”Livet og coronaen kom i vejen”

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

Tekst: Peter Widmer

Det er en fredag eftermiddag for ikke mange dage siden. Bluesnews.dk ringer til Terji Krossteig, der efter forudgående aftale fra dagen før sidder klar ved telefonen i sit hjem i østjyske Hammel. Vi skal have en snak på denne 29. dag i januar måned 2021. En snak om Terji Krossteigs nye album Nordisk blå og meget andet.

Efter lidt indledende smalltalk går vi i gang, og vi kaster os med almindelig dødsforagt ud i både svære og lettere emner.

Du skriver i en nylig pressemeddelelse, at Nordisk blå skulle have været på gaden for et år siden, men ”livet og coronaen kom i vejen.” Desuden skriver Bluesnews.dk’s Jakob Wandam i sin foromtale af dit nye album blandt andet, at:

Efter et længere personligt udviklingsforløb er han nu landet på navnet Terji Krossteig – Krossteig er moderens færøske familienavn – og det er det, der kommer til at stå på Nordisk blå, når albummet udkommer … ” (læs mere her).

Navneskifte

Kan du forklare, hvad “et længere personligt udviklingsforløb” går ud på, og hvorfor du valgte at skifte navn?

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Ja, det kan jeg godt, siger Terji Krossteig og fortsætter:

– Lad os tage mit navneskifte først. Min biologiske far Ole Messell, der er dansker, kom til Færøerne som soldat i tidernes morgen. Han løb ind i min mor, som er færing, og det kom der så min storebror og mig ud af.

– Vi flyttede alle til Danmark, da jeg var et år. Da jeg var seks år, blev mine forældre skilt. Min mor og min storebror og jeg flyttede tilbage til Færøerne igen. Min far så vi meget lidt til. Faktisk har jeg ikke set ham i 18-19 år. Han har nok ikke magtet opgaven at være far.

– Min ældste datter er 19, og sidst jeg så min far, lå hun i lift, så det passer meget godt med de 18-19 år. Mit forhold til min far ebbede ud. Der var utroligt mange bebrejdelser. Jeg fik efterhånden taget mig sammen til at sige fra. Det var mildest talt ikke helt let at nå dertil, men det var nødvendigt.

– Navnet Messell var reelt det eneste, jeg havde fået af min far, så jeg tog – eller beholdt – min mors navn Krossteig og droppede altså Messell af gode grunde.

Skilsmisse

Så kom der også en skilsmisse oveni.

Ja, sidst vi snakkede sammen – det var i Vejle i marts måned 2018 – fortalte du, at der vist var et projekteret ægteskab, der alligevel ikke blev til noget.

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

Du fortalte ligeledes, at du – eller I – havde fået solgt dit eller jeres hus, og at du var flyttet ind hos en veninde i Ølgod – eller Hammel – hvis jeg ikke husker helt forkert. Alt i alt lød det en kende omtumlet. Er det disse og måske andre sager, der har sendt dig ud på “et længere personligt udviklingsforløb”?

– Ja, der er en grund til, at man går fra hinanden. It takes two to tango, som det hedder på udenlandsk. Der er med andre ord to parter i en skilsmisse. Det er aldrig kun den enes eller den andens skyld, at man går fra hinanden. Begge parter bidrager til bruddet.

– Men ofte kan dette måske være svært at se for den ene eller for den anden parts vedkommende. Det er da helt klart, at skilsmissen har givet mig masser at tænke på. For eksempel hvem og hvad jeg er, hvorfor jeg er blevet formet, som jeg er, og hvordan jeg er nået til, hvor jeg er i dag.

Terapi

Kan du sige noget mere konkret om, hvordan “et længere personligt udviklingsforløb” foregik? Jeg går ud fra, at du ikke bare sad og tænkte selv. Gik du i terapi? I givet fald hvilken slags terapi? 

