Koncertanmeldelse: Blues Heaven, Arena Nord, Frederikshavn

Mr. Sipp og Ronnie Baker Brooks

Tekst: Jakob Wandam
Foto: Frank Nielsen (hvor ikke andet er angivet)

Danmarks ubetinget største og mest internationalt orienterede bluesfestival, Blues Heaven i Frederikshavn, fandt sted den 8. og 9. november i Arena Nord, som har været festivalens hjem siden 2017.

I år var der dog ændret lidt på rammerne i forhold til tidligere iterationer af Blues Heaven. Den lille caféscene, som traditionelt har været beliggende i arenaens spiseområde, var nedlagt. Scenen har tidligere år måttet kæmpe lidt mod klirrende bestik og højtsnakkende publikummer, men har til gengæld været åsted for mange magiske Blues Heaven moments, hvor besøgende musikere har jammet med hinanden i de uhøjtidelige rammer.

Uden overlap

Paul Benjamin

På dette års festival var der således ”kun” to scener, den store Arena Stage og den lidt mindre Blues Hall. En fordel ved denne nedskæring var, at alle festivalens koncerter foregik uden overlap. Man kunne således undgå at gå glip af musikalske øjeblikke, hvis man ellers var indstillet på at bevæge sig fra den ene sal til den anden på de cirka ti minutter, der var sat af til det. Og det forløb glat – festivalens altid veloplagte konferencier Paul Benjamin sørgede for, at alle overholdt de allokerede spilletider, og som et andet nyt tiltag sørgede dj Roan Madsen for, at der også var musik imellem koncerterne.

Roan Madsen

En anden ændring var, at Arena Stage-området var blevet gjort mindre ved hjælp at store scenetæpper. Det gjorde rummet mere intimt og mindre sportshal-agtigt og var bestemt et plus, selv om det jo nok var en konsekvens af, at tilstrømningen kunne have været større. Men det fik lokalet til at virke mere fyldt, hvilket var godt for stemningen både på og foran scenen.

En meget stor ros må også gives til lydfolkene i Arena Nord, for hvem det igen lykkedes at mikse lydbilledet til noget nær perfektion. Dét er en kunst, ikke mindst i et venue som Arena Nord, og igen i år løste Blues Heavens crew opgaven til et skinnende 12-tal. Respekt!

Ekstrakoncerter

Bob Hall, Anson Funderburgh, Mark Hummel

Sidste år flyttede Blues Heavens såkaldte juke joint-koncerter fra Freddy’s Bar til Maskinhallen. Disse koncerter er ikke en egentlig del af festivalen, men er ekstrakoncerter med nogle af festivalens optrædende, som man kan løse billet til uden at have købt adgang til hele festivalen i Arena Nord.

Også i år lagde Maskinhallen scene til Blues Heavens juke joint, hvilket betød, at man kunne tyvstarte med musikken allerede torsdag den 7. november. Den første aften i Maskinhallen var en sammenstilling af bundsolide, erfarne kræfter og ungdommelig energi.

Wes Starr

Det første orkester på scenen var Mark Hummel Band, ledet af den 68-årige amerikanske mundharpespiller, sanger og sangskriver Mark Hummel. Han fik selskab af den 69-årige superguitarist Anson Funderburgh, 73-årige Bill Stuve på bas, 69-årige Wes Starr på trommer og den 82-årige englænder Bob Hall på keyboard.

Det var altså alle sammen musikere med mange årtiers erfaring, folk, der kunne deres kram, og mennesker, som tydeligvis holdt af at spille med hinanden. Stilen var primært West Coast blues, en mere swingende variant af Chicago bluesen med Hummels godmodige, Rick Estrin-lignende vokal i front og masser af plads til hans fyldige, ekvilibristiske mundharpespil.

Som en stenstøtte

Anson Funderburgh

Rytmesektionen var bundsolid, og de stilige guitarlinjer flød ubesværet fra Anson Funderburgh. Funderburgh, som selv er mangeårig bandleder, har altid ladet guitaren tale for sig og overladt showmanship til sine medspillere, og især i koncertens begyndelse stod han nærmest som en stenstøtte, en kontrast til den storsmilende og talende Hummel.

Efterhånden som koncertens skred frem, krakelerede dog også Anson Funderburghs overflade, og smilene brød igennem. Men man får ham aldrig at se i gunslinger-positur på scenekanten – det er ikke Anson Funderburghs stil.

Mark Hummel

Mark Hummel havde en varm og behagelig stemme, som man dog måtte vente lidt med at høre, for bandet lagde ud med Lee Allens instrumentale New Orleans-klassiker ”Walkin’ with Mr. Lee”. Det tolv numre lange sæt var en blanding af covers og Mark Hummels egne kompositioner, og der kom snart vokal på med hans adstadige shuffle ”Lil electric car” og ”Ghosted”, efterfulgt af Little Walters listige ”Who”. Alle tre numre stammer fra Hummels 2024-album True believer.

Overlegne

Bob Hall

Mark Hummels overlegne mundharpesoloer sad konsekvent lige i skabet, og de blev matchet af Funderburghs prunkløse guitar-ditto, der blev leveret med en bidende skarp tone. Bob Halls soloindslag på klaveret vidnede til gengæld om, at selv om hans bluesfornemmelse og smagfuldhed var intakt, var hænderne simpelthen ikke, hvad de havde været.

Bill Stuve

Bill Stuves bas indledte den luntende ”Headed for a heartache”, et ret fedt nummer af Hummel med en lækker guitarsolo. ”Mr. Two/Thirds” var sjov, og også ”Jackknifed” var glimrende, men det hele løftede sig nu alligevel til et andet niveau på Otis Rushs slow blues-klassiker ”Double trouble” med en super-guitarsolo af Anson Funderburgh. Hvor hans klang var helt fantastisk glasklar, spillede Mark Hummel i en dyb, sej tone, og Bob Hall krydrede med trioler og fint, klimprende spil.

Niveauet blev holdt højt sættet ud med blandt andet en version af Peter Greens ”Stop messin’ round” samt Elvin Bishops ”What the hell”, der havde fået ny aktualitet oven på Donald Trumps valgsejr tidligere på ugen. Der blev sluttet af i højt tempo med endnu et Little Walter-nummer, ”I got to go”, hvor Wes Starr virkelig tordnede i trommerne.

