Anden udgave af Blues Alive Festival løber af stablen til september

Tekst: Peter Widmer

Endagsbegivenheden Blues Alive Festival 2019 finder sted i Horsens lørdag den 28. september klokken 13.30-00.45 og foregår i Håndværkerforeningens bygning på adressen Allégade 16 A.

Festivalen blev i 2018 afviklet samme sted, og det er kun et plus, at også 2019-udgaven løber af stablen dér. Håndværkerforeningen viste sig nemlig at være perfekt til afholdelse af en festival af Blues Alive Festivals karakter.

Det er Blueskartellet i Horsens, der står bag Blues Alive Festival, og som har gjort klogt i at specificere, at det er ”blues, rock & roots,” der er festivalens omdrejningspunkt.

Trods navnet – Blues Alive Festival 2019 – bliver festivalen altså hverken promoveret som – eller skal opfattes som – en decideret bluesfestival, der kun omfatter bluesgenren.

Bluespolitiet

Arrangørerne stræber nemlig efter at indfange “the blues” og nogle relaterede genrer. Som Muddy Waters – en af de største Chicago blues-eksponenter – sagde det: ”The blues had a baby, and they named it rock and roll.”

Og Willie Dixon, en anden af de store Chicago blues-musikere, sagde det således: “The blues are the roots and the other musics are the fruits.”

Dertil kommer det bredspektrede begreb “roots,” der blandt andet kan betyde americana (music), som er en stil, der omfatter tidlig blues, country, folk, rhythm & blues og rock-påvirkninger.

Således er arrangørerne dækket ind, som publikum ved man, hvad man kan vente sig, og bluespolitiet kan roligt tage en fridag.

Løb rundt

Håndværkerforeningen

Sidste år kunne man også opleve et varieret program (læs her).

Samme tiltrak mange mennesker, Blues Alive Festival 2018 var en succes på flere planer, og før festivalen var omme, var alle billetter udsolgt (læs her).

Programmet for Blues Alive Festival 2019 er absolut heller ikke at kimse ad, for det ser både forskelligartet, veldisponeret og spændende ud med interessante kunstnere i diverse konstellationer.

Der er som sidste år to scener. Der er Store Scene på Håndværkerforeningens første sal. Desuden er der Café Scenen i stueetagen.

Udstillinger

Vil man høre musik på Café Scenen, gør man klogt i at komme i god tid, for i det lokale, der rummer denne scene, er der kun plads til 150 mennesker, og her er det ”først til mølle-reglen,” der gælder.

Uden mad og drikke duer en festivalgænger ikke, og man kan således både tilkøbe sig noget at spise og noget at slukke tørsten med til rimelige priser, så længe festivalen varer.

Man kan også flotte sig med Håndværkerforeningens buffet til 130 kr., men dén skal forudbestilles og betales, hvor man køber sine festivalbilletter.

Der er desuden mulighed for at købe andre ting og sager, for også i år er der udstillinger og salg i Rød Stue. Her udstiller og sælger nemlig Hattemanden Pepino sine varer, og et hold fra helse-STEDET.net diverterer for eksempel med ingefærjuice, håndlæsning og smykker.

Nyt tiltag

Som et nyt tiltag er der i Rød Stue også mulighed for at smage på – og købe – produkter fra Trolden, der er et lokalt bryghus. Trolden producerer ufiltrerede specialøl, der er eftergæret på flaske.

Er man ikke til specialøl, er nogle af Troldens andre frembringelser måske noget? For eksempel kan man væde ganen med Troldens whiskey, vodka, rom eller gin.

Rød Stue fungerer som en hyggelig hule, hvor man kan slappe lidt af fra musikken og beskæftige sig med andre ting end dem, der er på programmet musikmæssigt, hvis der skulle være behov for det.

Har man brug for bare lidt almindelig afslapning og måske en god snak, kan man slænge sig i de brugervenlige Chesterfield-møbler, der er så behagelige at sidde i, at der er overhængende fare for, at man bliver hængende. Chesterfield-møblementet forefindes på første sal lige uden for Store Sal.

Begynderproblemer

Store Sal
Foto: Peter Widmer

Sidste år var der en del lydproblemer i Store Sal, men det er forventeligt, at disse begynderproblemer vil være løst til den 28. september. De gode lydfolk fik i hvert fald nogle erfaringer at trække på og et indgående kendskab til Store Sal under den første Blues Alive Festival.