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Det må jeg sige ja til, altså det med terapi. Jeg har brugt meget tid og en masse penge på mig selv i form af forskellige terapiformer. Jeg har blandt andet været i samtaleterapi. Desuden har jeg været i flere andre former for terapi, for eksempel en terapiform, som man bruger til at behandle posttraumatisk stress med.

– Alt dette har jeg det rigtig fint med, og har man brug for professionel hjælp til at tackle livet, skal man absolut ikke holde sig tilbage. Man kan – mener jeg – kun få det bedre af at arbejde med sig selv og det med professionel hjælp om nødvendigt, så det er noget, jeg kun kan anbefale.

– Her og nu er jeg et godt sted i livet, synes jeg da, og har ingen hast med noget som helst, og dét har jeg det mægtig fint med.

Sagde op

Da vi snakkede sammen i telefonen i går, hvor vi skulle aftale et tidspunkt for nærværende interview, fortalte du mig, at du sagde dit lærerjob i Aalborg op for ikke så længe siden. Hvorfor nu dét?

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Det er rigtigt, at jeg sagde mit undervisningsjob på Aalborg Kulturskole op den 31. december 2020. Det var der rigtig mange grunde til. Dels var der det, at jeg var nået dertil, at jeg følte, at jeg kunne kvitte mit lærerjob.

– Der var jo meget, jeg gik og tumlede med, som antydet ovenfor, men det blev klart for mig, at hvis man havde personlige problemer, var det ikke noget, der blev agtet.

– Jeg oplevede også en del chikane fra ledelsens side, og der var ikke nogen, der tog sig af mig og mine problemer, så jeg tog mit gode tøj og gik. Og dét har jeg ikke fortrudt, sådan som omstændighederne formede sig for mig dér.

Coronaen

Hvad søger du i stedet – rent arbejdsmæssigt?

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Meget forskelligt. Det skal man jo. Desværre er der jo noget, der hedder corona i vore dage, og det er ikke, fordi jobs ligefrem hænger på træerne. Jeg har flere års undervisningserfaring, og et lærerjob ville være fint. Alt muligt andet har dog også interesse.

– Et permanent musikerjob ville da være optimalt, men her under coronaen er det jo praktisk talt umuligt at eksistere som musiker. Det er – for langt de fleste musikfolks vedkommende – i hvert fald ikke noget, man kan leve af eller blive fed af. Det er svært at få spillejobs og at finde penge til at finansiere indspilninger.

– Der er jo så godt som ingen spillejobs at få, og coronaen forsvinder nok ikke lige med det første. Man må så til gengæld stadig indspille musik og se at få tonerne ud på andre måder end ved at spille live.

Dét bringer os frem til dit nye album Nordisk blå (læs anmeldelse her). Nordisk blå er – som dine to seneste fuldlængdeudgivelser – ude på Peter Nandes selskab Straight Shooter Records.

Måske på vinyl

Nordisk blå har været et par år undervejs, og på baggrund af, hvad du lige har fortalt, kan man bedre forstå, hvad du mener med, at ”livet og coronaen kom i vejen” for realiseringen af Nordisk blå. Samme album er indtil videre udelukkende udgivet digitalt. Er der chance for, at dit nye album kommer på cd eller måske endda på vinyl?

– Albummet er ganske rigtigt udelukkende tilgængeligt digitalt. En digital udgivelse var – eller er – klart den mindst omkostningstunge måde at få musikken ud på. Det er ikke planen at lave en cd-udgave af Nordisk blå.

– Imidlertid vil jeg dog mægtig gerne have den ud på vinyl.

– Det er igen et økonomisk spørgsmål, men der er jo flere og flere – også unge mennesker – der efterspørger musik på vinyl. Der er jo det med lydkvaliteten, og så har jeg altid syntes, at det at sidde med et lp-cover og nyde samme er en særlig fornøjelse. Er der tekster på, er disse som regel også dejligt nemme af læse.