Mark Hummel Band

Elektrisk stød

JW-Jones, Joel Oppong-Boateng, Jacob Clarke

Mark Hummel Bands koncert var god, men det var også et band af musikere, som på godt og ondt absolut intet havde at bevise. Da canadiske JW-Jones og hans trio satte i gang, var det derfor som at få et elektrisk stød. Her var en ungdommelig energi, som Hummel og co. af gode grunde ikke havde kunnet præstere.

Bevares, så ung er John Wynne-Jones heller ikke, og han har da også allerede udgivet tolv album. Men 44 år er ingen alder i bluesverdenen, og der var en imponerende friskhed over det gåpåmod, som han, trommeslager Joel Oppong-Boateng og bassist Jacob Clarke lagde for dagen.

JW-Jones

På mange måder var JW-Jones den diametrale modsætning til Anson Funderburgh. Hans brede smil lyste Maskinhallen op, og konstant var han fremme på scenekanten og posere, mens han rev det ene guitarlick ud af ærmet efter det andet.

Det var lir, men det var også dygtigt, og den slags humør på en scene smitter af på publikum.

Powertrio-format

Joel Oppong-Boateng

Egentlig tog JW-Jones oprindeligt sin inspiration fra B.B. King, og det er også en indflydelse, man hører i hans tonesprog. Men JW-Jones er gået i en mere bluesrock-orienteret retning, og den blev understøttet af det powertrio-format, som JW-Jones Band stillede i. De spillede med en forbilledlig indbyrdes kommunikation, hvor også Jacob Clarkes jazz-erfaring skinnede igennem, mens Joel Oppong-Boateng var en af flere unge trommeslagere på festivalen, som gjorde et rigtig godt indtryk.

JW-Jones måtte kæmpe med mikrofonproblemer gennem de første tre numre – en energisk, letflydende version af Little Milton’s ”I’m tryin’”, Bobby Parkers ”Watch your step” og JW-Jones’ egen’ ”Papa’s in the pen”, en personlig, langsom bluesrock-sang – men med B.B. Kings ”Early in the morning” kom der styr på teknikken, og der åbenbaredes en udmærket sangstemme, som dog savnede lidt pondus.

Jacob Clarke

Jacob Clarke bød ind med en heftig bassolo, og Wynne-Jones selv flettede et citat fra The Simpsons-temaet ind i sin guitarsolo. I det hele taget ville JW-Jones rigtig meget, han og medmusikerne var ivrige efter at vise deres kunnen, og det var både godt og skidt. På Guitar Slim-klassikeren ”The things that I used to do” viste JW-Jones, at han mestrede Slims hakkende spillestil, og da han brugte en af Oppong-Boatengs trommestikker som slide, var det en sjov gimmick – JW-Jones’ solo blev fortjent belønnet med et stort bifald.

Tilsvarende emulerede JW-Jones Buddy Guys spillestil på dennes ”Tell me what’s inside of you”, og ”Take your time” var en Texas-shuffle i stil med Jimmie Vaughan (som medvirker på studieversionen).

Byttede instrumenter

Joel Oppong-Boateng og JW-Jones

På ”Keeping me up” byttede musikerne instrumenter undervejs, så man pludselig så JW-Jones på trommer (hans oprindelige instrument, i øvrigt), Joel Oppong-Boateng på bas og Jacob Clarke på guitar, hvor sidstnævnte gav en skæv og jazzet solo.

Men da et afsluttende cover af The Blasters’ ”So long baby goodbye” blev til en citatsamling af hooks og melodibidder fra ”Eye of the tiger”, ”Beat it”, ”Tequila”, ”Bohemian rhapsody”, ”Shake it off”, ”Come together” og ”Smells like teen spirit” med flere, blev det lige folkeligt nok til denne anmelders smag.

Joel Oppong-Boateng, JW-Jones, Jacob Clarke

Wynne-Jones og Jacob Clarke spillede med henholdsvis guitar og bas bag nakken, og det hele virkede bare lidt for kalkuleret til et forholdsvis lille og intimt spillested som Maskinhallen.

Hertil kom, at JW-Jones i sine mange, lange guitarsoloer indimellem tabte det ellers smukke flow i sin iver efter at skifte toneart, tempo eller stemning undervejs. Alt i alt må JW-Jones-trioens koncert i Maskinhallen betegnes som en god, men ujævn præstation.

JW-Jones, Joel Oppong-Boateng, Jacob Clarke

Roots-orienterede

Big Creek Slim og Kent Erik Thorvaldsen

Dag to i Maskinhallen begyndte klokken 13 med Blues Heavens eneste danske indslag, som samtidig var det mest roots-orienterede navn. Det var guitaristen og sangeren Marc Rune alias Big Creek Slim, der havde allieret sig med sin norske kollega, mundharpespilleren og sangeren Kent Erik Thorvaldsen.

På Blues Heaven i 2021 spillede Thorvaldsen Chicago blues med sit orkester Jelly Roll Men (læs her), men som solist er han endnu mere traditionelt orienteret, og han var et godt match for Big Creek Slim. Sammen gav de et glimrende sæt i downhome delta blues-stil.

Big Creek Slim

Kent Erik Thorvaldsens vokal virkede måske lidt tam ved siden af Big Creek Slims, men hvis stemme ville ikke gøre dét? Det var da også Big Creek, der agerede vokalist på broderparten af sættet, mens Thorvaldsen indtog rollen som akkompagnatør, en opgave, han oftest løste på solid vis uden store armbevægelser.

Det betød altså ikke, at der ikke var soloer. Det minimalistiske guitar-mundharpe-format betød, at der var god plads til, at begge instrumenter kunne folde sig ud. Big Creek Slim imponerede som altid med sit aggressive, plekterløse anslag og sin bedragerisk selvfølgelige ekvilibrisme, og Kent Erik Thorvaldsen fulgte godt med med uprætentiøst, veltimet spil.

