Tekst: Peter Widmer
Som det vil være de fleste musikelskere og koncertgængere bekendt, var 2020 et særdeles hårdt år for hele musikbranchen. Således stoppede coronaen det meste af aktiviteten på landets spillesteder. Her måtte adskillige koncerter – primært med udenlandske musiknavne – aflyses.
Imidlertid måtte også adskillige danske musikere se deres koncerter blive strøget – igen på grund af coronaen og de deraf følgende nødvendige restriktioner, som alle efterhånden må være bekendt med. Imidlertid har mange kunstnere fundet alternative måder at give koncerter på; for eksempel har mange streamet koncerter.
Også mange koncertarrangører og spillesteder har været kreative i deres bestræbelser på at få live-musikken på banen, samtidig med at pålagte restriktioner er blevet overholdt. Således har diverse bluesforeninger holdt live-musik-fanen højt i det omfang, det har været muligt.
Dette gælder for eksempel også Bluesforeningen Crossroads i Vejle, der trods den usikkerhed, som også fremover vil herske angående koncertafvikling, har sat et fint koncertprogram sammen. Da det er så godt som umuligt at få udenlandske musikere til Danmark, er der således først og fremmest danske bluesnavne på plakaten.
Håbet
Håbet er så, at samtlige koncerter kan blive gennemført, selv om coronaen stadig vil kaste sin skygge over verden i lange tider fremover, uanset hvor mange mennesker der bliver vaccineret mod Covid-19.
For alene vaccination gør det ikke, og at holde afstand, bære mundbind og bruge værnemidler vil vedblive med at være en nødvendig del af tilværelsen, også hvis man vil opsøge live-musik.
Dét ved man også hos Bluesforeningen Crossroads, hvor alle myndighedernes corona-foreskrifter er blevet overholdt til punkt og prikke – hele corona-pandemien igennem – og dét bliver der ikke slækket på, fastslår foreningens formand Peter Buhl.
Allerede lørdag den 13. februar klokken 20 kan man opleve et veritabelt festfyrværkeri hos Crossroads i kælderen i Bygningen i centrum af Vejle, hvor foreningen har for vane af afholde sine koncerter. Her er det nemlig ingen ringere end det yderst vitale blues- og roots rock-band Trouble Cats, der træder op.
Veteraner
Med mere end 30 år på bagen, en lille håndfuld anmelderroste cd’er i bagagen og med kun én udskiftning i besætningen på lige så mange år må aarhusianske Trouble Cats siges at være veteraner på den danske bluesscene.
Udskiftningen drejede sig om trommeslageren John Simoni, der blev erstattet af Henrik Thorsen, som fluks faldt godt ind og viste sig at være en fin efterfølger til John Simoni, der valgte at forfølge en arbejdskarriere uden for musikkens verden (læs mere her).
Trouble Cats har med sin fire mand høje besætning spillet på utallige danske spillesteder og har også gæstet det store udland, som for eksempel Norge. De har altid formået at få selv det sløveste publikum op af stolene med deres hyperkompetente spil og udadvendte sceneoptræden.
Man bliver nemlig altid ”… glad i låget og musikalsk beriget af at opleve …” Trouble Cats, som Bluesnews.dk med rette førhen har følt sig foranlediget til at skrive (læs mere her). Der bliver altså med andre ord ikke listet på kattepoter, når Henrik Hansen (mundharpe, vokal), Henrik Thorsen (trommer, kor), Morten Brauner (bas, kor) og Martin Blom Hansen (guitar, vokal) træder op.
(Læs mere om Trouble Cats her).
Slut med Børge
Lørdag den 27. februar klokken 20 er det Jes Holtsø & Morten Wittrock Band, der træder op hos Crossroads. Da Jes Holtsø og Morten Wittrock indledte deres samarbejde for snart mange år siden, var der dårligt én eneste koncertarrangør, der ikke nævnte det faktum, at Jes Holtsø var identisk med Børge fra Olsen Banden-filmene.