– Desuden er der noget specielt ved, at man skal op af lænestolen og bevæge sig hen til musikanlægget for at vende den vinylplade, man er i gang med at gennemlytte. Så besværligt er det jo heller ikke at rejse sig og gå et par skridt hen til stereoanlægget, og så får man ovenikøbet lidt motion, siger Terji Krossteig med glimt i øjet.

Halvdansker

Jeg må lige spørge dig: Hvad ligger der i albumtitlen Nordisk blå?

– Jo, siger Terji Krossteig, jeg har faktisk skrevet et nummer, som jeg kalder ”Nordisk blå”.

Søren Lindholt
Foto: Peter Widmer

– Det spillede jeg sammen med Søren Lindholt, der står for Den Blå Festival i Aalborg. Han er i øvrigt også medkomponist på sangen ”Ik for hvide”, der er åbningsnummer på Nordisk blå (læs mere om Søren Lindholt her).

– Jeg blev censureret, fordi jeg sagde ”neger.” Det er jo ”forbudt” i dag, og ”kinøjser” er vist heller ikke i orden. Nå, men lyt selv til ”Ik for hvide”, der drejer sig om, at man ikke behøver at være ”sort” for at spille blues.

– Først skulle Nordisk blå have heddet Halvdansker. Jeg er jo selv halvdansker, men Nordisk blå omfatter både Sverige, Danmark og Færøerne, både sprogmæssigt og på andre måder.

– Dét passede jo meget fint med ”nordisk,” og i ”blå” ligger de blå toner. Lægger man disse to elementer sammen, får man et facit, der hedder nordisk blues, og det er dét, der ligger i Nordisk blå.

Finansiering

Som afslutning på dine indspilningsnoter til albummet på din hjemmeside står der: ”Dette album er fremstillet og udgivet uden en eneste offentlig støtte krone!” Hvorfor er dette vigtigt for dig at slå fast?

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Jeg kan godt bruge støtte, hvis jeg har brug for det, men Nordisk blå er finansieret via crowdfunding, og det projekt gik sådan set udmærket. Her havde jeg derfor ikke brug for nogen form for støtte.

– Crowdfundingen foregik via fundraising-platformen Booomerang. Jeg var lige ved at nå i mål, men jeg manglede nogle tusinde korner. Imidlertid mente jeg, at det var nu, at albummet bare skulle ud, og det kom det så – langt om længe.

– Jeg vil meget gerne udgive det på vinyl, men dét mangler jeg altså kapital til på nuværende tidspunkt. Jeg har dog planer om at søge nogle fonde til vinylproduktion, så jeg har ikke opgivet.

Gæstemusikere

Du har flere fine gæstemusikere med på Nordisk blå. For eksempel er der guitaristen Frederik Tygesen, der nok primært er kendt fra bluesbandet Big O & the Blue Quarters (læs om Big O & the Blue Quarters her). Desuden har han sin egen Frederik Tygesen Trio, der gør det i psykedelisk orienteret bluesrock (læs mere her). Hvordan løb du ind i Frederik Tygesen, og hvad tilføjer han til de numre, han er med på? Jeg gætter på, at du mødte ham til endags-ølfestivalen ”Øluniverset” i Bygningen i Vejle, lørdag den 10. marts 2018. Ved dén lejlighed var der jo masser af musikalsk blues-underholdning, som Bluesforeningen Crossroads stod for (læs mere her).

Frederik Tygesen
Foto: Jakob Wandam

– Ja, det er helt rigtigt. Frederik og jeg sad og hyggede os sammen dér. Ham ville jeg jo mægtig gerne have med på et nummer på Nordisk blå. Og dét kom han så. Jeg fandt frem til ham, og så var det bare at skrive til ham og spørge, om han ville være med.

– Det ville Frederik gerne, og han spiller en fed resonator-guitar på nummeret ”Flaskedrengen”. Jeg synger og spiller akustisk guitar, og det er kun os to på dét nummer. Vi indspillede det i Aarhus, og det var dejligt afslappet. Vi spillede nummeret igennem 15 gange, og der skete noget nyt hver gang. Pludselig VUPTI, så skete der noget virkelig fedt, og så var ”Flaskedrengen” i kassen.