Glimrende udgave

Kent Erik Thorvaldsen

Thorvaldsen sang blot to numre. Det ene var en glimrende udgave af Willie Fords ”V8 Ford”, mens det andet var ”Tough times” af John Brim, her med en suveræn guitarsolo af Big Creek Slim. Slim selv sang blandt andet Bobby ”Blue” Blands ”I don’t want no woman”, en fed, drævende version af Tommy McClennans ”Crosscut saw” og en ligeledes stærk udgave af Sleepy John Estes’ “Drop down mama”.

Big Creek Slim

Der var bottleneck-slide på Robert Johnsons ”Walking blues” og på Muddy Waters-klassikeren ”Rollin’ and tumblin’” – her mere intens end godmodigt vuggende, som man kender den med Muddy eller Eric Clapton – og også Charlie Spands ”Good gal” blev serveret i et langsomt, næsten folkemelodi-agtigt arrangement med en fed mundharpesolo af Kent Erik Thorvaldsen.

Big Creek Slim og Kent Erik Thorvaldsen leverede, hvad vi forventede af dem: en nærværende koncert på højt musikalsk niveau og stærkt forankret i bluesens rødder i de amerikanske landdistrikter i første halvdel af forrige århundrede.

Udtryksformer

The Nick Moss Band
Foto: Jakob Wandam

En af de mange fornøjelser ved Blues Heaven er, at man bliver eksponeret for så mange forskellige af bluesens udtryksformer. Også koncerterne i Maskinhallen var arrangeret, så publikum kunne smage på forskellige stilarter på hver af de tre dage (hvor hvert af Maskinhallens arrangementer indeholdt to koncerter).

Fra den rustikke blues gik turen således nu til en væsentlig mere urban lyd, som blev fremført af det Chicago-baserede Nick Moss Band.

Nick Moss
Foto: Jakob Wandam

Orkestret består af kapelmesteren, guitaristen og sangeren Nick Moss, den unge trommeslager Pierce Downer, Rodrigo Mantovani på kontrabas og elbas og mundharpe-solisten Dennis Gruenling, som også håndterer sporadiske leadvokaler.

Den sædvanlige tangentspiller Taylor Streiff var ikke med i denne omgang, hvilket pudsigt nok gjorde, at hele bandet var samlet i højre side af scenen.

The Nick Moss Band vandt Band of the Year-prisen ved dette års Blues Music Awards, og det forstod man godt, når man hørte dem, for sikke et tight spillende og voldswingende band! Ensemblet var stærkt besat på alle pladser, om end Nick Moss selv led under, at både hans vokal og guitar var mikset vel lavt i Maskinhallen.

Flamboyante

Dennis Gruenling
Foto: Jakob Wandam

Det fik automatisk den flamboyante Dennis Gruenling til at blive det klare fokuspunkt, men faktisk var den helt centrale spiller Rodrigo Mantovani, hvis højenergiske kontrabasspil forankrede bandets musik og bestemte dens identitet som jump-, West Coast- og Chicago blues.

I koncertens begyndelse var hovedvægten på jump blues, og det swingede formidabelt i hænderne på den fremragende rytmegruppe, mens Dennis Gruenling var her, der og alle vegne med sine højenergiske mundharpesoloer.

Der blev dog også plads til adskillige fede guitarsoloer, og både Gruenling og Moss var i topform, da udtrykket drejede mod Chicago blues med en fortolkning af Skip James’ ”Devil got my woman”. De to frontmænd udvekslede soloer, Moss med en flænsende guitarlyd og Gruenling med et udstrakt mundharpeforløb i sej, ekvilibristisk Chicago-stil.

Hen imod slutningen skiftede Rodrigo Mantovani til elbas, og musikken gled ind i et dybere Chicago-groove. ”Feel so bad” var en fed, ruskende boogie, der fik lov til at køre i et udstrakt forløb, ”I need somebody” bød på dunkende trommer i et latin-påvirket beat, og ekstranummeret ”Howlin’ for my darling” (af Howlin’ Wolf) var prikken over i’et.

Gensyn

JW-Jones

Efter fredagens to koncerter i Maskinhallen gik turen til Arena Nord, hvor selve Blues Heaven-festivalen skulle begynde klokken 17. Bluesnews.dk tillod sig dog at springe åbningskoncerten med Big Creek Slim og Kent Erik Thorvaldsen over, da vi jo allerede havde set dem samme dag – dette vel vidende, at Big Creek Slim aldrig spiller det samme sæt to gange.

Til gengæld blev det til et gensyn med JW-Jones, som var første navn på Arena Stage. Det blev til en lidt kortere version af gårsdagens koncert i Maskinhallen, hvor ”Watch your step” og ”Tell me what’s inside of you” var skåret fra til fordel for Albert Collins’ ”If you love me like you say”.

Det blev denne gang netop under Albert Collins-nummeret, at JW-Jones’ trio lavede deres instrumentbytte. Sangen lagde også ryg til en bassolo og en lang trommesolo – vel at mærke fra instrumenternes rette ophavsmænd!

JW-Jones og Jacob Clarke

Det var, som om jazzpåvirkningen skinnede lidt mere igennem her, og måske var det medvirkende til, at JW-Jones ikke rigtig brændte igennem i arenaen. Den vægtigste grund var dog nok, at mange publikummer simpelthen ikke var på plads endnu til denne tidlige koncert.

Og da trioen til sidst nåede til sit store shownummer, ”So long baby goodbye” med de indlagte pop- og rockcitater, skal det retfærdigvis siges, at de høstede et solidt bifald. Og showet virkede da også meget mindre malplaceret fra Arena Stage, end det havde gjort i Maskinhallen.

Talent

Harrell “Young Rell” Davenport

På Blues Hall-scenen var det nu tid til et af de mest spændende punkter på programmet, nemlig det blot 17-årige talent Harrell ”Young Rell” Davenport. Den unge Davenport, som stadig har sin første albumudgivelse til gode, optrådte solo på mundharpe, guitar og vokal – ikke nødvendigvis nogen nem opgave, når man skal spille en festivalsal op.

Harrell Davenport fik dog hurtigt publikum med sig. Man sporede naturligt nok en vis nervøsitet, men Davenport var ikke ræd for at adressere publikum og forlange en hørbar respons. Og små problemer, der klart skyldtes manglende erfaring – så som at det tog lidt for lang tid, når der skulle skiftes guitar eller mundharpe – håndterede han fint.