Imidlertid fik folk efterhånden ørerne op for duoens rent musikalske kvaliteter, der ofte kom frem i lyset med god hjælp fra diverse medmusikere. Børge-figurens konturer blev efterhånden mere og mere udviskede, og i dag er det slut med Børge. Jes Holtsø og sammes fine vokalarbejde er nemlig i fokus og påkaldte sig endda så megen opmærksomhed, at han i 2012 blev kåret som Årets Danske Bluesnavn.
Tangentmesteren Morten Wittrock, der også synger, er en gammel musikrotte, og hans force er hans yderst veludviklede honky tonk-pianospil. Morten Wittrocks musikmæssige generalieblad er flere kilometer langt. Han har modtaget flere priser og har blandt andet produceret og indspillet en pæn stribe cd’er både i Danmark og i USA. Desuden har han masser af koncerterfaring bag sig og er blandt andet god til publikumskontakt.
Godt greb
Morten Wittrock har haft berøring med bluesrelateret musik i mange år, blandt andet som medlem af den udmærkede duo Barner Wittrock. Samme fik udsendt de stadig høreværdige, New Orleans-inspirerede album Second to none (2000) og Favorites (2002). Thorbjørn Risager-trommeslageren Martin Seidelin medvirker på begge udgivelser, og Thorbjørn Risagers trompetist Peter Kehl høres på Favorites.
Jes Holtsø, der både synger og spiller mundharpe, har godt greb i publikum, og når han og Morten Wittrock spiller op sammen med resten af Holtsø & Wittrock Band, er der garanti for en gang intens, swingende, sumpet, trommehindepirrende, kærligt og kompetent leveret blues, soul og rock. Vil man forberede sig til koncerten, kan man jo lægge øre til de fire album, Holtsø & Wittrock har bag sig.
Holtsø & Wittrock Band er: Jes Holtsø (vokal, mundharpe), Morten Wittrock (piano, keyboard, vokal), Niels Ratzer (trommer), Søren Bøje (guitar, kor) og Kasper Lindhardt (bas).
(Læs mere om Holtsø & Wittrock her).
Guitarekvilibrister
Lørdag den 13. marts klokken 20 kan man opleve de to velanskrevne guitarekvilibrister, hollandske Hans Theessink og danske Knud Møller. Duoen leverer akustisk blues og roots, og dét gør de med bravur. Guitaristen, sangeren og sangskriveren Hans Theessink regnes af mange for en institution.
Uomtvisteligt er det da også, at han har et stort publikum i Danmark. Tilmed taler Hans Theessink et ganske udmærket dansk efter flere længere ophold i Dannevang. Knud Møller, der foruden at spille guitar synger kor, er som instrumentalist af en sådan kaliber, at mangen en koncertgænger har råbt ”Knud er Gud” til og om Knud Møller.
Hans Theessink og Knud Møller har samarbejdet i nogle år og har gæstet Crossroads tidligere. Eksempelvis i foråret 2019, hvor Bluesnews.dk blandt andet skrev nedenstående om de to garvede musikere, der har stor erfaring, og som sammen udgør en sublim enhed, der er mere end værd at lytte til (læs her):
Hans Theessink, der er født i 1948, og som i en årrække har boet i Wien, Østrig, har et veritabelt hav af album-udgivelser bag sig. Omkring tyve stykker er det blevet til indtil videre.
Desuden har han hele to gange scoret sit adopterede hjemlands Amadeus Music Award for fineste udgivelse i kategorien Jazz World Blues. Foruden den akustiske guitar spiler han også mandolin.
Koncerter i Danmark
Stærkt i Hans Theessinks produktion står albummet Delta time fra 2012, som han indspillede sammen med den velestimerede amerikanske rhythm & blues-, blues- og soulsanger Terry Evans. På pladen hørtes også legendariske Ry Cooder, og albummet holder endnu.