Lyden på Café Scenen kunne desuden ofte have været en kende bedre afstemt, end tilfældet var i 2018, men også dén udfordring formodes at være ude af verden, når Blues Alive Festival pågår i år.

Et irriterende element omkring Café Scenen i 2018 var i øvrigt den hob af snakkehoveder, der ofte ødelagde musikoplevelsen for dem, der var der for at lytte til musikken. Dette kan selvsagt på ingen måde lægges arrangørerne til last. Derimod må visse elementer blandt publikum tage ansvaret for dette.

Mange publikummer kæftede så højlydt op, at selv musikerne måtte bede om ro til at lave deres arbejde, hvilket er helt og aldeles utilstedeligt.

Lavmælt

Hverken Moster Misses fødselsdag, byturen sidste lørdag eller andre emner, som de mange snakkende delagtigjorde deres medpublikummer i, hører hjemme i en koncertsituation.

Altså: Klap i, nyd musikken og lad være med at ødelægge koncertoplevelsen for andre mennesker og for diverse musikere. Hvis der absolut skal snakkes, så gør det lavmælt og ikke konstant, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så forlad koncertlokalet og snak et andet sted. Mindre snak, mere musik, tak.

Dette gælder naturligvis ikke kun, når man er til Blues Alive Festival. Det gælder generelt, når man går til koncert eller er i nærheden af levende musik i det hele taget, hvor idéen er, at man skal lytte til musikernes frembringelser og give dem ro til at klare deres jobs.

Man kan så blot håbe på, at publikum har fået mere bevidsthed om det gode ved ”mindre snak, mere musik, tak.”

Åbner

Crossfire

Det er den engelske kvartet Crossfire, også kendt som The Crossfire Blues Band, der åbner Blues Alive Festival 2019, og det gør de kl. 13.30 på Café Scenen.

Crossfire stammer fra den sydlige del af England og blev dannet i 2017 af den purunge guitarist Marcus Praestgaard-Stevens, der stadig er teenager, og som til daglig blot kalder sig Marcus Praestgaard.

Som hans efternavn antyder, har han dansk blod i årerne, og det alene kan jo vække et dansk publikums nysgerrighed.

Imidlertid er det musikken, der tæller, og Crossfire er et absolut interessant bud på et up-and-coming britisk bluesnavn, der kan blive spændende at opleve.

Blanding

Crossfire spiller en gedigen blanding af blues, funk, jazz og soul og har fået meget pæne ord med på vejen af den britiske bluespresse for deres live-optrædender.

Tilmed var Marcus Praestgaard i 2018 nomineret til titlen som ”Young Blues Artist of the Year,” da der blev uddelt Blues Awards i England, og var blandt de fire finalister.

Crossfire består foruden af Marcus Praestgaard af den glimrende sangerinde Alice Armstrong, den solide bassist Eddie Masters og den stabile trommeslager Graham Walker. De to sidstnævnte har blandt andet samarbejdet med navne som Albert Collins, Albert King, Mick Jagger, Tom Jones og Rod Argent.

Crossfires musik er i skrivende stund endnu ikke lp- eller cd-dokumenteret, men man kan for eksempel finde flere optagelser med dem på YouTube.

Engelsk diva

Kl. 15.15 er det – ligeledes på Café Scenen – den engelske sang-diva Samantha Antoinette Smith, der står på scenen med sit band, som denne aften består af:

Samantha Antoinette Smith
Foto: Peter Widmer

Troels Jensen på tangenter, Asmus Jensen på trommer, Carsten Mellson på guitar, bassisten Jakob Kirkegaard Kortbæk og ikke mindst den totalt uortodokse guitarist Kasper ”Lefty” Vegeberg.

Med dét hold er Samantha Antoinette Smith i virkelig gode hænder, så den alsidige sangerinde har et fremragende udgangspunkt for at formidle sit vidtspændende repertoire, og det gør hun generelt med forbilledlig stor evne til at skabe god publikumskontakt.

Samantha Antoinette Smith gør det med sin store, sanselige stemme inden for diverse genrer, så som blues, soul, gospel, pop, Motown og jazz. Tilmed har hun sunget i mange år, og hun har været brugt som backing-sangerinde af navne som Joe Cocker, Tina Turner og Paul McCartney.

Livlig

Live har Samantha Antoinette Smith ord for at være en livlig dame med sin udadvendte sceneoptræden, der ofte foregår på bare fødder. Hun har kunnet opleves i Danmark mange gange, siden hun første gang dukkede op på dansk grund.