Harrell “Young Rell” Davenport

Således kunne han tydeligvis mærke, at han var ved at tabe momentum efter ellers at være startet godt med en akustisk fremførelse af Jimmy Reeds ”Big boss man”. Da det kneb med at få elektrisk guitar og mundharpe hurtigt på plads bagefter, fik Davenport publikum til at klappe takten og påbegyndte simpelthen sin egen ”Come back tomorrow when I’m grown” a cappella. Og det udløste stor jubel, da hen endelig kunne anslå guitaren.

Det var tilbage til akustisk guitar med ”Beefsteak when I’m hungry”, en melodisk, oldschool blues. Harrell Davenports guitarspil var ikke perfekt, men besad en vis rå charme og åbenbarede da også et ubestrideligt talent. Han virkede dog væsentlig mere sikker på mundharpe, hvor hans spil var letflydende og ubesværet.

Tempoet

Harrell “Young Rell” Davenport

Tempoet blev sat op med ”Catchfish blues” og ”We gonna pitch a boogie woogie”, sidstnævnte med fed, wailing mundharpe. Men Harrell Davenport var god til at variere tempoet, og hans egen, glimrende ”Hurt people hurt people” var en slow blues.

”Hey! Ba-ba-re-bop” (Lionel Hampton m.fl.) blev fremført hovedsageligt instrumentalt på mundharpe – altså uden guitarakkompagnement – og dén tog kegler. Efterhånden åbnede Harrell Davenport for posen med cirkustricks, og man så ham både føre en samtale med sin mundharpe, spille med instrumentet inde i munden og spille mundharpe med næsen!

Harrell “Young Rell” Davenport
Foto: Jakob Wandam

Efter en sjælfuldt sunget egenkomposition, ”Fatherless child”, sluttede Harrell Davenport af med ”Rocket ”88”” spillet i et halsbrækkende tempo og sågar med Davenport liggende på ryggen undervejs.

Harrell ”Young Rell” Davenport var et sympatisk nyt bekendtskab, som klart manglede erfaring og endnu havde nogle rå kanter, der trængte til slibning, men som ikke desto mindre begejstrede både publikum og anmelder.

Afbalanceret

The Nick Moss Band

The Nick Moss Band stod dernæst på Arena Stage, og denne gang var de faktisk endnu bedre, end de havde været tidligere på dagen i Maskinhallen. Den lydlige balance mellem bandmedlemmerne var nu helt på plads, og måske var det derfor, at sættet også rent musikalsk fremstod mere afbalanceret. Alle musikere fik god plads til at strække ud, og faktisk nåede The Nick Moss Band kun at spille seks numre, som til gengæld var lange og levnede plads til masser af soloer.

Nick Moss og Rodrigo Mantovani

Det var en fornøjelse at høre Nick Moss slå sig løs med sit veloplagte guitarspil, for eksempel på en flot-flot udgave af standarden ”Key to the highway”, der fulgte efter et indledende, storswingende instrumentalt jump blues-nummer med Dennis Gruenlings mundharpe i fokus.

Pierce Downers dunkende trommer indledte ”Lonely fool”, en hård, rocket intro, der faktisk dækkede over en langsom blues. Igen var det godt at konstatere, hvorledes Nick Moss’ guitar nu fyldte mere i lydbilledet, men det var bandets fænomenale sammenspil, der var den helt store nydelse.

Pierce Downer

Dennis Gruenling sang for på ”Man on the move”, en jump blues, som i det hele taget var en flot showcase for mundharpevirtuosen. Næste nummer var til gengæld en tour de force for Nick Moss, en fed slow blues med Rodrigo Mantovani på blød, cremet elbas. Og både Mantovani og Pierce Downer spillede vildt og energisk på den afsluttende tunge, groovy shuffle ”Get your back into it”.

The Nick Moss Bands koncert var en magtdemonstration af et fantastisk spillende orkester og en af de bedste oplevelser på Blues Heaven 2024.

Superprofessionel

Big Daddy Wilson

Big Daddy Wilson har spillet mange koncerter på dansk grund, og Bluesnews.dk har også set ham flere gange (se for eksempel her og her). Alligevel var Wilson Blount og hans italienske band The Goosebumps en positiv overraskelse. De leverede en superprofessionel koncert i Blues Hall med stort overskud.

Big Daddy Wilson er en teknisk dygtig sanger med en lækker, varm soulstemme og tydelige rødder i gospel. Han har efterhånden spillet med sit europæiske band i mange år – Big Daddy Wilson er amerikaner, men bor i Tyskland – og Cesare Nolli på guitar, Paolo Legramandi på bas og Nik Taccori på trommer spillede virkelig tight.

Cesare Nolli og Big Daddy Wilson

Musikalsk bevægede koncerten sig i flere retninger, fra det funky soul blues-åbningsnummer ”Deep in my soul” til den countryprægede ”Ain’t got no money” og gospel-rocknummeret ”He cares for me”. Big Daddy Wilson var en sympatisk og smilende frontmand, der udstrålede nærvær og spilleglæde. Ud over den flotte vokal bidrog han også med tamburinspil.

Positivitet

Cesare Nolli

Samtidig var Big Daddy Wilson god til at inddrage sine medmusikere, og de kvitterede herfor med smittende positivitet. Cesare Nolli spillede smagfuldt, ofte med en fuldfed tone, og hans koncise guitarsolo på den funky ”Rise and shine” var et skoleeksempel i kunsten at få meget ud af lidt.

Kun den dunkende ”Dance little momma” gik lidt i tomgang; ellers var det et rigtig glimrende sæt, hvor salen gyngede, og kontakten mellem kunstner og publikum var i top. På nummeret med den rammende titel ”Texas boogie” sang folk med, og det gik i det hele taget rent hjem.

Paolo Legramandi

”He cares for me” blev båret frem af stortromme og dyb bas, mens Paolo Legramandis basspil var bouncy og legende på ”Ain’t got no money”, hvor man også fik lov at høre Cesare Nolli med bottleneck-slide.

Koncertens højdepunkt var den flotte soul blues-ballade ”Crazy world”, simpelthen fremragende sunget og med en fed guitarsolo. Big Daddy Wilson og The Goosebumps sluttede af med en swingende Chicago blues i form af ”Love is the key”, og igen gyngede salen. Alt i alt en rigtig fin og næsten perfekt tilrettelagt performance.

