Koncertanmeldelse: Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba, Alice, København

Bassekou Kouyaté

Tekst: Jakob Wandam
Foto: Edith Tamayo

I 1999 var ngoni-spilleren Bassekou Kouyaté fra Mali én af musikerne på Taj Mahal & Toumani Diabatés fremragende album Kulanjan, som fusionerede amerikansk delta blues med vestafrikansk ørkenblues.

I 2006 kunne han høres på Ali Farka Tourés svanesang Savane, og året efter cd-debuterede Bassekou Kouyaté i eget navn. Han har i alt udsendt fem album, alle med musikalsk opbakning af familieorkestret Ngoni Ba. Fredag den 29. marts optrådte Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba på spillestedet Alice i København.

Moctar Kouyaté

Fraværende

Bandet bestod af Bassekou Kouyaté på lead-ngoni og lejlighedsvis vokal, hustruen Amy Sacko på leadvokal, sønnen Madou Kouyaté på bas-ngoni, fætteren Mahamadou Tounkara på percussion og broderen Moctar Kouyaté på kalabas. Fraværende, uvist hvorfor, var bandets tredje ngoni-spiller, Abou Sissoko.

Bassekou Kouyaté og co. havde venner og/eller familie blandt publikum og var tydeligvis både begejstrede for deres tilstedeværelse og opsatte på at give dem en oplevelse. Der var således højt humør på scenen, hvor der blev lagt et højt niveau af både musikalitet og publikumskontakt.

Bassekou Kouyaté

Sidstnævnte på trods af, at hovedparten af publikum ikke forstod sangteksterne, og at Bassekou Kouyaté gentagne gange undskyldte for sine begrænsede engelskkundskaber. Man måtte spidse øren for at forstå hans sangintroduktioner, men til gengæld udviste både han og hans medmusikere smittende glæde og indlevelse.

Udholdenhedsprøve

Amy Sacko

Amy Sacko charmerede publikum med sine smil og ikke mindst sin imponerende stemmekraft. Hendes sangstil er teknisk krævende og må være lidt af en udholdenhedsprøve, for vokalen er på fuld styrke hele tiden med en klang, der ligger et sted mellem Youssou N’Dour og Khaled – i en feminin udgave, naturligvis.

Publikum blev fra første nummer inddraget i begivenhederne, og sprogbarrieren uagtet blev der konstant spillet op til koncertgængerne i form af formidable soloer fra Bassekou Koyatés ngoni.

Madou Kouyaté

Han beskrev sit instrument, ganske rammende, som banjoens far og guitarens bedstefar, men havde ført sit elektrisk forstærkede ngoni-spil helt op til nutiden med blandt andet en wah-wah-pedal, som han benyttede flittigt og med god effekt.

Madou Kouyaté supplerede snart med bløde, slide’nde toner, snart med tyk funk-bund fra sin bas-ngoni.

Mahamadou Tounkara var bandets mest sprælske indslag og hamrede løs på sin tamani-tromme, mens han sprang og dansede på scenekanten, eller raslede med sin yabara bag Bassekou Kouyaté.

Bagest var en mere rolig Moctar Kouyaté bænket ved sin kalabas, hvor han var ankeret for de øvrige bandmedlemmers udskejelser.

Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba

Fløj af sted

Den halvanden time lange koncert fløj af sted med god variation i tempo og udtryk. Ud over den traditionelle maliske griot-musik inddrog Bassekou Kouyaté lyde og rytmer fra 1970’er-soul/funk, psykedelisk rock og afrocubansk musik.

Først og fremmest var der dog masser af blå toner i mandens spil, og han satte trumf på halvvejs inde i koncerten, da han spurgte, om publikum kunne tænke sig at høre noget blues. ”African blues, not American,” fortsatte han, og dét var der stemning for.

Bassekou Kouyaté

Bassekou Koyuaté kvitterede med en gang sumpet, groovy ngoni-blues – et nummer, han oprindelig havde indspillet sammen med Taj Mahal – med sublim string-bending-teknik og brug af bottleneck.

Selv om han beklagede, at han ikke besad Taj Mahals stemme, sang Bassekou Kouyaté selv dette nummer, og han indflettede sågar John Lee Hookers karakteristiske ”how how how how.”

Ren nydelse

Mahamadou Tounkara

For bluesfans var dette nummer nok koncertens højdepunkt, men Bassekou Kouyaté & Ngoni Bas optræden var ren nydelse fra start til slut – en slutning, der kom alt for hurtigt. Til gengæld var den højenergisk og endnu en gang med tamani-spilleren Tounkara i showmandens rolle.

Det gør en kæmpeforskel for en koncert, når man som publikum kan mærke, at musikerne nyder at spille og nyder at spille sammen. Det gjorde Bassekou Kouyaté og hans familieorkester så tydeligt, og resultatet var en ørkenblues-fest på Alice.