Det gjorde hun i 2014, hvor hun medvirkede i opsætningen af operaen Porgy and Bess i København. Her løb hun ind i den eminente jazz-kvintet Jazz Five, der blev dannet i 1996, på spillestedet Charlie Scott’s, og et frugtbart samarbejde mellem de to parter blev indledt i 2015 med masser af fælles spillejobs til følge (læs her).

Siden da blev gruppen Samantha Antoinette & Hidden Agenda dannet som en udløber af Jazz Five, og så drejede det sig ikke kun om moderne New Orleans-jazz, der er Jazz Fives varemærke, men også om Motown, soul-musik og blues. Samantha Antoinette & Hidden Agenda har kun indspillet to singlenumre, men tjek YouTube, hvor der er flere optagelser med Samantha Antoinette Smith i forskellige konstellationer.

I bluesforbindelse har hun blandt andet optrådt med Big Creek Slim Band (læs her). Desuden har hun optrådt med den eminente New Orleans-inspirerede pianist Christian Bundgaard, der også er en ferm bluesmand (læs her). Endvidere kunne hun opleves flere gange på Copenhagen Jazz Festival 2019 (læs her).

Imidlertid sætter Samantha Antoinette Smith nu kursen mod solokarriere-himlen, og det er i dén forbindelse, at man kan opleve den kompetente, bredtfavnende, sprudlende og varme humørbombe af en sangerinde på Blues Alive Festival 2019.

Velspillende

Er der et bluesband i Danmark, der behersker jump blues-formen, er det jyske Big O & the Blue Quarters, der er dagens tredje navn. De går på Store Scene kl. 16.45.

Big O & the Blue Quarters
Foto: Peter Widmer

Denne yderst habile og velspillende kvintet excellerer i West Coast- og Chicago blues, så det virkelig rykker. Faktisk rykker det så meget, at deres musik og sceneoptræden med forsangeren og mundharpespilleren Oscar Martin Eriksen i front er endda meget svær at sidde stille til og ikke blive glad i låget af at opleve. Dette gælder både i ind- og i udland (læs her, her, her og her).

Big O & the Blue Quarters har blandt andet også indledt et samarbejde med den tyske saxofonist og mundharpespiller Thomas Feldmann, der går på scenen med Big O & the Blue Quarters mellem jul og nytår 2019, og det kan man jo så se frem til at opleve (læs her).

Foruden Oscar Martin Eriksen består Big O & the Blue Quarters af de to superguitarister Søren Schack og Frederik Tygesen, den swingende bassist Jais Kurečko Eriksen og ”den danske Richard Innes,” trommeslageren Mathias Rindom. Alle fire synger også kor.

Big O & the Blue Quarters har efterhånden spillet talrige jobs, men de har også haft tid til at indspille en debut-cd, der i allerhøjeste grad er værd at lægge øre til (læs anmeldelse her).

Som det fremgår, ligger orkesteret ikke på den lade side, og som Søren Schack på given foranledning skrev i en nylig e-mail til Bluesnews.dk: ”Der er ret meget nyt på vej fra Big O-lejren, faktisk! Vi arbejder hårdt på nyt show og nyt materiale, både hjemmestrik og fortolkninger.”

Der er altså alle mulige gode grunde til ikke at gå glip af koncerten med Big O & the Blue Quarters, når de rammer Blues Alive Festival 2019.

Blueskaravanen 2019

Ina Forsman
Foto: Peter Widmer

Tyske Ruf Records har siden 2005 sendt tre af sine kunstnere plus backing-musikere af sted på Europaturné, og 2019 er ingen undtagelse.

Mange kunstnere, der har været end del af den årlige Blueskaravane, har fået en flot karriere. For eksempel er der den britiske bluesrock-guitarist og -sangerinde Joanne Shaw Taylor, samt guitaristen og sangeren Ainsley Lister fra England og hans instrumentkollega, serbiske Ana Popovic, der også synger.

I år er det så tre yngre kvinder, det drejer sig om, nemlig den finske sangerinde Ina Forsman, den serbiske keyboardkvinde Katarina Pejak og den amerikanske guitarist og sangerinde Ally Venable.

De tre kan opleves på Store Scene på Blues Alive Festival 2019 kl. 18.30 sammen med bassisten Roger Innis og Elijah Owings på trommer, og her er bestemt noget at komme efter (læs mere her).

Åbenbaring

Ina Forsman og Helge Tallqvist i Riga 2014
Foto: Peter Widmer

Bluesnews.dk fik en veritabel åbenbaring under afholdelsen af European Blues Challenge i Riga, Letland i 2014. Her hørte denne skribent nemlig den dengang kun 20-årige Ina Forsman sammen med finske Helge Tallqvist Band (læs her).