En sand showmand

Mr. Sipp

Hvis Big Daddy Wilson-koncerten var en rigtig band-oplevelse, var der til gengæld ingen tvivl om, hvem stjernen var, da Mr. Sipp optrådte på Arena Stage. Castro Coleman, som hans borgerlige navn lyder, er en sand showmand, og sættet var domineret af hans kilometerlange guitarsoloer, som ville kunne give Alan Haynes kamp til stregen.

Mr. Sipp havde naturligvis et band i ryggen, og det bestod af Jeffrey Flanagan på bas, William West på trommer og LeTeriance Burns på orgel. De fik lov til at blive en del af sceneshowet under ”Nobody’s bisness”, en uptempo Texas boogie, hvor Jeffrey Flanagan og Mr. Sipp skridtede scenen af i indøvede dansetrin, mens LeTeriance Burns sang.

Mr. Sipp

Ellers var alt fokus på Mr. Sipp, som da også spillede ret fedt. Den tungt dunkende ”Gotta let her go” var en heftig, effektiv start på koncerten, og ”Going down” fortsatte den hårdtslående bluesstil, inden der blev skiftet tempo (men ikke stil) med slow bluesen ”Dirty Mississippi blues”. Mr. Sipp var igen leveringsdygtig i maraton-guitarsoloer, og det syntes at falde i god jord hos et publikum, som virkede ret begejstret for amerikaneren.

Sejt gået

Mr. Sipp

Det kulminerede under slow bluesen ”Miss Jones”, hvor Mr. Sipp forsvandt bag scenen for at dukke op på gulvet, naturligvis uden at tabe en tone undervejs. Stadig spillende tog han turen hele vejen rundt gennem salen og op på stole og borde, og selv om det naturligvis var kalkuleret, var det sgu også ret sejt gået – bogstaveligt talt!

”Can I ride” var en Chicago shuffle og blev som det eneste nummer ikke strakt længere ud end nødvendigt, måske fordi der også skulle være tid til sættets eneste covernummer, ”Smokestack lightning”.

Mr. Sipp

Her blev den klassiske boogiestil parret med Castro Colemans gospel-side (han har medvirket på talrige gospelindspilninger, og Mr. Sipps seneste album Old time church er en gospelplade), og det fungerede overraskende godt med gospelkor på et Howlin’ Wolf-nummer.

Mr. Sipp var energisk grænsende til maniske, men han havde både teknik og udstråling, og selv kynikere måtte overgive sig til hans actionfyldte optræden.

Imponerende besætning

Joe Nosek

Fredag aftens sidste band var The Cash Box Kings, et rigtig oldschool Chicago blues-band med en imponerede besætning: Derek Hendrickson, endnu en af Blues Heavens imponerende unge trommeslagere, sad bag den fremragende japanske pianist Lee Kanehira, bandleder Joe Nosek på mundharpe, svenske Lars Näsman (som tidligere har spillet på Blues Heaven med Trickbag og Knock-Out Greg & the Scandinavian Blue Flames) på kontrabas og Chicagos sideman-koryfæ Billy Flynn på guitar.

Billy Flynn

Frontfiguren var den godt 70-årige sanger Oscar Wilson, men på bedste amerikanske vis spillede bandet fire numre, inden Wilson overhovedet viste sig på scenen. Joe Nosek sang ”Cash Box boogie” og et lidt fjollet medley af ”Folsom Prison blues” og ”That’s all right”, sidstnævnte potpourri mens han gjorde sit bedste for at imitere Johnny Cash og Elvis Presley. Nosek var en livlig forsanger, hvis fremtræden stod i kontrast til hans tilbagelænede vokal på det første nummer.

Lee Kanehira

”Queen” Lee Kanehira var en fantastisk boogie-woogie-pianist og sang også et enkelt nummer. Under en Little Walter-hyldest kæmpede Joe Nosek med teknikken, og Kanehira tog teten og spillede en længere passage med behændigt soloklaver. Billy Flynn bidrog med en stilig guitarsolo, inden Nosek endelig kunne tage over og give en fed mundharpeopvisning.

Værd at vente på

Oscar Wilson og Billy Flynn
Foto: Jakob Wandam

Så fik vi langt om længe Oscar Wilson på banen, og han var bestemt værd at vente på. Alderen kunne han ikke løbe fra, og faktisk kunne han overhovedet ikke løbe nogen steder, for Oscar Wilson var tydeligvis dårligt gående og fægtede jævnligt med sin stok. Men stemmen var der ikke noget i vejen med, og heller ikke charmen eller humøret.

Han sang ”Oscar’s Motel”, komplet med Howlin’ Wolf-agtige ulvehyl, og den funky ”Down on the south side”. Lars Näsman var nu skiftet til elbas, og vi fik endnu en solo fra Billy Flynn med den karakteristiske fine, rene tone.

Joe Nosek

En sublim slow blues – måske hed den ”Dreams”? – med Lee Kanehira på orgel var et højdepunkt med en virkelig fed stemning, efterfulgt af jump bluesen ”Too late”, nu igen med klaver og kontrabas og en fed mundharpesolo af Joe Nosek.

The Cash Box Kings kunne altså bare det dér med gammeldags urban blues, og da de rundede af med John Lee Hookers ”Howlin’ wolf”, gik det hele op i en større, sej Chicago blues-enhed med en fed klaversolo og bottleneck-guitar af Billy Flynn. Sådan!

Vidt forskellige

Harrell “Young Rell” Davenport

Lørdag den 9. november var der igen juke joint-koncerter i Maskinhallen, og nok en gang var det to vidt forskellige navne, der var sammenstillet på dagens program. Bluesnews.dk valgte et gensyn med Harrell ”Young Rell” Davenport, mens vi besluttede at gemme Blues Beatles til dagens senere koncert i Arena Nord.

Harrell Davenports enmandsband var et godt match med Maskinhallen, hvor rammerne var mere intime end i arenaens Blues Hall. Han spillede et gavmildt sæt på seksten numre, herunder naturligt nok en del gentagelser fra dagen før. Således begyndte han med ”Come back tomorrow when I’m grown” og “Pitch a boogie woogie”, men satte så i med J.B. Lenoirs ”Mamma talk to your daughter”.