Terry Evans døde den 20. januar 2018, men nåede blandt andet at runde Danmark sammen med Hans Theessink, hvor de gav flere koncerter sammen.
For eksempel rundede de B’Sharp, Silkeborg Rhythm & Blues Association, hvor de gav koncert den 7. november 2008.
Hans Theessink er i besiddelse af en varm barytonstemme, der går lige i hjertekulen på de fleste lyttere, og dertil kommer hans overbevisende guitarbehandling.
Hans Theessink er absolut ikke hvem som helst, men er en med rette værdsat musiker, hvis koncerter altid er værd at overvære.
Alsidig
Det samme gælder den nordjyske guitarist Knud Møller, som et hav af mennesker har hørt ved adskillige koncerter. Egentlig er Knud Møller uddannet på konservatoriet som violinist, men i mange år har guitaren været hans foretrukne instrument, som han har luftet i flere forskellige sammenhænge.
For mange vil han være kendt som Johnny Madsens guitarist, men adskillige publikummer har også oplevet ham som en del af aftenens duo. Knud Møller kan endvidere høres på flere indspilninger med Johnny Madsen. Desuden med Nalle og Hans Theessink, for eksempel på de tre udmærkede album Live og Goin’ down slow samt Goin’ down slow 2.
Der er lagt op til en varm aften med to yderst kompetente musikere, når Theessink og Møller træder op hos Crossroads.
(Læs mere om Hans Theessink & Knud Møller her).
Rutinerede
Lørdag den 27. marts klokken 20 står den på Chicago blues med østjyske J.J. & the Blues Gang. Orkesteret, der er en kvartet, er en ny konstellation i det danske blueslandskab, men består af rutinerede musikere, der næsten alle har spillet blues i flere år.
Crossroads promoverer den stil, som J.J. & the Blues Gang gør det i, således: ”kompromisløs og sveddryppende guitar- og mundharpebaseret Chicago blues.” Så er der vist ingen tvivl om, hvad man kan forvente at opleve, når J.J. & the Blues Gang entrerer scenen hos Crossroads i Bygningen kælder.
J.J. står i øvrigt for Jens Juel, der trakterer vokal og mundharpe. I tidernes morgen stod Jens Juel i spidsen for sit orkester, kvartetten J.J. Blues Band. Samme indspillede i løbet af 2007 og 2008 det udmærkede album Still stuck with the blues, der var produceret af legendariske Kasper Worbeck, og som primært bestod af egenkompositioner.
J.J. Blues Band havde pæn succes, hvor end de kom frem, men i 2013 blev J.J. Blues Band opløst. Imidlertid er Jens Juel nu atter på banen med sin nye kvintet J.J. & the Blues Gang, og angiveligt er dette bands energiniveau på samme høje omdrejningstal som både J.J. Blues Band og Bruuns Blues Band, som et par af musikerne i J.J. & the Blues Gang også har spillet sammen i.
Trommeslageren Anders Gram kommer egentlig fra heavy-genren, men har også snuset til bluesmusikken, som han er godt inde i. Der er lagt op til en god gang energifyldt Chicago blues, når de gode jyder trykker den af hos Crossroads den 27. marts i år.
J.J. & the Blues Gang er: Jens Juel (vokal, mundharpe), Kim Grimstrup (bas), Anders Gram (trommer) og Jan Markfoged (guitar).
Invasion fra Fyn
Fredag den 23. april klokken 20 er der invasion fra Fyn, når Odense-orkesteret Working Mojo spiller op hos Crossroads. Den energiske kvintet har gennem 25 år spillet blues i forskellige afskygninger, så som Texas blues, men hovedfundamentet er og bliver Chicago blues, og dét er noget, de erfarne fynboer kan spille, så tonerne når langt ud over scenekanten (læs for eksempel her).
Desuden har de ry for at levere et altid veloplagt sceneshow, og i forsangeren Allan Hviid har de en god indpisker, der hurtigt har ethvert publikum i sin hule hånd. Derudover har orkesteret et aktiv i den uhyre livlige bassist Anders Vraa, der som hele orkesteret trykker den godt af med glimt i øjet og smil på læben.
