Tekst og foto: Jakob Wandam
Lørdag den 26. august var Gladsaxedagen, den årlige fest- og kulturdag i den københavnske forstadskommune. Og hvad kunne være en mere oplagt fejring af Gladsaxe end en koncert med den livslange gladsaxeborger Hans Knudsen?
Det syntes i hvert fald Gladsaxe Jazzklub at have tænkt, for de havde netop indforskrevet bluespianisten og sangeren til en koncert på byens rådhusplads. Han havde til gengæld havde samlet et hold, der i dagens anledning gik under navnet Hans Knudsen Festival Jazzband.
Lidt af det hele
”Bluesband” kunne det nu lige så vel have heddet, hvilket Hans Knudsen også havde nævnt, for hans musik er ikke begrænset af snævre genrebetegnelser. Blues, jazz, ragtime, boogie-woogie, jump, New Orleans-R&B – Hans Knudsen spiller lidt af det hele, gerne blandet sammen, og altid med smittende humør og energi.
Hans band var erfarne folk, som deler hans tilgang til musikken. På guitar var der Danmarks måske bedste bluesguitarist, Ronni Boysen, der lige som Hans Knudsen har været kåret som Årets Danske Bluesnavn. Bag trommerne sad Carsten Milner (Øernes Blues Band, Kenn Lending Blues Band, Jimmy Burns m.fl.), og bassist var Kaspar Lindhardt (Krølle Erik, Børge ”Biceps” Jensen, Holtsø & Wittrock m.fl.).
Spredt over cirka halvanden time fik gladsaxeborgerne to sæt med masser af musik fra de ovennævnte stilarter. Og der blev taget godt imod, ikke mindst af den lokale danseforening, som sørgede for masser af liv på pladsen foran bandet.
Hans Knudsen-favoritter
De kunne danse til Hans Knudsen-favoritter som jump blues-standarden ”Everyday I have the blues” (kendt med blandt andre Memphis Slim, Lowell Fulson, Count Basie/Joe Williams og B.B. King), ragtimeklassikeren ”Make me a pallet on your floor” og Big Joe Turner-hittet ”Flip, flop and fly”.
Ronni Boysen var featured på de instrumentale ”Huckle boogie” (Pee Wee Crayton) og ”September song” (Kurt Weill, også indspillet af Boysens band Las Palmeras). Men Boysen udvekslede konstant guitarsoloer med Hans Knudsens piano-ditto, og de blev uvægerligt leveret med Ronni Boysens stilfulde, let jazzede touch, som trækker tråde til T-Bone Walker. Hans Knudsen for sin del spillede med let hånd og et næsten dansende swing, meget elegant.
Carsten Milner nappede en koncis trommesolo på Professor Longhairs ”Baby let me hold you hand” – som i det hele taget bød på lækkert New Orleans-trommespil – og Kaspar Lindhardt leverede en rigtig fornem kontrabassolo på Spencer Williams’ jazzstandard ”Basin Street blues”. Denne havde Hans Knudsen og co. i øvrigt udarbejdet et glimrende arrangement af, lige som de generelt spillede de ofte velkendt numre i egne versioner.
Sublimt
I den mest traditionelt bluesy ende fandt man Robert Lockwood Jr.’s Chicago blues ”Take a little walk with me” og den fede slow blues “Cold cold feeling” af T-Bone Walker. Begge bød på sublimt spil af Ronni Boysen.
Rhythm & blues-elegantieren Percy Mayfield ligger rigtig godt til Hans Knudsens stil, og vi fik rigtig gode udgaver af Mayfields ”Lost mind” og ”Please send me someone to love”. Sidstnævnte var koncertens ekstranummer – efter en heftig Roy Brown-hyldest i form af ”Good rockin’ tonight”. En herlig musikalsk eftermiddag i Gladsaxe var forbi.