Harrell “Young Rell” Davenport

Blandt de øvrige nybrud var versioner af Robert Lockwoods ”Take a little walk with me”, Charley Jordans ”Keep it clean”, Yank Rachells “Loudella blues”, Jimmy Reeds “I’m the man down there” og et medley af ragtime-standarden “Make me a pallet on the floor” og Blind Blakes “Diddie wa diddie”.

Igen vekslede Harrell Davenport mellem elektrisk og akustisk guitar – spillet uden plekter, hvilket gav hans spil et organisk udtryk – samt forskellige mundharper. Ikke alt gik lige godt, og for eksempel ”Pallet on the floor” lå simpelthen i den forkerte toneart til hans stemmeleje, men det almindelige indtryk var mere end lovende, og faktisk var Davenports sangstemme generelt rigtig udmærket.

Harrell “Young Rell” Davenport

Som ved gårsdagens optræden mærkede man den manglende rutine i koncertens lidt ujævne flow, og der var bestemt også sporadiske skønhedsfejl i guitarspillet. Men Harrell ”Young Rell” Davenport syntes ikke desto mindre hurtigt at tage ejerskab over sin performance, og han optrådte med en imponerende selvsikkerhed. Publikum i Maskinhallen ville ham også gerne, så det blev en god oplevelse for alle parter.

Multinational

Nathan James

I Arena Nord begyndte lørdagens løjer med Nathan James, som stillede med en multinational trio, der ud over ham selv på guitar og vokal bestod af den tyske bassist Walter Wilhelm og den nederlandske trommeslager Peter ten Wolde.

Nathan James selv stammer fra Californien, og hans stil er da også hovedsageligt inspireret af West Coast bluesen. James spillede tight, disciplineret og næsten blottet for blær. Ja, faktisk var det så pænt og tilbageholdende, at det blev en lille smule kedeligt.

Nathan James og Peter ten Wolde

Det var nu ikke, fordi Nathan James ikke prøvede at variere musikken. ”I’m gonna leave” og Pee Wee Craytons ”Do unto others” var klart i West Coast-traditionen, men ”Look out your window” havde et strejf af country og Chet Atkins. Der var blid country blues i form af ”That was not enough”, som blev tilegnet James’ afdøde mentor James Harman, ”I’ll never listen to you” havde et hill country blues-beat, og “Trust your intuition” var dovent jazzet.

Nathan James

”Welcome home” var rock & roll, og “Action” havde et rhumba-groove, så det burde have været alt andet end kedeligt. Men alt var meget kontrolleret og savnede simpelthen vildskab. Først hen imod slutningen af sættet, da Nathan James fandt sin bottleneck frem, begyndte koncerten at løfte sig lidt over det pæne og jævne.

Det var således næsten befriende at høre noget slide på ”Better left unsaid” og den afsluttende ”Silent treatment”. Men man gik alligevel fra Blues Hall med en uforløst følelse.

Nathan James, Peter ten Wolde, Walter Wilhelm

Lukkede døre

Dawn Tyler Watson og Ben Racine Band

Uden for Arena Stage måtte publikum ventede ved endnu lukkede døre. Festivalens canadiske kontingent, sangerinden Dawn Tyler Watson og Ben Racine Band, holdt lydprøve indtil sidste øjeblik, hvor dørene til salen endelig blev åbnet.

Musikerne var løbet ind i problemer, idet deres bagage ikke var nået frem i lufthavnen. Faktisk kunne man se, at flere af dem optrådte iklædt Blues Heaven-merchandise, fordi de tydeligvis manglede deres scenetøj! Og så kunne man jo frygte, at det var en flok irritable og uoplagte bluesmusikere, man skulle til at høre.

Dawn Tyler Watson

Heldigvis gjorde Dawn Tyler Watson denne frygt til skamme fra første øjeblik. Faktisk virkede hun uhyre motiveret, smilende og talende, og Dawn Tyler Watson og bandet blev et virkelig sympatisk bekendtskab, også selv om det indimellem skinnede igennem, at de godt kunne have brugt lidt mere tid på lydprøve.

Knald på var der også fra begyndelsen. Åbningsnummeret ”Alligator” foregik i et galopperende tempo, Dawn Tyler Watson sprang rundt på scenen, den meget bevægelige tenorsaxofonist Kaven Jalbert gav en drønende solo, og også Ben Racine stemplede ind med en muskuløs guitarsolo. Ud over Watson, Racine og Jalbert så man Vincent Pollet-Villard på keyboard, Antoine Escalier på bas og Pascal Delmas på trommer.

Duet

Ben Racine og Dawn Tyler Watson

”This & that”, en brusende soul blues med prominent orgelarbejde af Pollet-Villard, fulgte, inden Dawn Tyler Watson og Ben Racine sang duet på den meget New Orleans-påvirkede ”You’re the only one for me”. Det var bestemt ikke dårligt, for Ben Racine (som også til daglig er forsanger i Ben Racine Band) havde en god sangstemme.

Dawn Tyler Watson kunne i allerhøjeste grad også synge, og hun kunne tilmed scatte og imitere en trompetsolo med stemmen, hvilket hun gjorde på den souljazzede ”Love to burn”. Her var der også en fin bassolo af Antoine Escalier.

Dawn Tyler Watson

Sættets svageste led var ”Son of a gun”, hvor tempoet var højt, men hvor der gik lidt for meget halbal-rock & roll i den. Så var det bedre at høre den swingende ”I look good” med stærk powerhouse-vokal af Watson. Og til sidst tog hun os alle sammen i kirke med gospelsangen ”Shine on”, hvor hendes flotte, mørke vokal virkelig kom til sin ret.

Stemmen, bandet og den stærke, positive udstråling og scene-presence gjorde koncerten med Dawn Tyler Watson til et af Blues Heaven 2024’s rigtig gode indslag.

En vis spænding

I Blues Hall var det snart tid til Blues Beatles, som vi imødeså med en vis spænding. Bluesnews.dk havde oplevet de brasilianske Beatles-fortolkere før (læs her), og dengang blev vi positivt overrasket, men denne anmelder var nu alligevel lidt usikker på, hvor meget de havde at byde på.