Working Mojo har gennem årene spillet Danmark tyndt og har desuden i 20 års tid haft en fast tjans på spillestedet Dexter i Odense, hvor de spiller deres velbesøgte julekoncerter. Når odenseanerne gæster Crossroads, har de dog nok hverken rensdyr, grankviste eller kræmmerhuse med i bagagen.
Til gengæld er der gode chancer for, at bjældeklang opstår i publikums ører, når de altid yderst scene-virksomme Working Mojo-musikere trykker den af. Der venter publikum en solid Chicago blues-oplevelse, når de fem friske fynboer fyrer den af.
Working Mojo er: Lars Sørensen (klaver, Hammondorgel), Anders Vraa (bas), Thomas Ditlevsen (trommer), Allan Hviid (sang) og Martin Kleiner (guitar).
Amerikansk-dansk duo
Den amerikansk-danske duo James Harman & Big Creek Slim spiller op hos Crossroads søndag den 2. maj klokken 15. James Harman og Big Creek Slim præsenterer et spritnyt musikalsk samarbejde med tilhørende historier fra det virkelige musikerliv.
Den amerikanske mundharpespiller, sanger, sangskriver og orkesterleder James Harman er ikke helt ukendt på vore breddegrader. I mange år har han blandt andet haft et glimrende samarbejde med instrumentkollegaen, kapelmesteren og iværksætteren Peter Nande.
Eksempelvis både producerede James Harman – og medvirkede på – Peter Nandes to fremragende, anmelderroste album Big boy boogie – California sessions vol. I og Jelly bean baby – California sessions vol. II fra henholdsvis 2006 og 2008. James Harman skrev også liner notes til begge udgivelser.
James Harman producerede desuden – og bidrog til – det anmelderroste, akustisk orienterede Tim Lothar & Peter Nande-album Two for the road fra 2009. Senest mundede James Harmans aktiviteter i Danmark ud i to fine bidrag til det skelsættende, futuristiske bluesalbum Catawampus fra 2019.
The Cornbread Project, som musikerne og producerne Peter Nande og Laust Krudtmejer Nielsen kalder sig tilsammen, står bag Catawampus (læs mere om Catawampus og James Harman her).
Grand old man
I sit hjemland USA er James Harman, der er stærkt inspireret af mundharpemændene Little Walter og Sonny Boy Williamson, en grand old man på bluesscenen, som han har været en del af i godt 50 år, hvor han har holdt godt liv i den klassiske elektriske blues. Dels som sideman, og dels som orkesterleder.
I 1977 dannede han The James Harman Band, og siden da har han ikke set sig tilbage. James Harmans orkestre har rummet adskillige prominente bluesmusikere, som for eksempel guitaristerne Kid Ramos og Hollywood Fats. Desuden er det blevet til en ordentlig stak af album, der alle er værd at lægge øre til.
James Harman har altid arbejdet hårdt og har spillet på alle mulige og umulige scener, og med mange forskellige musikere – også danske. Tilmed altid med kvalitetsfanen smældende højlydt. James Harman startede sin indspilningskarriere i 1964, og hans numre været brugt i 20 forskellige film.
James Harman har været nomineret til over 20 W.C. Handy/Blues Music Awards og har scoret et par stykker. Desuden har han medvirket på flere ZZ Top-album og har også spillet med Texas-trioen live.
Jo, der har altid været fuld skrue på James Harman. Sådan er det stadigvæk, om end James Harman har neddroslet sine aktiviteter noget. Den vitale musiker er også ved at være midt i 70’erne, så lidt ro på er på sin plads og fuldt fortjent. Blandt andet derfor er det nye duo-samarbejde med danske Big Creek Slim nok lige noget, der passer den aldrende amerikaner fint.