Helge Tallqvist er en fremragende mundharpespiller og ikke kun en af Finlands bedste af slagsen, men er respektret i blueskredse verden over, og Ina Forsman viste sig at være et veritabelt powerhouse af en bluessangerinde.

Som kun 19-årig pladedebuterede hun med det glimrende bluesalbum Ina Forsman with Helge Tallqvist Band (2013). I 2016 fulgte så hendes første album i helt eget navn Ina Forsman, og hendes seneste fuldlængeudspil er Been meaning to tell you (2019).

Ina Forsman har en unik stemme, helt egenartede fraseringer og en helt speciel diktion, som også kunne opleves i Danmark i 2016, hvor hun som i år var en del af Blueskaravanen. Bluesnews.dk kan rapportere, at Ina Forsman dengang løb med den musikalske førertrøje.

Bluesnews.dk oplevede også Ina Forsmann ved en fremragende koncert i Kerteminde i 2017 (læs her). Man kan kun have stor respekt for denne sangerinde, der spænder vidt musikalsk over blues, jazz, soul, rhythm & blues og mere til (læs mere om Ina Forsman her).

Smyger sig

Katarina Pejak, Ina Forsman, Ally Venable
Foto: Sharik Derksen

I år bidrager Serbien til Blues Caravan 2019 i skikkelse af keyboardspilleren, sangerinden og sangskriveren Katarina Pejak, der sagtens kan vise sig at blive et interessant bekendtskab.

Katarina Pejak er blandet andet uddannet på Berklee College of Music i Boston, USA, så hun er fagligt velfunderet. Genremæssigt favner Katarina Pejak blues, jazz og americana med elementer af toner fra hendes årelange studier alt udi klassisk musik. Dertil kommer et stænk Balkan-musik, roots-rock og cabaret-tradition.

Bortset fra sit nyeste udspil, det spændende album Roads that cross (2019), der er produceret af den amerikanske guitarist Mike Zito, har hun yderligere tre fuldlængdeudgivelser bag sig. Desuden har hun live-minialbummet Old, new, borrowed and blues fra 2015 under bæltet.

Hun har en interessant stemme, der smyger sig om lytteren. Desuden demonstrerer hun gennem den instrumentale del af sin musikproduktion, at hun har sans for spændende klangflader i sit keyboard-arbejde.

Råt guitarspil

Fra Texas, USA kommer det sidste kvindelige element i Blues Caravan 2019, nemlig guitaristen, vokalisten og sangskriveren Ally Venable.

Som blot tyveårig er Ally Venable det yngste medlem af Blues Caravan 2019-kvindetrioen, men hun har allerede to album ude med sit Ally Venable Band samt en tre numre lang singleudgivelse fra i år, nemlig Jam in the van – live session.

Ally Venable

Desuden er der hendes nyeste fuldlængdeudspil Texas honey (2019), som kun bærer hendes eget navn, om end hendes band også medvirker her.

Som guitarist er Ally Venable interessant, mens hun har noget at arbejde med vokalt set. Hendes db-stærke stemme passer imidlertid godt til den musikform, hun har valgt, i kombination med den måde, hun angriber sine guitarer på.

Prisvindende Ally Venable spiller bluesrock. Dét gør hun med fuld knald på og med en forkærlighed for højeksplosivt, råt guitarspil, der ofte er præget af forvrængede toner.

Hun er stærkt inspireret af guitarister som Jimi Hendrix og Stevie Ray Vaughan. Endvidere er hun påvirket af Chicago blues-navne som Muddy Waters, Buddy Guy og Howlin’ Wolf.

Der er lagt op til et spændende møde med Blues Caravan 2019, som man kan læse mere om her).

Futuristisk blues

Laust “Krudtmejer” Nielsen
Foto: Peter Widmer

The Cornbread Project får deres live-debut på Café Scenen kl. 20.15. Det er de to velkendte producere og musikere Laust ”Krudtmejer” Nielsen og Peter Nande, der står bag The Cornbread Project, som de påbegyndte i 2018.

Ved brug af loops, beats og andet godt med inspiration fra blandt andet reggae og dancehall-musik har Laust ”Krudtmejer” Nielsen og Peter Nande omdefineret bluesbegrebet og har kreeret en helt ny tilgang til traditionel blues med strålende resultat, som det kan høres på deres DMA-nominerede debut-album Catawampus (læs anmeldelse her og læs mere her).