Bruno Falcão
Foto: Jakob Wandam

For Blues Beatles er et orkester, hvis eneste eksistensberettigelse er den gimmick, at de spiller Beatles-numre i bluesarrangementer. Hvor langt kan man egentlig tage dét? Og er det ikke lidt billige point, når man udelukkende spiller sange, som alle kender – bluesfans eller ej?

Svaret er selvfølgelig: Jo, det er billige point – men hvor gør de det bare godt, Blues Beatles, som igen viste sig at være et virkelig velspillende band. Marcos Viana (vokal), Lancaster Ferreira (guitar), Flávio Naves (keyboards), Bruno Falcão (bas) og Fred Barley (trommer) kan deres kram, og at de optræder i matchende jakkesæt, og at især Bruno Falcão giver den gas med rockstjernepositurerne, gør ikke musikken det mindste ringere.

Bluesbehandlingen

Blues Beatles
Foto: Jakob Wandam

The Beatles var aldrig blandt de mest bluesinspirerede af 1960’ernes British invasion-bands, og ikke alle deres sange egner sig lige godt til ”bluesificering”. For eksempel var bluesbehandlingen lidt hård ved den fine ballade ”Blackbird”, selv om den stadig blev spillet akustisk med Marcos Viana på guitar. Men så udviklede arrangementet sig til en elektrificeret boogie i noget højere tempo, og så blev det faktisk ret cool. Intensiteten steg og steg, inden Blues Beatles atter lod sangen slutte akustisk.

Lancaster Ferreira
Foto: Jakob Wandam

Andre sange var væsentligt tættere på forlægget, især ”I saw her standing there”, som af natur er et klassisk rock & roll-nummer. Og generelt lykkedes det Blues Beatles at give sangene en blueslyd uden at ændre dem til ukendelighed.

Det skyldtes ikke mindst den rigtig gode bluesfornemmelse i deres spil, hvor især Lancaster Ferreira udmærkede sig med sine fraseringer og tyktflydende guitartone.

Flávio Naves, Bruno Falcão, Marcos Viana
Foto: Jakob Wandam

Marcos Viana sang med en flot stemmepragt, og især på ”You can’t do that” fik han lov til at demonstrere sine evner for vokalgymnastik. Her var også en udstrakt orgelsolo af den energiske Flávio Naves. Han var i det hele taget i fin form, og da Beatles-repertoiret fik en pause, og bandet kastede sig over B.B. Kings ”Sweet little angel”, spillede Flávio Naves noget af det bedste bluesorgel, vi havde hørt på festivalen.

Fortjent bifald

Marcos Viana
Foto: Jakob Wandam

Samtidig arbejdede rytmesektionen hårdt, Lancaster Ferreira fortsatte sine gode takter med flere superflotte soloer, og Marcos Viana leverede en vokal kraftpræstation. Dét nummer især udløste et stort og helt fortjent bifald.

Blues Beatles havde i det hele taget rigtig godt fat i publikum, og da de rundede af med en heftig ”Can’t buy me love”, blev det Lancaster Ferreiras tur til at tage turen ud mellem tilskuerne, hvor han også nåede at give high-fives til barpersonalet, mens han spillede. Bruno Falcão spillede fed, løbende bas, og Flávio Naves’ orgel brusede lystigt.

Man måtte bare igen tage hatten af for Blues Beatles, som fuldstændig mestrede kunsten at levere et intenst og uhyre velspillet festivalsæt uden overflødigt fedt.

Store forventninger

Nora Jean Wallace

For tre år siden optrådte sangerinden Nora Jean Wallace første gang på Blues Heaven og gav en af dét års allerbedste koncerter (læs her) – foruden en fænomenal optræden ved den efterfølgende Gospel Heaven-begivenhed (læs her). Så der var store forventninger til den nu 68-årige amerikaner, ikke mindst fordi hun denne gang blev bakket op af The Cash Box Kings (minus sanger Oscar Wilson).

Joe Nosek

Det betød altså Joe Nosek på mundharpe, Billy Flynn på guitar, Derek Hendrickson på trommer, Lars Näsman på bas og Lee Kanehira på keyboards, og som vi allerede tidligere havde konstateret, var det et band, som i dén grad kunne deres Chicago blues. Som sådan var de et perfekt match for Nora Jean Wallace, og at de ikke havde spillet sammen i den konstellation før, mærkede man stort set kun på lidt usikkerhed imellem numrene. Når først musikken spillede, lød det afsindig godt!

Nå ja, kapelmester Joe Noseks forsøg på at distribuere soloer blev en gang eller to overset af Wallace, men det gjorde intet, for den musikalske oplevelse var så ægte og intens, at eventuelle småfejl var ligegyldige.

Nora Jean Wallace

Der tales meget om autenticitet inden for musikken, og dén har Nora Jean Wallace. Ikke bare er hun vokset op i Mississippi og Chicago i en blues- og gospelsyngende familie, hun har også et enestående nærvær på en scene. Det kan lyde fortærsket, men som man stod der foran Arena Stage, kunne man mærke, at Nora Jean Wallaces musik kom fra hjertet – der var ingen forstillelse, intet, der blev kørt hjem på rutinen. Nora Jean Wallace følte sin musik, og hun var .

Ufortyndet

Nora Jean Wallace

Hun holdt sig også denne gang til sin force. Der var ingen småkedelige r&b-numre, men udelukkende dyb, ufortyndet Chicago blues. Der blev åbnet med en luntende, stemningsfuld ”Smokestack lightning”, efterfulgt af en fed ”Rag and bucket” med en flænsende mundharpesolo af Joe Nosek. Han slog til igen med en fed solo på ”Howlin’ for my darling”, hvor Nora Jean Wallace også gav prøver på sin falset.

Nora Jean Wallace og The Cash Box Kings

The Cash Box Kings’ backing var enkel og prunkløs, og Billy Flynns iskolde guitartone var et diskret, men lækkert krydderi på ”I’m a blues woman”. De første fire numre af koncerten holdt sig nogenlunde i det samme seje groove med klassisk Chicago-bandlyd, men ”I’m gonna leave you” var en slow blues, hvor Lee Kanehira skiftede fra klaver til orgel, og Flynn bød ind med nogle elegante, B.B. King-agtige guitarlicks.