– Frederik Tygesen spiller også en fornem resonator-guitar på det følgende nummer, der hedder ”Merkið”. Her er vi fem musikere i alt, og atter tilfører Frederik noget helt særligt med sit spil, der er meget stemningsfuldt. Det er blandt andet dét, han kan, og det er dét, han tilførte de to relevante numre.

Gamle elever

– Vi indspillede ”Flaskedrengen” i Aarhus i Antenna Head Studio, som lydteknikeren Rasmus Søe ejer og driver. Han er en af mine gamle elever.

– Der er i øvrigt også to andre af mine gamle elever med på Nordisk blå. Det drejer sig om Kristian Djernes, der spiller trommer, og Mads Dalum Poulsen, som spiller bas. Nu er de jo voksne mænd, og begge blev også mine kollegaer på Aalborg Kulturskole. De to nåede lige at blive ansat i 2018.

Kent Thomsen og Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

Guitaristen, sangeren og sangskriveren Kent Thomsen medvirker også på Nordisk blå, og ham spillede du jo med til ovennævnte ølsmagningshalløj i Vejle i marts 2018. Var det dér, du mødte ham første gang (læs mere om Kent Thomsen her)?

– Nej, det var det ikke. Jeg tror, at jeg oplevede – og snakkede med – Kent Thomsen første gang i maj 2015, hvor han spillede hos Bluesforeningen Crossroads i Vejle under overskriften ”Kent Thomsen & Friends – ”One-off”-koncert.” Vi faldt i hak lige med det samme, og siden har vi spillet sammen flere gange.

Modersmålsblues

– Allerede i november 2015 spillede Kent Thomsen og jeg et duo-job hos Bluesforeningen Crossroads under overskriften ”Modersmålsblues”.

”Modersmålsblues” blev senere udvidet til at omfatte flere musikere og flere koncerter rundt omkring i Danmark (læs mere her).

Terji Krossteig, Tim Lothar, Holger Daub
Foto: Peter Widmer

Kent Thomsen medvirker på ét nummer på dit nye album Nordisk blå. Det drejer sig om Tim Lothars fine komposition ”I’ll be home again”. Tim Lothar (og hans tyske spillemakker, mundharpemanden Holger Daub) har du spillet med tidligere, men hvorfor ville du lige have Kent Thomsen med på dét nummer?

– Kent Thomsen kan altså noget med guitarklange, der ville passe perfekt til Tim Lothars smukke nummer. Jeg oversatte Tims engelsksprogede tekst til færøsk, hvilket ikke var helt let. Jeg synes, det er lykkedes mig at lave min helt egen fortolkning af nummeret, der i min oversættelse kom til at hedde “Spælimaður” (Spillemand), for det er jo dét, Tim Lothar er.

Retfærdighed

– Vi indspillede i øvrigt ”I’ll be home again” – eller “Spælimaður” – i Antenna Head Studio, for det var det nemmeste for Kent Thomsen, der bor lidt uden for Fredericia. Så var han fri for at køre helt til Aalborg.

Kent Thomsen og Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Forhåbentlig yder jeg nummeret retfærdighed. Tim Lothar er i øvrigt halv islænding, men taler ikke islandsk. Når Tim Lothar nu har islandske rødder, så var det jo også fra dén vinkel passende at få et Tim Lothar-nummer med på Nordisk blå. Hvad angår Kent Thomsen, så optog vi flere numre med ham.

– De ligger nu og ulmer, men dukker nok frem i en eller anden sammenhæng på et eller andet tidspunkt.

– Og så lige tilbage til Tim Lothars ”I’ll be home again”. Første gang, jeg hørte sangen, tænkte jeg med det samme, at dén måtte jeg da oversætte. Det gjorde jeg så som sagt, og jeg har også oversat den til islandsk.