Peter Nande
Foto: Peter Widmer

Flere forskellige blueskunstnere, så som amerikanske James Harman, den irske Trainman Blues-mand Richard Farrell, danske Sahra da Silva på vokal og vores egen Big Creek Slim, er involveret i projektet (læs her).

På Blues Alive Festival 2019 er det de to bagmænd, de to fremragende vokalister Richard Farrell og Sahra da Silva, trommeslageren Marco Diallo og den glimrende guitarist Nicklas Kure, man kommer til at opleve.

Deres koncert bør man ikke snyde sig selv for, da The Cornbread Projects musikalske frembringelser er et virkelig godt bud på bluesmusikkens fremtid. Det er futuristisk blues.

(Læs interview med Peter Nande om Catawampus med mere her).

Seje skotter

Der bliver invasion fra Skotland, når bluesrock-kvartetten King King lander på Store Scene kl. 21.30.

King King

King King skulle have spillet på den sidste udgave af Horsens Blues Festival i 2016, men var nødt til at aflyse (læs her).

Nu vender de i Storbritannien flere gange prisvindende skotter imidlertid tilbage til Horsens, og dét garanteret med turbo på.

King King blev dannet i Glasgow i 2008, og siden er det gået stærkt for orkesteret. King King har nu fem fuldlængdeudgivelser bag sig, hvoraf det seneste album er 2017-albummet Exile & grace.

Live

King King opnåede hurtigt et ry som et fremragende live-band, og vil man have et indtryk af, hvad bandet kan præstere på en scene, kan det anbefales at lægge øre til albummet Live fra 2016.

Herfra skal det også siges, at har man som for eksempel Bluesnews.dk oplevet en koncert med King King, er det en begivenhed, man husker med fornøjelse.

King King har undergået nogle medlemsudskiftninger i bandets levetid. For eksempel forlod orkesterets bassist gennem ti år – Lindsay Coulson – King King så sent som i februar 2019, hvor han spillede sit sidste job med bandet.

Lindsay Coulson blev fluks erstattet af Zander Greenshields, og foruden ham består King King i dag af Alan Nimmo på vokal og guitar, Wayne Proctor på trommer og Johnny Dyke på tangenter.

Vil man op på dupperne, og vil man have en forrygende bluesrock-oplevelse, er det med at troppe op, når King King rammer Blues Alive Festival 2019.

Lukker

Det bliver den jyske musiker Jesper Bjarnesen, der lukker festivalen i år. Det gør han på Café Scenen kl. 23.30.

Jesper Bjarnesen

Jesper Bjarnesen, der både er sanger, sangskriver og guitarist, har været professionel musiker i 35 år. Han har optrådt med Klüvers Big Band og indspillet cd’en Good times (1999) med samme. Desuden har han et soloalbum – Swinging Christmas (2016) – med julesange bag sig.

Jesper Bjarnesen har været forsanger i det legendariske rockband Shotgun Wedding (der siden blev til Shotgone) og synger endnu med det næsten lige så legendariske band Kims Bacon.

Selvom Jesper Bjarnesen ernærer sig som suppe, steg og is med mere-musiker med et stort og varieret repertoire, der både er til almindelig hygge og til dans, har han altså også andre jern i ilden.

Blues

Ydermere har han en forkærlighed – og en peronlig passion – for ”blues, jazz og bluesbaseret rockmusik,” genrer, som han på forskelige måder og niveauer har bevæget – og bevæger – sig inden for, som det fremgår af Jesper Bjarnesens hjemmeside.

”Blues, jazz og bluesbaseret rockmusik” passer jo fortrinligt til Blues Alive Festival 2019, så mon ikke den erfarne musiker disker op med et repertoire, der har noget at gøre med dé tre genrer?

Man kan vente sig en fredelig hyggestund i selskab med Jesper Bjarnesen i Caféen, når skotske King King har lagt Store Sal ned på bedste vis.

Sidst, men ikke mindst skal det lige nævnes, at Jesper Bjarnesen også er konferencier på hele Blues Alive Festival 2019, en funktion han har varetaget så udmærket før.

Med sit appetitvækkende program er der gode chancer for, at Blues Alive Festival 2019 bliver en publikumsmagnet, der vil tiltrække mange blues, rock og roots-elskere fra nær og fjern.

Billetter til Blues Alive Festival 2019 – samt Håndværkerforenings buffet – kan købes via Blueskartellets hjemmeside her.