Billy Flynn og Nora Jean Wallace

Endnu bedre var uptempo-nummeret ”Going back to Mississippi” og den suveræne slow blues ”I made some connections”, inden der blev sluttet i et fedt boogie-groove med en ”Wang-dang-doodle”-lignende sag. Her lod Joe Nosek sin mundharpe glamme, mens Nora Jean Wallace forlod scenen.

Nora Jean Wallace er (som mange andre) blevet kaldt en arvtager til Koko Taylor, og her er virkelig noget om snakken. Der er en urkraft i hendes stemme, der bare blev bedre og bedre, som koncerten skred frem. Faktisk er den eneste anke, at koncerten ikke kunne være længere, for en stemme som Wallaces har rent fysisk brug for at blive varm, og festival-setup’et nødvendiggjorde, at hun desværre måtte stoppe, netop som hun var varmet op. Under alle omstændigheder leverede Nora Jean Wallace og The Cash Box Kings den største musikalske oplevelse på Blues Heaven 2024.

Veteranerne

I Blues Hall gjaldt det nu et gensyn med Mark Hummel Band. Stemningen var god, allerede inden veteranerne gik i gang, og den blev kun bedre, efterhånden som Mark Hummel blæste sig igennem det instrumentale åbningsnummer. Han spillede bare fedt!

Mark Hummel
Foto: Jakob Wandam

Også resten af bandet virkede i endnu bedre form end om torsdagen, ikke mindst Bob Hall, som spillede herlige klaversoloer på for eksempel ”Who” og ”Stop messin’ round”. Anson Funderburgh optrådte med vanlig tilbagelænet elegance og noterede sig for mange sublime guitarsoloer, ikke mindst på en virkelig vellykket ”Headed for a heartache” og på ”Double trouble”, hvor hans lækre, lækre guitarlinjer var kræs for øregangen. Sidstnævnte nummer bød også på en superfed kromatisk mundharpesolo af orkesterlederen.

Publikum sang med på ”What the hell”, men måtte slippe Mark Hummel og hans stjerneorkester efter en piskende ”I got to go”.

Hovednavn

Ronnie Baker Brooks

Nu var det nemlig blevet tid til festivalens formelle hovednavn, den amerikanske guitarist og sanger Ronnie Baker Brooks. Han stillede med Philip Castleberry på bas, Chris Singleton på trommer og Daryl Coutts på tangenter, men al opmærksomhed havde det nu med at samle sig om orkesterlederen, hvis skarpe, skarpe tone ramte som et lynnedslag på åbningsnummeret ”Born in Chicago”. Paul Butterfield Blues Band-klassikeren var udsat for et tordnende tungt arrangement og gled over i Willie Dixons ”I just want to make love to you”.

Ronnie Baker Brooks

Tilskuerne foran Arena Stage virkede voldsomt begejstrede for Brooks’ aggressive guitar-attack og sang og klappede i takt. Den dunkende bluesrock-stil fortsatte med ”Blues in my DNA”, titelnummeret fra Ronnie Baker Brooks’ netop udgivne album.

Herfra fik vi også ”My boo” med livligt orgelspil af Daryl Coutts, men ellers var det nu ikke meget, Brooks overlod til bandet. Hans fuldfede tone og uhæmmede soloforløb overstrålede alt. Tempoet blev varieret, og der var for eksempel mere funk og soul i et nummer som ”My love will make you do right” og rock i ”I’m feeling you”, men lyden var den samme – tonstung og med nærmest uophørlige guitarsoloer.

Entertainer-tricks

Ronnie Baker Brooks

Til gengæld rullede Ronnie Baker Brooks sine entertainer-tricks ud, og der var små dansetrin i ”Stuck on stupid”, som begyndte afdæmpet med Daryl Coutts på piano, inden den flækkede i et drønende guitarcrescendo med orgelakkompagnement.

Et sandt Blues Heaven moment opstod under afslutningsnummeret ”Take me witcha”. I løbet af en lang guitarsolo i dette hårdtpumpede Chicago blues-nummer kom Ronnie Baker Brooks ned på gulvet og tog en lang tur gennem salen, hvor han sågar sad og spillede på de bageste publikumsrækker, lige som han spillede med tænderne.

Ronnie Baker Brooks og Mr. Sipp

Sådanne løjer havde Mr. Sipp og Lancaster Ferreira jo allerede lavet før ham, og Ronnie Baker Brooks vandrede ind bag bagtæppet, stadig spillende. Men da hans guitar efterfølgende dukkede op på scenen, var det ikke længere ham, der spillede på den, men Mr. Sipp!

Efter endnu en opvisning i sologuitar af Mr. Sipp begyndte de to at spille firhændigt på guitaren, og således sluttede den sidste koncert på Arena Stage med et festligt klimaks.

Højt!

Robert Jon & the Wreck
Foto: Jakob Wandam

Det var ikke festivalens sidste koncert, for dén stod southern rock-gruppen Robert Jon & the Wreck for i Blues Hall. Den må dog stå uden for bedømmelse, for Bluesnews.dk måtte forlade salen i utide og nåede blot at konstatere, at Robert Jon & the Wreck spillede højt!

Til opsamling kan det fastslås, at Blues Heaven 2024 var en særdeles velafviklet festival. Konceptet med to scener fungerede rigtig godt, tidsplanen blev overholdt med imponerende præcision, og lydforholdene var som nævnt upåklagelige i Arena Nord.

Arena Nord
Foto: Jakob Wandam

Selve programmet savnede måske de helt store trækplastre – der var ingen Robert Cray eller Buddy Guy denne gang, men mindre kan også gøre det. Blues Heaven er stadig den eneste bluesfestival i Danmark med internationale navne af den kaliber, som der blev budt på i Frederikshavn.

Nora Jean Wallace blev festivalens musikalske højdepunkt, og generelt gjorde erfarne navne som også The Nick Moss Band, Mark Hummel Band og The Cash Box Kings et stort indtryk. Men det var også en fornøjelse at se et ungt talent som Harrell ”Young Rell” Davenport få chancen og gribe den.