Et godt match
James Harman og Big Creek Slim må siges at være et godt match. Begge synger og spiller de. James Harman betjener sin mundharpe, mens Big Creek Slim vil spille op på sin gamle, skramlede halvakustiske guitar, og sammen blander deres egenartede stemmer sig fornemt.
De to er på turné i april og maj 2021, og det er planen, at de skal indspille et album i Danmark i relation til deres turné, og dét er jo noget, man kun kan se frem til. Der er nemlig ingen tvivl om, at disse to bluesmænd vil supplere hinanden fint, og dertil kommer, at noget kunne tyde på, at de vil kunne godt sammen.
Big Creek Slim – hvis borgerlige navn er Marc Rune, og som kommer fra Ikast – begyndte for alvor at definere sig selv som bluesmand i 2006. Her fik han nemlig sin scenedebut i egenskab af bluesmand fredag den 27. oktober. Siden er det kun gået fremad og opad for Big Creek slim, der i starten af sin blues-karriere kaldte sig Big Creek Huggy Bear.
Deltagelse i European Blues Challenge i Riga, Letland i 2014 med hans daværende band The Cockroaches er det blevet til, men ikke nok med dét (læs for eksempel her).
Krydsning
Big Creek Slim har efterhånden fået indspillet en stak af fremragende cd’er med sin helt unikke stemme, der er ren urkraft, i centrum. Samme kan minde om en krydsning af Howin’ Wolf og Captain Beefhearts stemmebånd, tilsat Big Creek Slims egenartede fraseringer. Dertil kommer hans efterhånden veludviklede guitarpil, der har karakter af nonchalance, men som sidder lige i skabet.
Big Creek Slim har med intensiv live-virksomhed – både solo og i mange forskelige konstellationer i Danmark og i international sammenhæng – formået at etablere sig som et solidt koncertnavn, men også som indspilningsnavn har han slået sit navn fast.
Således har han fået tildelt en Danish Music Award hele tre gange for ”Årets Danske Bluesudgivelse,” og hele tiden er Big Creek Slim helt og aldeles nede på jorden. Har han lige udgivet et nyt album, er det ikke givet, at han spiller noget fra dén udgivelse ved efterfølgende koncerter. Kun hvis han har lyst.
Har han ikke det, spiller han bare noget andet end det, publikum forventer. Lige meget hvad kører Big Creek Slim den hjem hver gang, for han formår med små midler at bjergtage ethvert publikum. Der er ingen tvivl om, at Big Creek Slim er den ægte vare – en bluesmand helt ind til benet, rå, ærlig og helt uden falbelader.
Således passer Big Creek Slim og James Harman sammen som fod i hose, og der er al mulig grund til at glæde sig til mødet med denne solide amerikansk-danske duo, der er: James Harman (vokal, mundharpe, historiefortæller) og Big Creek Slim (vokal, guitar, historiefortæller).
(Læs mere om Big Creek Slim her, her, her og her).
Opsigtsvækkende
Lørdag den 15. maj klokken 20 afrunder Crossroads forårsprogrammet med det nye projekt Wild Women Blues – med tre opsigtsvækkende sangerinder backet af et fremragende band.
Vil man opleve de tre bluesvokalister Lene Strøyer, Sahra da Silva og Ida Bang på samme scene i selskab med deres forrygende orkester, har man chancen her.
Det bliver nemlig et brag af en koncert, når de tre glimrende sangerinder og deres musikere går på scenen. Sammen leverer de den sidste koncert på forårsprogrammet hos Crossroads. Hver af de tre sangerinder har deres eget kraftfulde udtryk, karisma og ikke mindst et solidt bagkatalog.
De er set på den danske musikscene utallige gange i mange forskellige sammenhænge og har også medvirket på en lang række studieoptagelser i tidens løb.
Denne aften vil de hver for sig – og sammen – synge stærke bluesnumre, og målet er at ”vælte” Bygningen i Vejle! At dét nok skal lykkes, hersker der ingen tvivl om.