Flere sprog

Nordisk blå synges der på dansk, færøsk og svensk, så en god del af Norden er da pænt repræsenteret. Der er især to numre, der stikker ud her, nemlig svenske Peps Perssons ”Falsk matematik” og din egen ”Flaskedrengen”.

– Ja, de drejer sig begge om et evigt aktuelt spørgsmål, nemlig: Hvorfor er de rige rige, og de fattige fattige? Jeg så gerne en mere rimelig omfordeling af goderne, for eksempel i vores del af verden, hvor skellet mellem dem, der har penge nok, og dem, der ikke har, synes at vokse. Folk skal ha’ et lille stik, og de to numre er så min egen lille provokation.

– I øvrigt har jeg altid syntes, at folk skal have, hvad de skal have for at udføre et stykke arbejde, og aktuelt har alle musikerne naturligvis fået løn. Rent bortset fra, hvad jeg synes i denne forbindelse, så hænger musikerjobs jo heller ikke ligefrem på træerne i disse coronatider.

Oscar Mukherje
Foto: Peter Widmer

Har du lyst til at knytte et par ord til de musikere, der medvirker på Nordisk blå, sådan bredt set?

– Ja, dét har jeg. Eksempelvis var det en stor fornøjelse at løbe ind i Oscar Mukherjee, som jeg mødte og spillede med første gang i Fredericia. Ham ville jeg mægtig gerne have med på Nordisk blå. Dén var Oscar med på, og man kan høre hans fine slide-guitararbejde på ”Ik for hvide” og ”Falsk matematik”.

Superglad

– Om alle de musikere, der medvirker på Nordisk blå, må jeg sige, at det var herligt, at de alle ville være med! Alle musikere er kommet med input på den gode måde, og det, vi havde gang i, var respektfuld ping-pong. Det er jeg bare superglad for!

– Alle numre – altså bortset fra de to, vi optog i Antenna Head Studio – er indspillet i Pool House Studio i Aalborg. Der er flere og flere bluesfok, der benytter studiet. Pool House Studio er et godt studie, og Kenneth Hove, der står for stedet, er en dygtig tekniker og musikalsk medspiller.

Kenneth Hove (siddende i midten) i studiet med Jesper Theis og band
Foto: Frank Nielsen

– Jesper Theis har for eksempel også benyttet sig af Pool House Studio (læs her).

Hvad er det, der gør Pool House Studio så attraktivt?

Det er Kenneth Hove. Mine to andre plader har jeg også indspillet hos Kenneth Hove – musiker, bassist, fin lydtekniker og fint menneske. I øvrigt spiller Kenneth Hove bas på “Spælimaður”.

Det ser ud, som om du er i gang med at skrive kommentarer til de enkelte numre på din hjemmeside. Dét er jo mægtig fint! Hvornår bliver du mon færdig med dét projekt?

– Så snart jeg kan! Nu er det jo coronatid, så … på mandag! griner Terji Krossteig polisk.

Streaming

Der er jo så godt som ingen musikere, der kommer ud at spille i disse coronatider. Er streaming en mulighed for at få din musik ud?

Terji Krossteig
Foto: Peter Widmer

– Det har jeg tænkt på, og jeg regner også med at lave et par live-videoer, hvor jeg bare sidder og spiller herhjemme.

– Det er ikke live, altså med publikum, men man får dog en live-fornemmelse. Hvis jeg skulle pusle med en masse teknik, ville jeg bare miste fokus fra musikken. Men: ”Du styrer knapperne, og jeg spiller og synger,” det har jeg det bedst med.

Hvad er dine umiddelbare fremtidsplaner?

– Nu bliver jeg 50 år i år, så måske vil jeg til at studere et eller andet. Det har jeg aldrig prøvet, så det pønser jeg lidt på, men indtil videre er jeg bare på overførselsindkomst og søger arbejde. Ellers vil jeg bare lave en masse musik.

– Jeg tager én dag af gangen, stille og roligt, slutter Terji Krossteig.

Se Terji Krossteigs hjemmeside herLæs mere om Terji Krossteig her.