små ti dages tid siden, var der lagt op til en helt særlig begivenhed på Underværket i Randers den 24. september 2021 (læs her). Og det blev en ganske særlig begivenhed, for der var tale om den eneste indtil videre berammede koncert med Ole Frimer Trio og Per Christian Frost.
Det var første gang, at denne konstellation spillede sammen, og det gjorde de over for et fyldt Underværket i Randers i regi af bluesforeningen Bluesnight Randers. Ole Frimer (guitar og vokal), Per Christian Frost (guitar og vokal), bassisten Jesper Bylling og trommespilleren Claus Daugaard trykkede den af, så ikke et øje var tørt, ifølge sædvanligvis pålidelige kilder.
Faktisk leverede de fire musikere en så aldeles glimrende koncert foran et medlevende og yderst entusiastisk publikum, at Kurt Helge Andersen fra Bluesnight Randers på Facebook blandt andet skrev, at: ”Randers havde forventet det bedste men fik det sublime.”
Kurt Helge Andersen skrev endvidere, at: ”Musikere kom med håb og forventning om, at det nok skulle gå godt, men at det ganske enkelt blev en fremragende koncert, kom nok også bag på dem. De virkede glade og lykkelige og havde i den grad hygget sig i hinandens selskab” (læs mere her).
I kulissen
Kigger man på billedet af Ole Frimer Trio og Per Christian Frost, der takker af efter deres koncert på Underværket i Randers, ser de da heller ikke specielt sørgmodige ud. De fire musikere udstråler tværtimod glæde og tilfredshed, og så kan det jo dårligt blive bedre.
Imidlertid ville Bluesnews.dk vide, hvad der skete i kulissen op til og under koncerten. Desuden ville vi gerne have et par ord om publikums reaktion og en kort vurdering af koncertprojektet fra Ole Frimer, der jo må siges at have været projektleder, da det var ham, der foreslog Bluesnight Randers at stable koncerten på benene (læs her).
Bluesnews.dk har således været i telefon- og e-mail-kontakt med Ole Frimer den 25. og 26. september og har stillet ham et par spørgsmål.
Hvordan synes du, det gik med jeres koncert i Randers i går?
– Se på ”applaus-fotoet,” der er taget lige efter koncerten. Det taler vist for sig selv. Desuden kan du jo også læse Kurt Helge Andersens omtale af koncerten på Facebook.
Høje forventninger
Synes du, at alt fungerede, som I havde forventet?
– Jeg havde meget høje forventninger, så ja.
Havde I øvet sammen i forvejen, eller kastede I jer bare ud i det?
– Vi øvede cirka fire timer dagen før.
Hvis I øvede sammen før koncerten, hvor øvede I, og hvor lang tid brugte I på at få det hele på plads?
– Vi lånte et øvelokale hos en kollega, et smukt sted ved Silkeborgsøerne.
Havde I lavet en færdig sætliste? I givet fald bidrog I alle fire til at sammensætte denne, eller var det dig, der bestemte, hvilke numre der skulle spilles?
– Ja vi havde en sætliste, og den bestod af 50 % Per Frosts numre og 50 % mine. Jeg lavede et udkast til rækkefølge, og det blev godtaget af alle.
Hvis I lavede en sætliste, ud fra hvilke kriterier blev den så sat sammen? Spillede I udelukkende numre af egen avl, eller var andre kunstneres kompositioner med i posen? Holdt I jer udelukkende til bluesnumre?
– Vi tænkte ikke så meget på, om det var bluesnumre, men bare fede og spændende numre. Der var for eksempel fortolkninger af numre af Tom Waits, Bob Dylan, J.J. Cale, Jeff Beck og Eric Clapton. Men hovedparten var egne numre. Måden, vi spiller på, gør, at der altid vil være et skær af blues over det.
Samarbejdet
Per Chr. Frost er jo ikke bluesmusiker som sådan. Hvordan synes Ole Frimer (Trio), at samarbejdet mellem Per Chr. Frost og jer fungerede?
– Se, det havde jeg også store forventninger til, men her må jeg sige, at mine forventninger alligevel blev overgået. Det fungerede bare fantastisk.
Havde I aftalt noget om strukturen på de enkelte numre (hvem synger hvad, hvem spiller solo hvornår etc.)?
– Per sang sine numre og sine fortolkninger, og jeg mine. Soli blev for det meste fordelt på scenen on cue. Et enkelt nummer havde ingen af os spillet før: Tom Waits’ “Temptation”. Den spillede vi på akustiske guitarer, og jeg sang den.
Stemningen
Hvordan synes, du stemningen var på scenen – og i salen – aftenen igennem? Hvordan reagerede publikum?
– Stemningen på scenen var afslappet, men alligevel sprudlende. Spillelysten og spilleglæden helt i top. Publikum var bare HELT med hele vejen. Der blev kommenteret, lavet sjov, hujet, klappet, skreget, når bølgende gik højt, og tiet fuldstændigt, når lydniveauet kravlede helt nede ved guldbrædderne. Kort sagt: En aften i den ultimative kommunikation mellem musikere og publikum.
Var/er I alle glade og tilfredse med koncertens forløb, og vil I gentage seancen, eller var det en one-off-begivenhed?
– Stemningen blandt musikerne var, af gode grunde, høj bagefter. Vi kommer til at tale om en eventuel fortsættelse, men der er vi jo ikke kommet til endnu, slutter Ole Frimer, der i øvrigt fik overrakt en pris i forbindelse med koncerten.
Herom skriver Kurt Helge Andersen til Bluesnews.dk: ”Vi gav Bluesnight Award 2021 til Frimer for hans fantastiske arbejde for blues i Danmark og ikke mindst i Randers, hvor han har spillet ofte i forskellige sammenhænge og også hjulpet os med bluesjam.”
Se alle Frank Nielsens billeder fra koncerten her.