Stærk stemme
Sangerinden Lene Strøyer, som vandt prisen som “Årets Danske Blues Navn 2010,” er den ældste af de tre sangfugle (læs her). Lene Strøyer er kendt for sin stærke stemme, sit mangeårige virke som vokalist og sit karakteristiske, groovy R&B- og soul-prægede udtryk.
Hun er måske mest kendt som sangerinde, sangskriver, arrangør og producer i Mama’s Blues Joint, som tilbage i april 2010 gæstede Crossroads (se mere her).
Derudover er Lene Strøyer en tredjedel af Ladies Sing the Blues, som hun i 2001 dannede sammen med Lea Thorlann og Anne Kramme.
Efter sigende blev sekstetten Ladies Sing the Blues dannet på kraftig opfordring, da man også dengang savnede nogle kvindelige musikere i den mandsdominerede bluesverden.
Energi
Sahra da Silva har base i København, hvor hun er et kendt ansigt på bluesscenen omkring Mojo Blues Bar.
Hun er også kendt fra tv-programmet Talent, hvor hun klarede den frem til finalen med sin store, uhyre varierede stemme, humoristiske sans og udadvendte energi. Sahra da Silva har et par indspilninger bag sig og medvirker desuden på det roste album Catawampus, som The Cornbread Project står bag (læs for eksempel her).
Hun har desuden netop udgivet sit første fuldlængde-bluesalbum, #blueswoman, og er for tiden Danmarks mest omtalte blues- og soul-sangerinde (læs anmeldelse her) (se også her).
At Sarah da Silva er en stor fornøjelse at opleve live – både med band og i mindre sammenhæng – har hun vist ved adskillige lejligheder, og Wild Women Blues-koncerten bliver utvivlsomt ingen undtagelse (læs for eksempel her, her og her).
Intensitet
Den svensk-danske sangerinde Ida Bang, der er bosat i Sverige, synger med stor autoritet og intensitet og har bl.a. Bonnie Raitt og Susan Tedeschi som inspirationskilder.
Ida Bang har med sit glimrende band The Blue Tears, der har to fuldlængdeudgivelser ude, fornøjet mange danske publikummer (læs blandt andet her og her).
Ida Bang & the Blue Tears gæstede med stor succes Crossroads i 2017, hvor de nærmest lagde kælderlokalet i Bygningen ned.
Ida Bang har sammen med sin landskvinde og vokalist Lisa Lystam også delt scene med Thorbjørn Risager & the Black Tornado ved særlige lejligheder (læs for eksempel her) (læs mere om Ida Bang her og her).
Bandet
På guitar har “de vilde kvinder” den virtuose guitarist Kasper “Lefty” Vegeberg, som tillige har spillet som sideman for en lang række bluesstjerner på turne i Europa.
I Vejle husker man ham som special guest i forbindelse med den helt fortræffelige aften med tyske Kai Strauss og band (oktober 2018, læs her) samt senest som guitarist i Samantha Antoinette Smith Band (oktober 2019, læs for eksempel her og her).
Rytmegruppen består af den storswingende bassist Jakob Kortbæk Kirkegaard samt den herboende finske trommeslager Mikko Peltola. Sidstnævnte har gennem flere år været fast medlem af Tomi Leino Trio, der er et af Finlands mest prominente bluesbands.
Desuden har Mikko Peltola i Danmark flere gange spillet med folk som Big Creek Slim og Peter Nande (læs for eksempel her og her). På klaver og orgel har vi den unge talentfulde kapelmester Christian Bundgaard, hvis kunstnernavn er Chris Copen. Samme brillerede på tangenterne, da Sahra da Silva med eget band indtog scenen i Bygningens Store Sal den 29. november 2020 (læs mere om Chris Copen her).
Der er med denne koncert lagt op til en fornem afslutning på forårsprogrammet 2021 hos Crossroads.
Se hjemmesiden for Bluesforeningen Crossroads angående koncerttider, billetpriser, billetsalg med mere her.